bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۳۵۲۴۷۴

ایرانی‌ها زیاد غذا می‌خورند

ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره تغذیه ایرانیان اظهار داشت: متوسط انرژی دریافتی ایرانی ها بسیار از نیاز است و در 20 سال قبل حدود 2500 کالری در شبانه روز برای هر فرد بود ولی الان به 3500 کالری رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

ایرانی‌ها زیاد غذا می‌خورند

معاون کل وزارت بهداشت با تشریح مشکل چاقی و اضافه وزن در بین ایرانی‌ها به ممنوعیت‌های تجویز دارو در برخی مکانها از جمله باشگاههای ورزشی پرداخت و گفت: راهکار برای برون رفت از برخی مشکلات مالی نظام سلامت؛ ارزان سازی در حوزه سلامت در کشور است.

به گزارش تسنیم، ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره تغذیه ایرانیان اظهار داشت: متوسط انرژی دریافتی ایرانی ها بسیار از نیاز است و در 20 سال قبل حدود 2500 کالری در شبانه روز برای هر فرد بود ولی الان به 3500 کالری رسیده است.

وی ادامه داد: یعنی ایرانی‌ها 40 درصد بیش از حد مطلوب غذا می‌خورند، مثلا مصرف روغن 20 درصد بیشتر شده است و مجموعه این غذای اضافی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

وی با انتقاد از عقب افتادن مطالبات بیمارستانها از بیمه‌ها که به مشکل مزمن در 20 سال نظام سلامت تبدیل شده است، گفت: شاید در طرح تحول سلامت این تاخیرهای بیمه ها به 4 ماه کاهش یافته بود ولی هم اکنون این تاخیرها بسیار بیشتر شده است.‌

حریرچی با بیان اینکه هر ایرانی سالی دو بار به پزشک مراجعه می‌کند، افزود: از طرفی عدم توان اقتصاد ملی از جمله جیب مردم، دولت و بیمه‌ها در همه کشورها وجود دارد، در سالهای قبل هزینه‌کرد دولت و بیمه‌ها برای سلامت مردم بسیار کمتر از کشورهای مشابه بود و بعد از طرح تحول سلامت نیز این فاصله کمتر شد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: راهکار برای برون رفت از این مسئله؛ ارزان سازی سلامت در کشور است و اختلاف بین کارشناسان زمان رسیدن به این اهداف است.

حریرچی تصریح کرد: در بودجه سال 97 برای اجرای پزشک خانواده دچار مشکل هستیم، کما اینکه بودجه دانشگاهها 19 درصد، بودجه ستادی یک درصد و بودجه بیمه سلامت با رشد 8 درصدی مواجه شد ولی بودجه پزشک خانواده و بودجه داروهای ساخته شده دچار مشکل است.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین درباره ممنوعیت های تجویز دارو نیز خاطرنشان کرد: تجویز دارو بدون تجویز پزشک، در هر جای از جمله باشگاههای ورزشی ممنوع است.

bato-adv
مجله خواندنی ها
مجله فرارو