۲۸ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۲۷
کد خبر: 82432361
T T
۰ نفر
معاون وزیر جهادكشاورزی: 1.2 میلیون هكتار اراضی بیابانی خوزستان در پدیده ریزگردها اثر گذار است

اهواز - ایرنا - معاون وزیر جهادكشاورزی و رئیس سازمان مراتع، جنگلها و آبخیزداری گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود یك میلیون و 200هزار هكتار از اراضی بیابانی استان خوزستان در پدیده ریزگردها اثرگذار است.

به گزارش ایرنا خداكرم جلالی چهارشنبه شب در نشست بررسی و مقابله با پدیده ریزگردها در استانداری خوززستان افزود: این بیابان ها كه در همه نقاط استان خوزستان پراكنده هستند به عنوان منشاء داخلی ریزگردها مطرح هستند كه باید طرح های بیابان زدایی به روش های مختلف بیولوژیك، كاشت نهال، رهاسازی آب و مرطوب كردن در آن انجام شود.
وی گفت: تاكنون تنها در 120هزار هكتار از اراضی بیابانی استان خوزستان طرح مقابله و تثبیت به روش های گوناگون اجرا شده است و می طلبد كه طرح های تثبیت و مقابله با ریزگردها با سرعت بیشتری انجام شود.
جلالی با بیان اینكه در اجرای طرح فوری تثبیت 40هزار هكتار از اراضی بحرانی و بیابانی استان كه در یك ماه آینده باید به اتمام برسد گفت: با تاكید رئیس جمهوری و هیات دولت ، باید با همه توان و امكانات بتوانیم این كار بزرگ را به سرانجام برسانیم.
رئیس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری با اشاره به بازدیدش از مناطق اطراف هورالعظیم و شادگان كه به گفته وی چند سالی است به علت خشكسالی ، با مشكلات زیادی رو به رو شده اند افزود: در گذشته كه بارندگی مناسب بوده اطراف این هورها آباد و سرسبز بوده ولی هم اكنون به كانون های ریزگرد تبدیل شده اند.
جلالی با تاكید بر این اینكه درمان این مناطق خشكیده اطراف هورها ، آب و بارندگی است افزود: امسال بارندگی خوبی در استان خوزستان حتی در حد نرمال نداشتیم كه امیدواریم با نزول بركات الهی، بتوانیم با اجرای طرح های مقابله و بیابان زدایی ، از هجوم ریزگردها جلوگیری كنیم.
وی گفت: برخی از روستاهای اطراف هورهای استان چهار روز است برق ندارند و با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم می كنند.
در این نشست معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادكشاورزی هم گفت: هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری برای اجرای طرح های مقابله با ریزگردها به وزارت جهاد كشاورزی ابلاغ شد و هم اكنون با همه توان وارد این مساله شده ایم.
عبدالمهدی بخشنده گفت: طرح بیابان زدایی در سطح 800هزار هكتار از اراضی خوزستان كه به نوعی در پدیده ریزگردها اثرگذار هستند یك كار بزرگ و جهادی است كه باید در پنج سال به سرانجام برسد.
وی لازمه موفقیت در طرح های مقابله با ریزگردها با منشاء داخلی را حضور و مشاركت مردمی و دستگاههای اجرایی دانست و افزود: این حق طبیعی مردم است كه در مرارت و سختی نباشد و گوش دولت نیز شنوا باشد.
بخشنده با اشاره به اینكه در هفته های اخیر مردم خوزستان از ناحیه ریزگردها و قطعی برق و آب متحمل سختی های فراوانی شده اند اظهار كرد: مردم صدای خود را به مسئولان رساندند و وظیفه ماست با همه توان وارد میدان شویم.
وی به تخصیص اعتبار 1.5میلیارد دلار برای اجرای طرح 550هزار هكتاری مقام معظم رهبری در خوزستان از محل صندوق توسعه ملی اشاره و اظهار كرد: دولت در این بخش سالانه 10هزار میلیارد ریال در خوزستان هزینه می كند و با اجرای فاز دوم این طرح ملی ، سرمایه گذاری بیشتری در بخش كشاورزی استان انجام می شود.
فرامند هاشمی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت:در جریان هجوم ریزگردها و به تبع آن قطعی برق و آب، صنایع بزرگ ، كسبه و همه بخش های اقتصادی استان متحمل ضرر و زیان های فراوانی شدند خواستار احداث تاسیسات تولید برق خورشیدی در مجتمع های مسكونی با هدف تامین برق اضطراری شد.
6065/6064
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار دهنده: محسن بهاروند
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد