Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس در دیدار وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند:

سرمایه‌گذاری هلند در زمینه کشاورزی و گردشگری استان فارس/ وزیر کشاورزی هلند، اداره وزارت جهانگردی را نیز بر عهده دارد

استاندار فارس اظهار داشت: حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی و فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت آنها، اولویت نخست استان فارس است.

سرمایه‌گذاری هلند در زمینه کشاورزی و گردشگری استان فارس/ وزیر کشاورزی هلند، اداره وزارت جهانگردی را نیز بر عهده دارد


سیدمحمدعلی افشانی، در دیدار با وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند و هیأت همراه، گفت: امروز ایران امن‌ترین نقطه در منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز، استاندار فارس همچنین با توجه به کمبود آب، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های استان را کشت‌های گلخانه‌ای دانست و افزود: کشور هلند در این حوزه تجربه گران‌سنگی دارد و آماده همکاری در این زمینه هستیم.

سیدمحمدعلی افشانی فارس را با 122 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود پنج میلیون نفر جمعیت یکی از پهناورترین استان‌های کشور معرفی کرد و با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشاورزی این استان خاطرنشان کرد: فارس به لحاظ کشاورزی با تولید حدود سه میلیون تن محصولات باغی و حدود یک میلیون تن محصولات دامی و حدود هفت میلیون تن محصولات زراعی که بیشتر آنها گندم است، جزء استان‌های نخست کشور محسوب می‌شود و تولید ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور در فارس است.

وی توجه به پتانسیل‌های موجود در این استان و شرایط پیش آمده پس از برجام را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: فارس آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشاورزی اعم از باغی، دامی و زراعی را دارد.

افشانی تصریح کرد: کشور ایران در منطقه خاورمیانه امن‌ترین کشور به‌شمار می‌رود و در این راستا استان فارس نیز دارای جایگاه بسیار مناسبی است و از آنجا که فارس نیز از امنیت قابل قبولی برخوردار است، به‌راحتی می‌توانیم میزبان سرمایه‌گذاران مختلف باشیم.

وی به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی استان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به گستردگی استان و تنوع بالای آب و هوایی و کیفیت بالای خاک که در فارس وجود دارد زمینه کاشت هرگونه محصول در این استان فراهم است.

استاندار فارس تأکید کرد: در زمینه اصلاح بذر و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین به‌ویژه در زمینه انتقال تکنولوژی و فناوری در زمینه کشاورزی آماده هرگونه همکاری هستیم.

افشانی اظهار داشت: در زمینه گیاهان دارویی نیز استان فارس بسیار غنی بوده و اگر سرمایه‌گذاران هلندی در این زمینه نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری باشند شرایط فراهم است.

وی پیشنهاد کرد: تیم کشاورزی هلند از مرکز تحقیقات کشاورزی استان دیدن کنند تا با وضعیت کشاورزی استان و توان تحقیقاتی و علمی آن آشنا شوند، به‌ویژه اینکه دانشگاه شیراز نیز یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه آب و کشاورزی است.

افشانی همچنین افزود: مردم ایران به‌دلیل اینکه ملی کردن صنعت نفت در دادگاه لاهه نهایی شد و نتیجه خوبی از دادگاه لاهه در ذهنشان است، همیشه کشور هلند را کشور خوبی می‌دانند.

وی اظهار امیدواری کرد که با اشاره به اینکه وزیر کشاورزی هلند اداره وزارت جهانگردی این کشور را نیز بر عهده دارد و با توجه به جایگاه استان در حوزه گردشگری، در آینده در این زمینه و همچنین در حوزه کشاورزی مراودات خوبی داشته باشیم و قراردادهایی را منعقد کنیم.

افشانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جنوب استان فارس در مجاورت دریا قرار دارد، هم از طریق دریا و هم از طریق فرودگاه شیراز امکان هرگونه مبادلات تجاری و اقتصادی سهل و آسان وجود دارد و برای رسیدن به موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های مختلف از هیچ کمک و حمایتی کوتاهی نخواهیم کرد، به‌ویژه اینکه تمامی ظرفیت‌های قابل سرمایه‌گذاری در فارس موجود است.

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند نیز در این دیدار کشاورزی ایران و فارس را خوب ارزیابی کرد و گفت: ایران در کشاورزی کشوری موفق ارزیابی می‌شود و با وجود داشتن 80 میلیون جمعیت، گندم تولیدی خود را صادر می‌کند.

هنگ کامپ با اشاره به جایگاه هلند در عرصه کشاورزی، ادامه داد: هلند کشوری فوق‌العاده حاصلخیز و یکی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی به آمریکا و کشورهای اروپایی است.

وی با بیان اینکه گلخانه‌های بسیاری در کشور هلند وجود دارد، تصریح کرد: 50 درصد از کشت گلخانه‌ای در هلند به گل و مابقی به سایر گیاهان و محصولات اختصاص دارد.

کامپ درباره پیشرفت‌های تکنولوژی و علمی این کشور در حوزه کشاورزی یادآور شد: در هلند، هر یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی با استفاده از یک لیتر آب تولید می‌شود، در حالی که آب مصرفی برای تولید هرکیلوگرم گوجه در بیشتر نقاط جهان، حدود 50 لیتر است!

وزیر کشاورزی هلند در پایان علاقه و آمادگی کشورش در همکاری‌های دانشگاهی را اعلام کرد و اظهار داشت: آشنایی با ظرفیت‌های موجود ایران و فارس، زمینه را برای ایجاد و توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف را فراهم خواهد کرد./


احسان سمیع‌زاده - شیراز

C-950222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید