۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۴۹
کد خبر: 82171464
T T
۰ نفر
تغذيه با شير مادر سرمايه مهمي در ارتقاي سلامت جسمي و رواني نوزاد است

اراك - ايرنا - رئيس مركز آموزش درماني بيمارستان طالقاني اراك گفت: تغذيه با شير مادر سرمايه مهمي در ارتقاء و تضمين سلامت جسمي و رواني نوزاد است و در برنامه تحول نظام سلامت نگاه ويژه اي به اين امر است.

عاطفه صالح فرد روز دوشنبه در همايش يك هزار روز طلايي مهر مادر، شير مادر به مناسبت گراميداشت هفته جهاني تغذيه با شير مادر در فرهنگسراي شهر اراك افزود: بارداري ايمن و سالم برنامه ريزي آگاهانه دارد و از دوره پيش از حاملگي تا پايان دوران شيردهي را شامل مي شود.
دكتر عاطفه صالح فرد گفت: رعايت شيردهي در دوره يك هزار روزه و تكميل 70 درصد رشد مغزي كودك اهميت زيادي دارد و بررسي هاي علمي نشان داده كه اين مهم افزايش 40 درصدي اميد به زندگي، كمك به فرآيند تنظيم خانواده و فاصله گذاري بين بارداري ها براي فرزند بعدي، برخورداري از ضريب هوشي بالا، جلوگيري از بروز حساسيت هاي گوارشي ، كاهش درصد ابتلا به بيماري هاي سخت درمان و بازگشت سريع مادر از نظر روحي و جسمي به شرايت عادي را سبب مي شود.
وي گفت: شير مادر يك غذاي كامل است و پايه و بنياد سلامتي كودك را شكل مي دهد و علاقه و تعهد مادر براي شير دهي به فرزند بخش جدا نشدني از تربيت فرزند و سلامت اوست.
صالح فرد خاطر نشان كرد: برنامه تحول سلامت كاهش سزارين را به عنوان محور مهم دنبال مي كند چرا كه عمل سزارين از عوامل بازدارنده شيردهي است كه دامنه اي از مشكلات و آسيب را براي مادر و نوزاد به همراه دارد.
مدير كل سازمان تبليغات اسلامي نيز در اين همايش گفت: در آيه 233 سوره بقره در خصوص تغذيه نوزاد با شير مادر و اهميت آن مطالبي مطرح شده است.
حجت الاسلام صفر قربانپور افزود: اين آيه جريان كلي ذاتي و فطري، وظايف اجتماعي، روحي و رواني و نشانه هاي مهر مادري را مورد برسي قرار مي دهد و بر سپري كردن دوره 1000يك هزار طلايي با شير مادر به منظور تكامل سلامت جسمي، دروني و رواني تاكيد دارد.
در سه ماه اول امسال پنج هزار 713 ولادت در استان مركزي به ثبت رسيده و نرخ تولد در اين استان نسبت به مدت مشابه سال قبل يك و هشت دهم درصد افزايش يافته است.
به طور ميانگين در سه ماه اول امسال روزانه 61 ولادت به ثبت رسيده است.
7114/6013/

سرخط اخبار استان‌ها