رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یونیسف: سوءتغذیه کودکان در غزه ۲ برابر شده است

15:33 - 26 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۷۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یونیسف: سوءتغذیه کودکان در غزه ۲ برابر شده است
نهاد‌های سازمان ملل با ادامه محاصره رژیم صهیونیستی، درباره عواقب فاجعه‌بار سوءتغذیه حاد کودکان در نوار غزه هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان – صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارش جدید خود درباره سوءتغذیه شدید در نوار غزه و به‌ویژه شمال آن هشدار داد.

براساس گزارش این نهاد سازمان ملل، ۳۱ درصد یا از هر ۳ کودک زیر ۲ سال یک نفر در شمال نوار غزه از سوءتغذیه حاد رنج می‌برد که نسبت به ۱۵.۶ درصد در ژانویه (دی ماه) افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

سوءتغذیه در میان کودکان به سرعت در حال گسترش است و به دلیل تأثیرات گسترده جنگ و محدودیت‌های مداوم در ارسال کمک‌ها، به سطوح ویرانگر و بی‌سابقه‌ای در نوار غزه می‌رسد.

دستکم ۲۳ کودک در شمال نوار غزه در هفته‌های اخیر بر اثر سوءتغذیه و کم‌آبی جان خود را از دست داده‌اند.

غربالگری‌های تغذیه‌ای که از سوی یونیسف و شرکای آن در شمال غزه در ماه فوریه (بهمن ماه) انجام شد، نشان داد که ۴.۵ درصد از کودکان در پناهگاه‌ها و مراکز بهداشتی از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند که تهدیدکننده‌ترین شکل سوءتغذیه است که کودکان را در معرض بیشترین خطر عوارض پزشکی و مرگ قرار می‌دهد، مگر اینکه تغذیه و درمان فوری دریافت کنند که در دسترس نیست.

شیوع سوءتغذیه حاد در میان کودکان زیر ۵ سال در شمال غزه از ۱۳ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفت: سرعت وقوع این بحران فاجعه‌بار سوءتغذیه کودکان در غزه تکان‌دهنده است، به‌ویژه زمانی که کمک‌های ضروری در چند کیلومتر دورتر آماده شده است؛ ما بار‌ها و بار‌ها تلاش کرده‌ایم کمک‌های بیشتری ارائه کنیم و بار‌ها خواستار رفع چالش‌های دسترسی که ماه‌ها با آن‌ها مواجه بوده‌ایم، شدیم، اما در عوض وضعیت کودکان غزه هر روز بدتر می‌شود.

این مقام سازمان ملل هشدار داد: تلاش‌های ما در ارائه کمک‌های حیاتی به دلیل محدودیت‌های غیرضروری با مشکل مواجه شده و این محدودیت‌ها به قیمت جان کودکان تمام می‌شود.

غربالگری‌هایی که برای نخستین بار در خان یونس، در منطقه میانی نوار غزه انجام شد، نشان داد که ۲۸ درصد از کودکان زیر ۲ سال دچار سوءتغذیه حاد هستند که بیش از ۱۰ درصد از آن‌ها دچار سوءتغذیه شدید هستند.

حتی در رفح، منطقه جنوبی که بیشترین دسترسی به کمک را دارد، نتایج غربالگری کودکان زیر ۲ سال از ۵ درصد که در ژانویه (دی ماه) دچار سوءتغذیه حاد بودند، به حدود ۱۰ درصد در پایان فوریه (اسفند ماه) رسیده و ۲ برابر شد.

آژانس‌های سازمان ملل از ماه دسامبر (آذر ماه) نسبت به خطر قحطی در نوار غزه هشدار داده‌اند؛ در ژانویه، آستانه اضطراری برای سوءتغذیه حاد در کودکان تجاوز کرد؛ سوءتغذیه حاد در میان کودکان به سرعت و در مقیاس گسترده افزایش یافته و در غیاب کمک‌های بشردوستانه بیشتر و بازگرداندن خدمات ضروری، خطر زیادی وجود دارد که در سراسر نوار غزه افزایش یابد و به قیمت جان افراد بیشتری تمام شود.

راسل گفت: ما هر کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از تشدید بحران انسانی در غزه انجام می‌دهیم، اما این کافی نیست؛ یک آتش‌بس فوری بشردوستانه همچنان تنها فرصتی را برای نجات جان کودکان و پایان دادن به رنج آن‌ها فراهم می‌کند.

این مقام سازمان ملل تاکید کرد: ما همچنین به چندین گذرگاه مرزی زمینی نیاز داریم که کمک‌ها را به‌طور قابل اتکا در مقیاس گسترده، از جمله به شمال غزه، همراه با تضمین‌های امنیتی و عبور بدون مانع مورد نیاز برای توزیع این کمک‌ها، بدون تأخیر یا موانع دسترسی، ارسال کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه سوءتغذیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *