۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۴۷
کد خبر: 82171757
T T
۰ نفر
تغذیه با شیر مادر ابتلا به بیماری های غیر واگیر را كاهش می دهد

همدان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: تغذیه كودكان با شیر مادر ابتلا به بیماری های غیرواگیردار در بزرگسالی را به میزان قابل توجهی كاهش می دهد.

حبیب الله موسوی بهار روز دوشنبه در نشست فصلی مدیران بیماری های غیر واگیر دانشگاه های علوم پزشكی كشور در همدان با اشاره به آغاز هفته شیر مادر افزود: در پزشكی از زمان آغاز تشكیل نطفه تا پایان دوره شیردهی به عنوان دوره هزار روز طلایی یاد می شود كه 270 روز آن در دوره بارداری و 730 روز آن را دوران شیر دهی كودك است.
وی عنوان كرد: این اصطلاح نشان می دهد كه اگر در این دوران مراقبت های خوبی از مادر و كودك انجام شود احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های غیر واگیردار در دوره های بعدی زندگی كاهش خواهد یافت.
وی ادامه داد: مشاوره برای شیردهی انحصاری كودك تا 6 ماه پس از تولد و تداوم شیردهی تا دو سال می تواند تاثیر بسزایی در كاهش این بیماری ها داشته باشد.
وی بیان كرد: یك ریال هزینه در حوزه پیشگیری بازدهی بهتر و بیشتری نسبت به میلیون ها تومان هزینه در حوزه درمان دارد.
وی افزایش امید به زندگی در بین ایرانیان از زمان پیروزی انقلاب را دستاوردی مهم ارزیابی كرد و ادامه داد: كنترل وزن، پیاده روی و محدود كردن مصرف نمك و شكر و دوری از مصرف دخانیات و الكل از مهمترین راه های حفظ سلامت بدن است.
موسوی بهار بیان كرد: متاسفانه در سال های اخیر افراد با روی آوردن به تحرك بدنی در فعالیت ها بد عادت شده اند و این موجب افزایش اضافه وزن در افراد شده است.
وی تصریح كرد: سالانه 50 هزار مرگ در افراد زیر 50 سال به علت ابتلا به بیماری های غیر واگیر رخ می دهد كه می توان با پیشگیری و آموزش این رقم را به حداقل رساند.
7530/2087

سرخط اخبار استان‌ها