۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82141368
T T
۰ نفر

آفت مگس گيلاس در خراسان شمالي كنترل شد

۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴
کد خبر: 82141368
آفت مگس گيلاس در خراسان شمالي كنترل شد

بجنورد- ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي از برداشت چهار هزار و 800 تن گيلاس خبر داد و گفت: هم اكنون آفت مگس اين محصول از سطح باغ هاي استان كنترل شده است.

محمد علي شريكيان روز شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: 908 هكتار باغ گيلاس بارور و 140 هكتار باغ غير بارور در اين استان وجود دارد.
به گزارش ايرنا، آفت مگس گيلاس در سال هاي اخير باعث شده بود تا خسارات عمده اي به باغ هاي استان وارد شود كه براي مبارزه با اين آفت در باغ هاي مستعد تله گذاري انجام و بعد از شكار نخستين مگس به باغ داران هشدار سمپاشي داده مي شود.
مدير امور باغباني سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي از كيفيت خوب محصول باغ هاي اين استان در سال زراعي جاري خبر داد و گفت: مرغوب ترين گيلاس هاي اين استان در مناطق دره بازخانه، رشوانلو، حمزانلو و طراقي كرد توليد مي شود.
وي سطح باغ هاي گيلاس اين منطقه را 200 هكتار عنوان كرد و افزود: گيلاس برداشت شده از مرغوبيت بالايي برخوردار است.
شريكيان افزود: ناظرهاي گياه پزشكي با استفاده از تله گذاري و هشدار براي سم پاشي به موقع و ساير اقدامات لازم توانستند آفت مگس گيلاس را از بين ببرند و هم اكنون اين آفت در باغ هاي اين استان وجود ندارد و محصول با كيفيت توليد مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنانش بر ايجاد يخبندان در فصل زمستان و اصلاح باغ ها نيز تاكيد كرد و گفت: بيشتر باغ هاي اين استان نياز به اصلاح دارند.
اين مسئول بر استفاده از درختان آلبالو در باغ هاي گيلاس تاكيد كرد و افزود: با يك تناسبي استفاده درختان آلبالو در باغ هاي گيلاس باعث افزايش عملكرد محصول گيلاس خواهد شد كه اين امر را باغداران بايد همچون گذشته مد نظر داشته باشند.
وي همچنين استفاده از زنبور عسل در باغ ها را نيز تاكيد كرد و گفت: اين امر نيز موجب افزايش عملكرد در سطح خواهد شد.
وي به باغ داران توصيه كرد: براي اصلاح باغ هاي گيلاس با پايه رويشي كشت كنند زيرا كه اين امرنيز موجب افزايش عملكرد مي شود.
شريكيان افزود: در اين استان نهالستان توليد نهال گيلاس با پايه رويشي ايجاد شده است كه در سال آينده اين نهال ها از استان تامين خواهند شد.
وي افزود: بيشتر گيلاس توليدي اين استان از سطح باغ هاي شهرستان بجنورد و اسفراين است.
وي ميانگين برداشت در هكتار را نيز پنج تن و 500 كيلوگرم ذكر كرد و افزود: در مناطق ذكر شده بجنورد بيش از شش تن نيز در هر يك هكتار برداشت مي شود.
شريكيان عمده ترين ارقام گيلاس به عمل آمده در اين استان شامل ارقام زودرس شيشه اي، آلبالويي ارقام ديرس فرانسوي دوم كوتاه و دم بلند و ارقام دير رس تكدانه، شبستري، سفيد اروميه و زرد دانشكده عنوان كرد.
مدير امور باغباني سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي با بيان اينكه گيلاس اين استان به دليل كيفيت بالا به استان هاي گلستان و همجوار و تهران هم صادر مي شود افزود: باغ داران اين استان از اوايل خرداد تا نيمه تير مشغول به جمع آوري گيلاس هستند.
شريكيان افزود: در سال زراعي گذشته چهار هزار و 600 تن گيلاس از باغ هاي استان برداشت شده بود.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه كه سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعي و 200 هزار تن محصول باغي از سطح 44 هزار هكتار باغ در اين استان توليد مي شود.
خراسان شمالي 80 هزار بهره بردار بخش كشاورزي دارد.
3007/6042

سرخط اخبار استان‌ها