سیل اخیر۵۹۰ میلیارد تومان  به بخش کشاورزی مازندران خسارت وارد نمود

احمد حسین زادگان در جلسه مدیریت بحران استان که با حضور برخی نمایندگان و رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بمنظور بررسی خسارات ناشی از سیلاب اخیر به حوزه کشاورزی استان برگزار شد، با اعلام این که حدود ۵۹۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی مازندران در سیلاب اخیر خسارت وارد شده است، خواستار اختصاص ردیف اعتباری برای اجرای طرح جامع کنترل سیلاب مازندران شد. ‎

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازساری ، احمد حسین زادگان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با محوریت بررسی خسارات ناشی از سیلاب اخیر به حوزه کشاورزی و زیربخش های آن و راهکارهای پرداخت بموقع خسارت آسیب دیدگان این بخش با حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه رئیس، اعضای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزارشد، عنوان کرد: بحمدالله در کشوری زندگی می کنیم که از بالاترین ارکان نظام تا مردم با وحدت و هم افزایی، در لحظه وقوع بحران پای کار آمدند و موجبات تسهیل امور و دلگرمی آسیب دیدگان را فراهم آوردند.

استاندار مازندران با بیان این که به دلیل توجه به کانون های بحرانی دارای اولویت، میزان بالای خسارات وارده به استان در دو سیلاب اخیر به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت، افزود: مازندران، سهم بالایی در تامین امنیت و سلامت غذایی کشور دارد و معمولا در حوادث طبیعی، میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی بیشتر است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به این که آسیبی که به خاک و محصولات کشاورزی و زیربخش های آن در سیلاب اخیر وارد شد، شایان توجه است، عنوان کرد: برابر دیدن خسارات حوزه کشاورزی مازندران با دیگر استان ها یک خطای استراتژیک است و باید به خسارات حوزه کشاورزی و زیربخش های آن در سیلاب اخیر به اندازه سهم استان در تامین غذای کشور نگریست.

وی افزود: ارزش خاک زمین های کشاورزی استان قابل مقایسه با دیگر مناطق کشور نیست و با توجه به حجم بالای خسارت سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی، اگر به صورت ویژه به جبران خسارت و زیر ساخت های کشاورزی توجه نشود، امنیت غذایی کشور تحت تاثیر قرار می گیرد.

استاندار با اعلام این که سیلاب به ۹۱ هزار هکتار زمین های حاصلخیز مازندران خسارت جدی وارد کرده است، گفت: علاوه بر خسارت بر محصولات، بازگشت این زمین ها به کشاورزی نیز به دلیل وجود گل و لای شدید و تخریب بستر خاک زمان بر است.

حسین زادگان با اشاره به این که خسارات وارده به حوزه کشاورزی مازندران در سیلاب اخیر اعم از چاه های آب، سردهنه ها، راه های دسترسی بین المزارع و ادوات کشاورزی در دهه های اخیر بی بدیل بوده است، گفت: ۷۲ هزار هکتار اراضی زراعی و ۱۸ هزار هکتار از باغات استان در سیلاب اخیر آسیب دیده است و ۵۲ مزرعه پرورش ماهی تخریب شد.

وی با اعلام این که حدود ۵۹۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی مازندران در سیلاب اخیر خسارت وارد شده است، افزود: سیل اخیر همچنین به ۷ هزار کلونی زنبور آسیب زد و ۳ هزار دام سبک و سنگین نیز تلف شد، مزارع توت فرنگی در معرض سیلاب تخریب و نابود شده است و آسیب جدی به مرغداری ها وارد شده است.

استاندار مازندران خواستار اختصاص ردیف اعتباری برای اجرای طرح جامع کنترل سیلاب مازندران شد و اظهار کرد: طرح جامع کنترل سیلاب استان سال ها تهیه و بروز شده است و لیکن بدلیل عدم وجود اعتبار اجرا نشده است.

رئیس و اعضای هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از این جلسه برای بازدید از خسارات ناشی از سیلاب اخیر به حوزه کشاورزی در مازندران، عازم مناطق سیلزده شدند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1248780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =