۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۳۵
کد خبر: 82439589
T T
۰ نفر
افزايش 100 هزار هكتاري اراضي آبي / مهمترين برنامه دولت براي رونق كشاورزي استان ايلام

ايلام - ايرنا - دولت يازدهم بعد از روي كارآمدن سعي زيادي بر افزايش توانمندي هاي داخلي در حوزه هاي مختلف داشت كه يكي از اولويت هاي مهم و در دستور كار، رونق بخشي به حوزه كشاورزي است دولتمردان تدبير و اميد تا حدود زيادي به اهداف و برنامه هاي خود در اين بخش مهم و راهبردي دست يافته اند.

به گزارش ايرنا، دولت در اين زمينه نگاهي سراسري به ظرفيت ها و پتانسيل هاي تمام استان ها بر اساس توان و استعداد هر منطقه داشته است، يكي از استان هاي مورد نظر وزارت جهاد كشاورزي دولت يازدهم براي رونق بخشي و توسعه با توجه به قابليت ها و استعدادهاي زياد در زمينه كشاورزي، زراعت، دام و طيور و پرورش ماهي استان ايلام است.
در استان ايلام به علت برخورداري از اراضي مستعد باغي و زراعي، مراتع، طبيعت بكر و متنوع، بهره برداران توانمند و همچنين استفاده از دانش و تكنولوژي روز دنيا زمينه دستيابي به كشاورزي پويا و با صرفه اقتصادي فراهم شده است.
دولت يازدهم با تكيه به همين قابليت ها نگاه بسيار ويژه اي به كشاورزي استان ايلام در زير بخش هاي مختلف زراعت، باغ، آب و خاك، دام، طيور، شيلات دارد و با تدوين و موافقت با اجراي طرح هاي كلان كشوري و نيز پروژه هاي كوچك استاني سعي دارد اين استان را به يكي از قطب هاي كشاورزي در سطح ملي تبديل كند.
با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد اجراي طرح هاي كشاورزي استان ايلام شتاب بيشتري گرفت و بارقه هاي اميد در دل بهره برداران و مجريان طرح ها روشن شد بنابراين مي توان براي ايلام در صورت تداوم اين روند، آينده اي درخشان و قدرتمند در حوزه كشاورزي متصور شد.
البته براي دستيابي به كشاورزي پر رونق و كارا با سود و صرفه اقتصادي بيشتر بايد سرمايه گذاران بخش خصوصي نيز به عنوان بازوان توانمند دولت وارد كار شده بويژه در حوزه صنايع تبديلي و تكميلي و نيز تكميل زنجيره توليد در استان فعاليت جدي تري داشته باشند.

** طرح هاي نوين دولت يازدهم چهره كشاورزي در استان ايلام را تغيير داد
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان ايلام در خصوص وضعيت زيربخش هاي كشاورزي استان ايلام گفت: ايجاد طرح هاي متنوع بر مبناي علوم كشاورزي مدرن و نوين از موفق ترين و البته گسترده ترين برنامه هاي دولت يازدهم در نقاط مختلف كشور از جمله استان ايلام است.
محمدتراب ميري در مورد بخش ها و حوزه هاي مختلف كشاورزي استان ايلام از جمله حوزه دام اظهار كرد: اين استان ظرفيت و توانايي بالايي در توليد گوشت قرمز و سفيد دارد و سالانه سه برابر نياز، فرآورده هاي دامي و طيور در ايلام توليد مي شود كه اين ميزان توليد توان صادارت به بازارهاي داخلي و خارجي را دارد.
ميزان توليد شير ايلام را يك و نيم برابر مصرف استان اعلام كرد و افزود: البته اين شير به شيوه سنتي و با بار ميكروبي بالا توليد مي شود كه براي فراوري در كارخانه هاي شير مناسبت نيست بنابراين يكي از نيازهاي اصلي استان ايلام ايجاد واحدهاي دامداري تمام صنعتي است.
وي يادآور شد: به همين منظور يك واحد گاوداري شيري صنعتي در شهرستان ايوان در دهه فجر امسال به بهره برداري رسيد و يك واحد ديگر نيز در همين شهرستان در آينده نزديك راه اندازي مي شود كه با آغاز بكار اين واحدها، شير مورد نياز كارخانه شير تعطيل شده شهرك صنعتي ايلام تامين و اين واحد توليدي نيز به چرخه كار و توليد فراورده هاي لبني باز مي گردد.

** عسل ايلام مرغوب ترين عسل كشور
ميري در ادامه به وضعيت توليد عسل و پرورش زنبور عسل در اين استان اشاره و اظهار كرد: استان ايلام در توليد عسل مرغوب و با كيفيت با توجه به طبيعت بكر و آب و هواي مطلوب از استان هاي برتر كشور است.
وي اضافه كرد: سالانه 650 تن عسل مرغوب و با كيفيت در اين استان توليد و روانه بازار مصرف مي شود كه در صورت ايجاد صنايع جانبي چون بسته بندي يا واحدي براي توليد فرآورده هاي مشتق از عسل با كمك سرمايه گذاران بخش خصوصي، زنجيره توليد اين محصول پر خاصيت و پر تقاضا در استان تكميل مي شود.

** افزايش سرانه توليد آبزيان در ايلام با پرورش ماهي در قفس
ميري با اشاره به شيوه نوين پرورش ماهي در قفس تاكيد كرد: استان ايلام هر چند از وجود آب هاي آزاد براي پرورش ماهي بي بهره است اما با استفاده از ظرفيت آب سدهاي دويرج و سيمره طرح هاي پرورشي را به مرحله اجرا گذاشته است.
وي گفت: در حال حاضر 9 مجوز براي طرح هاي پرورش ماهي در قفس صادر شده كه اين واحدهاي پرورشي در هر فصل توان توليد 320 تن ماهي سردآبي يا گرم آبي را دارند ضمن اينكه فعاليت اين واحدها يكي از راه هاي عمل به مفاد اقتصاد مقاومتي، اشتغالزايي و توليد و كسب درآمد است.

** طرح هاي آب و خاك چهره كشاورزي ايلام را دگرگون مي سازد
وي با بيان اينكه براي انجام طرح هاي حوزه آب و خاك در استان هفت هزار ميليارد ريال قرارداد اجرايي داريم، افزود: اين مقدار قرارداد در طول تاريخ كشاورزي استان ايلام بي سابقه و چشمگير و بيانگر توجه ويژه دولت يازدهم به كشاورزي استان ايلام است.
ميري سامانه مرزي و طرح احياي اراضي جنوب استان از آب سد كرخه را از مهمترين طرح هاي استان در حوزه آب و خاك اعلام كرد و گفت: دولت براي اجراي طرح سامانه نوين آبياري 300 ميليارد ريال مصوب كرد كه تاكنون 150 ميليارد ريال آن تخصيص يافته است.
وي يادآور شد: همچنين 17 طرح كوچك تامين آب با دامنه پراكنشي در سراسر استان در دست اجراست البته برخي از اين طرح ها به علت كمبود اعتبارات استاني راكد مانده و در حال جذب اعتبار براي اين طرح ها هستيم كه با اجراي آنها 29 هزار هكتار از اراضي استان از ديم به به آبي تبديل مي شود.

** ايجاد صنايع تبديلي و تكميلي رونق كشاورزي استان ايلام را در پي دارد
وي اضافه كرد: از جمله مهمترين طرح هاي زيرساختي استان در حوزه كشاورزي احداث 2 واحد كشتارگاه صنعتي مجهز به خط 2 با قابليت صادارت فرآورده هاي دامي است.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان ايلام افزود: كشتارگاه آبدانان با 95 درصد و كارزان با 30 درصد پيشرفت فيزيكي در صورت ورود به مدار توليد و فعاليت نقشي اساسي در رونق حوزه دام و طيور بويژه صادرات ايفا مي كنند.

** نوسازي ناوگان كشاورزي يك ضرورت اساسي براي كشاورزي استان
ميري در خصوص مكانيزاسيون كردن ابزارآلات كشاورزي در استان ايلام يادآور شد: 300 ميليارد ريال تسهيلات با سود 15 درصد براي مكانيزاسيون كردن ابزار آلات كشاورزي اختصاص يافته كه تاكنون 160 ميليارد ريال آن جذب شده است.
وي اضافه كرد: در همين راستا تعدادي ماشين و ادوات كشاورزي همچون تراكتور، كمباين و دنباله بند خريداري و جايگزين برخي ناوگان پوسيده شد كه با اين تجهيزات نو، راندمان توليد افزايش و ميزان مصرف سوخت نيز كاهش مي يابد ضمن اينكه جايگزيني ماشين آلات جديد ادامه داد.

** ركورد شكني ايلام در زمينه توليد گندم براي نخستين بار
محمدتراب ميري افزود: دولت تدبير و اميد با برنامه هاي مدون به شاخص هاي موفقي در حوزه كشاورزي دست يافت كه يكي از اين شاخص ها توليد گندم و رسيدن به خودكفايي و حتي توان صدور اين محصول راهبردي به خارج از كشور و عدم نياز به واردات گندم است.
وي يادآور شد: در استان ايلام نيز افزون بر 300 هزار تن گندم در استان ايلام در سال زراعي 95 - 94 توليد شد كه بيش از 265 هزار تن آن به صورت تضميني از كشاورزان خريداري شد ضمن اينكه توسعه اين محصول استراتژيك همچنان در دستور كار سازمان جهاد كشاورزي قرار دارد.

** توسعه كشت و توليد دانه هاي روغني يك نياز اساسي
وي با بيان اينكه سالانه چهار ميليارد دلار ارز براي تامين نياز روغن خوراكي از كشور خارج مي شود، گفت: يكي از كارهاي مهم دولت در زمينه كشاورزي توسعه كشت و توليد دانه هاي روغني در مناطق مستعد با هدف كاهش وابستگي كشور به واردات از خارج است.
ميري افزود: در استان ايلام چهار هزار و 600 هكتار از اراضي كشاورزي به كاشت دانه روغني كلزا اختصاص يافت و پيش بيني مي شود هفت هزار تن دانه روغن كلزا در مزارع استان توليد شود همچنين در سال زراعي جاري نيز براي نخستين بار 30 هزار تن ذرت دانه اي نيز از مزارع برداشت شد.

** تغيير الگوي كشت براي جلوگيري از هدر رفت آب
وي تاكيد كرد: چغندرقند محصولي با كشت بهاره و نيازمند آب زياد است كه وزارت جهاد كشاورزي با ايجاد تغيير در زمان كشت آن توليد چغندر پاييزه در اراضي و مناطق مستعد كشور را در اولويت خود دارد و در استان ايلام نيز اين محصول در فصل پاييز كشت مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي افزود: 140 هكتار از اراضي استان به كشت چغندرقند اختصاص يافته است البته براي توليد آن يك هزار و 500 هكتار در نظر گرفته شد اما به علت نبود كارخانه قند در استان 140 فقط هكتار به كشت اين محصول اختصاص يافته است.
ميري يادآور شد: براي توسعه كشت و توليد چغندرقند نيازمند داشتن كارخانه قند در استان هستيم كه احداث اين كارخانه با سرمايه گذاري بخش خصوصي امكان پذير است ولي به علت هزينه بالاي آن فعلا سرمايه گذاري در اين بخش اعلام آمادگي نكرده است.

** كشت در محيط گلخانه جايگزين كشت زراعي
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان ايلام اظهار كرد: با هدف مديريت و مصرف بهينه آب، كشت در محيط گلخانه براي محصولاتي با نياز آبي زياد چون صيفي و سبزي با احداث و توسعه گلخانه ها از اهداف و سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي است.
وي با اشاره به اينكه توليد محصول در هر هكتار گلخانه علاوه بر مصرف كم آب 10 برابر فضاي باز است، يادآور شد: در استان ايلام نيز با پيگيري هاي انجام شده شركت كوثر مقرر شده 10 هكتار گلخانه در بخش هليلان با تجهيزات و امكانات مدرن ايجاد كند همچنين گلخانه اي به مساحت 10 هكتار نيز در شهرستان بدره ايجاد مي شود.
ميري اضافه كرد: توسعه گلخانه ها مزاياي مختلفي چون، مديريت و مصرف بهينه آب، كاهش مصرف آب و انرژي، افزايش توليد و بهره وري، سود اقتصادي، توليد محصولاتي با كيفيت بالا و در محيط كنترل شده دارد و مي توان با رشد اين گلخانه ها صنايع جانبي چون بسته بندي و فراوري محصول را نيز ايجاد كرد.
وي گفت: سازمان جهاد كشاورزي در راستاي سياست هاي ابلاغي وزارتخانه از توليد و كشت محصولات با مصرف نياز آبي بالا حمايت نمي كند و براي ترغيب كشاورزان به تغيير الگوي كشت، ترويج و حمايت از توليد در محيط گلخانه را در دستور كار دارد.

