۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82088552
T T
۰ نفر

بهشت كوچك كرمان در جهنم

۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82088552
بهشت كوچك كرمان در جهنم

كرمان - ایرنا - زوزه بادهای گرم و خشك در لا به لای درختان خشكیده و تكیده مركز آموزش كشاورزی كرمان كه زمانی به نام بهشت كوچك كرمان شناخته می شد اكنون این مجموعه را به جهنمی سوزان بدل كرده است.

به گزارش ایرنا، حدود هشت كیلومتر كه در جاده كرمان - زرند به پیش برانید در سمت راست جاده تابلوی رنگ و رو رفته سبز رنگی خودنمایی می كند، حدود یك كیلومتر در انتهای جاده فرعی سمت راست، تابلوی مركز آموزش كشاورزی كرمان بر سر در بزرگ و پر ابهت یك مجموعه كشاورزی گذارده شده است.
كمی جلوتر بعد از گذر از ساختمان نگهبانی و عبور از دژ ورود به مركز آموزش كشاورزی كرمان، دو طرف بلوار اصلی و قدیمی مركز، درختانی خشك كه به گواه دانش آموزان، ساكنان و كاركنان قدیم این مجموعه، چهار فصل سال، زیبایی خاصی به این مركز می بخشیده است، تابلویی از خشك شدن مركز را به نمایش می گذارند.
حالا امروز 40 دانش آموخته سال 1357 مركز آموزش كشاورزی كرمان با برگزاری گردهمایی و تجدید خاطرات گذشته خود نسبت به خشك شدن این مركز به مسئولان هشدار می دهند.
دانش آموختگان سال 1357 پردیس مركز آموزش كشاورزی كرمان امروز با جمع شدن در این مجموعه به عنوان یكی از ظرفیت های بخش كشاورزی استان كرمان، نهایت نگرانی خود را از خشك شدن این مجموعه ابراز كردند.
پردیس مركز آموزش كشاورزی كرمان كه از سال 1332 با هدف تعلیم معلم روستایی استان كرمان و هرمزگان تاسیس شد اكنون به دلیل خشكسالی های مكرر و كاهش آبهای زیرزمینی، رو به نابودی است.
این مركز تا سال 1346 زیر نظر وزارت آموزش و پرورش بود و بعد از آن به وزارت جهاد كشاورزی واگذار شد و در حال حاضر 90 درصد از ظرفیت های خود را از دست داده كه البته قابل احیا است.
وجود ظرفیت های فراوان مانند پرورش گاو، گوسفند، طیور و كشت گیاهان دارویی و سایر محصولات كشاورزی، گواهی بر اقلیم متفاوت این مجموعه است.
هدف از تاسیس پردیس مركز آموزش كشاورزی استان كرمان، تعلیم شاخه هایی از علم كشاورزی از جمله زراعت، باغبانی، دامپروری و غیره اعلام شده است در حالی كه این مجموعه در راستای اهداف عالیه وزارت جهاد كشاورزی در ادوار مختلف، خوش درخشیده است.
و اما اكنون پردیس مركز آموزش كشاورزی استان كرمان با وجود قرار گرفتن در هشت كیلومتری كرمان و در محور كرمان - زرند از وجود طرح های انتقال آب زیرسطحی بی بهره است.
وجود بیش از 20 هكتار باغ پسته در این پردیس آموزش كشاورزی و ظرفیت هایی برای تقویت و آموزش نیروی انسانی و بهره برداران بخش كشاورزی، این مجموعه را متمایز كرده است.
یكی از دانش آموختگان سال 1357 و از مدیران سابق مركز آموزش كشاورزی كرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه از سال 1333 فعالیت خود را آغاز كرده است.
رضا مهدیزاده افزود: دانش آموزان مركز آموزش كشاورزی كرمان، بیشتر فرزندان كشاورزان بودند.
وی اظهار كرد: تا سال 1345 این مجموعه به نام دانشسرای كشاورزی بود و بعد از آن به نام مركز آموزش كشاورزی نام گرفت.
وی بیان كرد: این مركز الگوی تمام نمای كشاورزی استان كرمان شناخته می شد.
مهدیزاده تصریح كرد: بهترین ارقام محصولات كشاورزی كه در كشور كشت می شد در مركز كشاورزی به دست می آمد.
وی ادامه داد: كشاورزان نیز در این مركز دوره های آموزشی و ترویجی را فرا می گرفتند.
وی اظهار كرد: بیشتر دانش آموختگان سال 1357 مركز آموزش كشاوزی كرمان در پست های مهم مدیریتی ایفای نقش كرده اند و حدود شش نفر از این تعداد نیز در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده یا از دنیا رفته اند.
مهدیزاده با بیان اینكه وضعیت مركز آموزش كشاورزی در گذشته با وضعیت موجود قابل مقایسه نیست اظهار كرد: بهشت كوچك كرمان امروز در حال نابودی است و به جهنم تبدیل شده است.
وی گفت: انتقال آب به این مجموعه موجب نجات یك ظرفیت مهم كشاورزی در این استان می شود.
وی كمبود آب را در مركز آموزش كشاورزی مهمترین معضل این مجموعه عنوان كرد.
وی تاكید كرد: وضعیت موجود در مركز آموزش كشاورزی كرمان در صورت رعایت نكردن الگوی های كشت و مدیریت نشدن مصرف آب، الگوی تمام نمای استان كرمان در آینده ای نچندان دور خواهد بود.
این مجموعه در گذشته به نام دانشسرای كشاورزی، مركز آموزش جهاد كشاورزی و اكنون با نام پردیس مركز آموزش كشاورزی استان كرمان شناخته می شود.
پردیس مركز آموزش كشاورزی استان كرمان به دلیل برخورداری از خاك و اقلیم مناسب در گذشته به عنوان بهشت كوچك كرمان نامیده می شده است.
این مجموعه در حال حاضر به دلیل خشكسالی های اخیر و خشك شدن چاههای آب در شرف نابودی است كه البته همت مسئولان استان كرمان می تواند علاوه بر نجات ظرفیت و سرمایه های این استان در مركز آموزش كشاورزی، این مجموعه را به كمك طرح همیاران آب رهنمون شود.
گزارش از نجمه حسنی
3029

سرخط اخبار استان‌ها