۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۲۷
کد خبر: 82230533
T T
۰ نفر
35 درصد جمعیت عشایری استان ایلام از چرخه حمایتی خارج شدند

ایلام - ایرنا - مدیركل امور عشایری ایلام گفت: 35 درصد جمعیت عشایری كوچ رو این استان معادل سه هزار و 500 خانوار از ابتدای برنامه سوم تا پایان برنامه پنجم توسعه با اسكان در مناطق مستعد كشاورزی از چرخه حمایتی امور عشایری خارج شده اند.

علی سلیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: یكی از برنامه های دولت اسكان عشایر با هدف ساماندهی و ارائه خدمات مطلوب به این قشر و بهره مندی آنها از اشتغال پایدار در قالب طرح های صنعتی، كشاورزی و دامداری است.
وی افزود: با اعلام تقاضای اسكان از سوی عشایر، این اداره كل با كمك كارشناسان خود اراضی مستعد كشاورزی متعلق به خود عشایر را برای اشتغال و افزایش بهره وری به امكاناتی چون پمپاژ آب، چاه و سیستم های نوین آبیاری مجهز می كند.
سلیمی یادآور شد: یكی از مهتمرین دغدغه ها و مشكل ها برای عشایر اسكان یافته ایجاد اشتغال پایدار، مولد و سودآور است كه در قالب طرح های مختلفی كشاورزی، ایجاد تاسیسات مكانیكی و برقی، احداث گلخانه، زنبورداری، دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی و مرغداری ایجاد می شود.
وی اضافه كرد: جمعیت عشایری بعد از اسكان با دریافت كد روستایی بعنوان روستانشین محسوب می شوند و با دریافت تسهیلات اقدام به اشتغال مولد می كنند كه در راستای طرح زنجیره تولید و دستیابی به اشتغال پایدار 52 میلیارد ریال تسهیلات خشكسالی از محل ماده 10 ستاد بحران كشور بین عشایر این استان توزیع شد.
به گفته وی، عشایر اسكان یافته دارای یك هزار و 970 هكتار اراضی كشاورزی هستند كه 620 هكتار آن در منطقه هلیلان است و یك هزار و 350 هكتار آن نیز در قالب تعاونی های عشایری و 25 حلقه چاه كشاورزی در شهرستان دهلران واقع است.
سلیمی با بیان اینكه اكنون هم تعداد زیادی از عشایر استان تقاضای اسكان دائم دارند، افزود: اسكان عشایر با تقاضای خود خانوارهای عشایری مبنی به اسكان در منطقه ای خاص است كه این اداره كل با بررسی وضعیت جغرافیایی و پتانسیل اراضی، نسبت به اسكان عشایر در آن نقاط اقدام می كند.
در استان ایلام 9 هزار و 736 خانوار عشایری با 60 هزار نفر جمعیت معادل 11 درصد كل جمعیت استان در قالب 12 ایل و 32 طایفه زندگی می كنند، این جمعیت دارای یك میلیون و 400 هزار راس سبك و سنگین معال 70 درصد دام های استان است.
7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها