۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۵۸
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85463974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد

سمنان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان گفت: شرکتی دانش‌بنیان با ابداع دستگاهی برای فیلتر آب، به کمک بهره‌برداران پرورش ماهی آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید جندقیان روز پنجشنبه به خبرنگاران افزود: یکی از گلخانه‌داران مجتمع اعتضادیه شهرستان سمنان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی یک دستگاه فیلتراسیون برای تصفیه آب خروجی استخر پرورش ماهی شد.

وی گفت: این دستگاه فیلتراسیون که به همت یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شد، می‌تواند تمام مواد زاید و فضولات حاصل از مواد دفعی ماهی را به طور کامل فیلتر کند و آب عاری از مواد زاید را وارد شبکه گلخانه کند.

مدیر جهاد کشاورزی سمنان از رهاسازی بیش از هفت هزار قطعه بچه ماهی کپور معمولی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری منابع آبی در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به برخی از مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: افزایش بهره‌وری محصول کشاورزی از مهم‌ترین مزایای این روش است. آب استخرهای کشاورزی که در آن ماهیان پرورش داده می‌شوند، غنی از املاح و مواد معدنی مناسب برای رشد محصولات کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی سمنان یادآور شد: بهره‌بردار مجتمع گلخانه‌داران اعتضادیه از استخرهای ذخیره آب کشاورزی برای پرورش ماهی استفاده کردند و ماهی‌دارکردن استخر ذخیره آب کشاورزی، افزایش چشمگیر تولید محصولات گلخانه‌ای به ویژه بامیه را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تولید انواع آبزیان در این استان به همت دولت سیزدهم از سه به ۱۰ درصد در سال افزایش یافت. ظرفیت تولید آبزیان در استان اکنون یکهزار و ۶۰۰ تن در سال و ظرفیت تولید سالانه ماهی تیلاپیلا نیز ۱۰ هزار تن است.

سمنان به نسبت سرانه تولید آبزیان در کشور کمی عقب است و واردکننده ماهی تازه و منجمد محسوب می‌شود. در دولت سیزدهم روند صدور مجوزها در زمینه تولید آبزیان تسهیل و پیچیدگی‌های اداری حذف شد.

ظرفیت تولید آبزیان در بخش آبزی‌پروری سه تا پنج درصد بود، این در حالی است که طی ۲ سال گذشته به صورت سالانه ۱۰ درصد رشد تولید در استان سمنان رقم خورد. طی این مدت چهار مزرعه تولید قزل آلا در استان ایجاد شد و هر یک از این مزارع ظرفیت تولیدی حدود ۱۰۰ تن دارند و بر این اساس، پیش بینی می شود سالانه ظرفیت تولید آبزیان در استان به یکهزار و ۷۰۰ تن برسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha