رهاسازی میوه برای دریافت مشوق صادراتی خیانت به منافع ملی و اقتصاد كشور است

تهران - ایرنا- رئیس اتحادیه صادركنندگان محصولات كشاورزی با تاكید براین كه رهاسازی میوه به دریا و بیابان برای دریافت مجوزهای صادراتی موضوعی دور از ذهن نیست، این امر را خیانت به منافع ملی، تولید داخلی و اقتصاد كشور دانست.

سیدرضا نورانی روز دوشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره 'صادرات میوه های نمایشی' و 'صادرات صوری'با هدف دریافت جوایز صادراتی و رهاسازی میوه ها به دریا و بیابان افزود: مصوبه صادرات سیب درختی به ازای واردات موز یك مشوق صادراتی برای محصولات كشاورزی نیست بلكه یك مشوق وارداتی به شمار می رود به طوری كه افراد سودجو علاوه بر دریافت جوایز صادراتی، ارز دولتی و گرفتن تسهیلات بانكی می توانند واردات كالا را با كمترین عوارض انجام دهند.
وی اظهارداشت: متاسفانه تمامی مشكلات ما در بخش صادرات و واردات ناشی از تصمیمات و بخشنامه های یك شبه است كه برخی مسوولان می گیرند.
نورانی درباره تجربه واردات موز در ازای صادرات موز در دهه 1370 گفت: در دهه 1370 با كمبود واردات موز مواجه بودیم كه با تصویب قانون واردات موز در ازای صادرات سیب، مشكلاتی ایجاد شد. به طوری كه به ازای صادرات یك كیلوگرم سیب درختی به خاور دور، واردات دو كیلوگرم موز و صادرات سیب به خاورمیانه و واردات نیم كیلو موز در دستور كار قرار گرفته بود.
وی اظهار داشت: بنابراین برخی افراد سودجو برای این كه واردات موز را افزایش دهند، مقصد نهایی را خاور دور اعلام می كردند و میوه ها رهاسازی می شد.
رییس اتحادیه صادركنندگان محصولات كشاورزی با بیان این كه واردات در كشور ما رایج است، گفت: واردكنندگان ما علاوه بر دریافت ارز آزاد از ارزهای دولتی نیز به راحتی بهره مند می شوند، بنابراین دیگر نیازی به تصمیمات یك شبه و ایجاد مشوق برای واردات نیست.
نورانی تاكید كرد، اگر زنجیره كاشت، داشت، برداشت، نگهداری، ذخیره سازی، سورتینگ(جداسازی) محصولات كشاورزی رعایت شود و این چرخه معیوب نباشد، علاوه بر رونق كسب و كار و اشتغال زایی می توانیم با توسعه صادرات ارز آوری خوبی به كشور داشته باشیم.
وی با اشاره به این كه باوجود تلاش های دولت یازدهم برای كنترل تورم همچنان مشكلاتی در این زمینه داریم، گفت، معتقدم برای توسعه صادرات محصولات كشاورزی نرخ تورم باید به صفر برسد.
نورانی یكی از مشكلات صادرات را ثابت نگه داشتن نرخ ارز عنوان كرد و افزود: با ثابت نگه داشتن نرخ ارز ممكن است روزی به جایی برسیم كه قیمت تمام شده محصولات تولیدی كشورمان قابل رقابت با دیگر كشورهای جهان نباشد، به طوری كه واردات هر نوع كالای خارجی نسبت به تولید داخل ارزان تر تمام شود ، بنابراین با افزایش واردات روز به روز تولید داخلی ضعیف تر می شود.
وی ثبات نرخ ارز درازای صفرشدن نرخ تورم را برای توسعه صادرات و حفظ تولیدات داخلی ضروری دانست.
وی با تاكید بر این كه پرداخت یارانه به صادرات و واردات زمینه های رانت و سواستفاده را افزایش می دهد و با این موضوع مخالفم، افزود: بهتر است یارانه به بخش حمل و نقل اختصاص یابد كه از كانال های گمرك، وزارت جهادكشاورزی و اتاق بازرگانی (گواهی مبدا) قابل ردیابی است.
نورانی یكی از راهكارها برای توسعه صادرات محصولات كشاورزی را فراهم كردن زمینه حضور تشكل ها دانست و اظهار داشت: نیاز است با هماهنگی تشكل های كشاورزی اتفاقات ارزیابی و در تصویب بخشنامه ها به نتایج مطلوبی برسیم.
رییس اتحادیه صادركنندگان محصولات كشاورزی افزود: رهاسازی میوه در دریا یا بیابان، علاوه بر لطمه زدن به تولید ایرانی، خیانت به تولید داخلی و منافع ملی است كه باید این موضوع از سوی دستگاه های متولی پیگیری و با سودجویان برخورد قانونی شود.
نورانی براین باور است كه قوانین و مقررات ما باید به گونه ای باشد كه از چنین اقدامات سودجویانه جلوگیری شود.
وی صادرات پرتقال و نارنگی و واردات این محصولات را یكی دیگر از این مصوبات یك شبه نام برد كه خوشبختانه به دلیل سرمازدگی چندی پیش این موضوع منتفی شد.
به گزارش ایرنا، با توجه به مصوبه چندی پیش وزارت جهاد كشاورزی كه برای حمایت از تولید داخلی، صادرات سیب درختی به ازای واردات موز صورت گرفت ، شرایط برای رانت و سو استفاده برخی سودجویان مهیا شد، به طوری كه برخی گزارش ها نشان می دهد با جعل اسناد صادرات نمایشی میوه و صادرات صوری بخشی از محموله‌های بزرگ سیب درختی به دریا خالی و بخشی دیگر با كامیون‌های صادراتی در بیابان‌های عراق رهاسازی می‌شوند و با اتمام ماموریت كشتی و كامیون‌ها، سودجویان مجوز ویژه واردات را دریافت می كنند.
همچنین در معاملات صوری صادرات، واردكنندگان با دورزدن قوانین و مقررات و جعل اسناد فرآیند صادرات صوری كالا را طی كرده و بدون صادرات واقعی كالا از مزایای صادرات از جمله جوایز صادراتی، ارز دولتی، كاهش عوارض واردات كالا، گرفتن تسهیلات بانكی استفاده می‌كردند.
اقتصام**9186**1561** گزارشگر: هما همت خواه** انتشاردهنده: مژگان توانا
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد