۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۹
کد خبر: 82232746
T T
۰ نفر
6 هزار و 500 هكتار از اراضي آذربايجان شرقي زير كشت كلزا مي رود

تبريز - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه سال گذشته سه هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان به كشت كلزا اختصاص داشت، گفت: امسال براي كاشت 6 هزار و 500 هكتار از اين محصول در اراضي استان برنامه ريزي شده است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومي اين سازمان، كريم مهري در جريان شروع اجراي طرح كاشت تحقيقاتي محصول كلزا در 100 هكتار از اراضي كشاورزي روستاي مايان سفلي در تبريز به روش جديد، ميانگين برداشت كلزا از هر هكتار را تا زمان حاضر حدود 2تن اعلام كرد و گفت: امسال پيش بيني مي شود بيش از سه تن دانه روغني كلزا از هرهكتار در اراضي كشاورزي استان توليد شود.
وي اظهاركرد: همزمان با برخي از نقاط كشور امسال قرار است در برخي مناطق آذربايجان شرقي ارقام جديد هيبريد كلزا كشت شود تا عملكرد محصول در سطح ميانگين آن به صورت مقايسه اي احصا شود.
مهري با تاكيد بر اينكه دشت تبريز و اطراف درياچه اروميه مستعد توليد اين محصول است به كشاورزان كلزا كار منطقه توصيه كرد نسبت به رعايت تاريخ كشت مناسب آبياري قبل از دهم مهر ماه براي رقم اكاپي و آبياري قبل از ۲۴ مهر ماه براي ارقام هيبريد خارجي و استفاده از تراكم بذر مناسب در هر هكتار و استفاده از خطي كارها در كشت اين محصول اقدام كنند.
قائم مقام رئيس سازمان و معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهادكشاورزي استان هم گفت: در راستاي حمايت از طرح خودكفايي دانه هاي روغني، حق بيمه زراعت كلزا براي سال زراعي 96-95 از طرف دولت پرداخت خواهد شد.
اكبر فتحي اعلام كرد: دولت براي تهيه هركيلوگرم گندم بذري 4 هزار ريال يارانه پرداخت مي كند.
بر اساس اين گزارش، ويژگي هاي گياه كلزا و سازگاري آن با شرايط مختلف آب و هوايي، اهميت اين محصول را بيشتر كرده و به عنوان نقطه اميدي در تامين روغن خوراكي مورد نياز كشور قرار گرفته است.
گياه كلزا بيش از يك سوم ديگر محصولات به آب نياز دارد و مي‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراكم بيماري‌ها، آفات و علف‌هاي هرز بكاهد و باعث افزايش عملكرد دانه اين محصولات نيز شود.
3071/6183

سرخط اخبار استان‌ها