۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82683774
T T
۰ نفر
قیمت گوشت قرمز در خراسان جنوبی به 34 هزار تومان رسید

بیرجند - ایرنا - مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی گفت: از اوایل سال جاری تاكنون جلسات متعددی برای تعیین قیمت گوشت قرمز در استان برگزار شد كه در نهایت قیمت با افزایش 21.4 درصدی از 28 هزار تومان به 34 هزار تومان رسید.

محمدعلی بیجاری روز سه شنبه در نشست كمیسیون تنظیم بازار استان افزود: كشتار دام مولد در سال های گذشته ناشی از خشكسالی، خروج دام از استان به سایر استان های كشور با هدف كسب درآمد، وجود مناسبت های عید نوروز، ماه رمضان، عید قربان، بازگشت حجاج و ماه محرم از مهمترین دلایل كمبود و گرانی گوشت در استان است.
وی ادامه داد: همچنین گرانی گوشت مرغ به عنوان كالای جایگزین ناشی از كاهش جوجه ریزی گله های مرغ مادر به دلیل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان و در نتیجه گرانی قیمت جوجه یكروزه موجب كاهش تولید و افزایش قیمت مرغ گرم در بازار شد.
وی گفت: علت گرانی تخم مرغ نیز شیوع بیماری و حذف گله ها در سال گذشته بوده است.
به گزارش ایرنا بیجاری با اشاره به آخرین وضعیت قیمت مواد پروتئینی در استان اظهار كرد: در حال حاضر گوسفند (نرینه) زنده هر كیلوگرم 17 هزار و 500 تومان و مصرف كننده 36 هزار تومان، میش و بز زنده هر كیلوگرم 13 هزار تومان و برای مصرف كننده 30 هزار تومان، گوشت گاو زنده هر كیلوگرم 13 هزار تومان و برای مصرف كننده گوشت مسن 33 هزار تومان و جوانه 35 هزار تومان است.
وی اضافه كرد: قیمت هر كیلوگرم گوشت شترمرغ زنده 12 هزار تومان و مصرف كننده 37 هزار تومان، گوشت گاو منجمد( تنظیم بازار) 23 هزار تومان و آزاد، ران 28 هزار تومان و سردست 26 هزار تومان است.
وی بیان كرد: گوشت مرغ زنده هر كیلوگرم چهار هزار و 600 تومان، كشتارگاه 6 هزار و 600 تومان و مصرف كننده هفت هزار و 220 تومان، مرغ منجمد طرح تنظیم بازار پنج هزار و 650 تومان به فروش می رسد.
وی گفت: از جمله راهكارها و اقدامات جهاد كشاورزی، پیگیری واردات دام زنده از مرزها، افزایش عرضه مرغ و گوشت قرمز منجمد بوده است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینكه واردات دام بر اساس مجوز هیئت وزیران و وزارت جهاد كشاورزی از مرزهای شرقی كشور قابل انجام است گفت: پس از برگزاری جلسات هماهنگی متعدد و با پیگیری مجموعه استان از نیمه شهریورماه تاكنون برای 10 نفر از متقاضیان واردات دام زنده مجوز صادر شد.

**صدور مجوز واردات بیش از 39 هزار راس دام به استان
وی افزود: در مجموع برای ورود 31 هزار راس گوسفند، پنج هزار و 700 راس گاو و گوساله و 2 هزار و 800 نفر شتر و بچه شتر مجوز واردات صادر شده است.
وی كمك به تنظیم بازار گوشت داخلی و تامین نیاز مردم استان از طریق افزایش عرضه با قیمت مصوب، افزایش واردات برای كمك به دوطرفه شدن بازارچه های مرزی و رونق فعالیت بازارچه های مرزی و استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده را جمله مهمترین مزایای واردات دام به استان عنوان كرد.
بیجاری ایجاد اشتغال، كمك به فعال شدن واحدهای بسته بندی گوشت در استان، افزایش سرمایه گذاری در زمینه ایجاد و یا تجهیز صنایع مرتبط از جمله كشتارگاه دام، واحدهای بسته بندی و غیره را از دیگر مزایای واردات دام به استان دانست.
وی با تاكید بر لزوم تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی برای واردات دام به استان یادآور شد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این زمینه پیشنهاد می شود شرایط و اعطای تسهیلات سرمایه گذاری برای ایجاد امكانات قرنطینه در كنار تمامی بازارچه های مرزی استان تسهیل شود.
تشویق سرمایه گذاری بخش خصوصی، تجهیز و تكمیل كشتارگاه نهبندان، ایجاد كشتارگاه جدید در استان در نزدیكترین نقطه به مرز برای متناسب سازی توان كشتار دام با میزان مجوزهای صادره، لزوم استفاده از متقاضیان توانمند و جدی كه واقعا در پی واردات دام با هدف تامین نیاز داخل كشور از دیگر پیشنهاداتی بود كه بیجاری به آن اشاره كرد.

**242 تن برنج همزمان با محرم در استان توزیع شد
مدیر توسعه بازرگانی جهاد كشاورزی استان عنوان كرد: در راستای اجرای طرح تنظیم بازار در ایام محرم و صفر و در زمینه تامین نیاز هیئت های مذهبی استان 242 تن برنج هندی 1121و prll، 98 تن شكر، 60 تن مرغ منجمد و 30 تن گوشت قرمز در استان توزیع شد.
وی گفت: توزیع مرغ منجمد سهمیه عادی برای تنظیم بازار و تامین نیاز اقشار آسیب پذیر استان از ابتدای ماه مبارك رمضان كماكان ادامه دارد.
وی در ارتباط با بررسی برگزاری نمایشگاه پاییزه در استان افزود: نمایشگاه پاییزه در بیرجند از 21 تا 27 شهریورماه دایر بود در این نمایشگاه تعداد 120 غرفه نسبت به عرضه محصولات مختلف از جمله پوشاك، كفش، كیف، لوازم التحریر، مواد خوراكی و غیره مردم پرداختند.
وی ادامه داد: همچنین تعداد 10 غرفه نیز مربوط به تنظیم بازار بودكه كالاهایی از قبیل برنج، شكر، مرغ، گوشت قرمزمنجمد، تخم مرغ و غیره با قیمت مصوب ارایه می شد، در سایر شهرستان هانمایشگاه پاییزه برگزار نشد اما كالاهای تنظیم بازار از طریق مراكز منتخب توزیع شد.
7557*3028* خبرنگار- رقیه محمدی * انتشاردهنده- رسول محمدحسنی

سرخط اخبار استان‌ها