** طرح نظام نوين ترويج راهي به سوي كشاورزي مدرن با آينده روشن
رئيس سازمان جهاد كشاورزي ايلام افزود: به منظور ارتباط مستمر، موثر و متقابل با كشاورزان طرح نظام نوين ترويج در حال اجرا است كه در اين نظام كشاورزان به صورت مستقيم و مداوم با كارشناسان امر كشاورزي در اتباط هستند و هر كارشناس مسئول يك پهنه، تعدادي بهره بردار را مديريت و هدايت مي كند.
ميري توضيح داد: در اين طرح كارشناسان نقاط قوت، ضعف و نيازهاي كشاورزان و اراضي كشاورزي را شناسايي و رصد كرده و در صدد رفع نقايص و تقويت نقاط قوت و مرتفع ساختن نيازهاي بهره برداران هستند ضمن اينكه آموزش هاي لازم در زمينه هاي مختلف به منظور دستيابي به توليد پايدار و سودآور را به كشاورزان ارائه مي دهند.
وي يكي ديگر از برنامه هاي اين كارشناسان آموزش به كشاورزان در خصوص اجتناب آنها از آتش زدن پس چراي مزارع دانست كه با ترويج اين آموزش ها روند آتش سوزي هاي مراتع و عرصه هاي جنگلي حاصل از آتش سوزي مزارع كاهش مي يابد.

** باغات كم آب بر جايگزين محصولات با مصرف آب بالا
ميري با بيان اينكه عمده باغ هاي استان ايلام در شهرستان هاي شمالي پراكنش دارند، گفت: توسعه باغ هاي اقتصادي با نياز آبي كم در دستور كار سازمان قرار دارد كه براي اين منظور توسعه و كشت درختان پسته، زيتون و انگور با فاكتورهايي چون صرفه اقتصادي، كم آب بر بودن و بهره وري بالا انتخاب شده است.
وي اضافه كرد: بنابر برنامه ريزي هاي انجام گرفته تا پايان سال جاري 170 هكتار باغ در استان به پرورش و توليد پسته اختصاص مي يابد و 400 هكتار نيز براي ايجاد باغ زيتون در نظر گرفته شده كه با تامين آب اين اراضي باغي ايجاد صنايع جانبي روغن كشي و بسته بندي نيز در دستور كار قرار مي گيرد.
وي افزود: يكي از برنامه هاي سازمان در توسعه باغ ها، كشاورزي تلفيقي است كه در اين طرح درختان پسته و انگور در كنار هم پرورش مي يابند و كشاورز تا زمان رسيدن محصول پسته كه پنج تا هفت سال زمان مي برد، محصول درخت انگور كه زمان بازدهي كوتاهتري (حداكثر 2 سال) دارد را برداشت و از اين محصول كسب در آمد مي كند.
ميري توضيح داد: در اين طرح كشاورز به طور مداوم و به قولي يك در ميان از ميوه و ثمر درختان باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره مي گيرد بنابراين انجام درست اين طرح براي باغدار صرفه و سود اقتصادي زيادي دارد.

** توليد ثروت با كشت گياهان دارويي، خواركي و زينتي
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان ايلام گفت: كشت و توليد انواع گياهان دارويي و زينتي در استان و صدور آنها به بازارهاي داخل و خارج استان منجر به توليد ثروت براي بهره برداران مي شود لذا توسعه و رونق بخشي به اين حوزه در دستور كار سازمان قرار دارد.
ميري افزود: براي اين منظور 20 هكتار از اراضي استان به كشت انواع گياهان داوريي نظير زعفران، به ليمو، نعنا فلفي و مريم گلي و 120 هكتار نيز به كشت گل نرگس اختصاص يافته كه حداقل توليد سالانه گل نرگس 250 هزار شاخه بريده گل با ارزش ريالي هر شاخه 2 تا 2 هزار و 500 ريال است.

** گام هاي بلند به سمت توليد محصول سالم و ارگانيك
وي اظهار كرد: يكي از برنامه هاي جهاد كشاورزي توليد محصولاتي سالم و كاهش حداكثري سموم و كودهاي شيميايي است كه با اين اقدام موثر علاوه بر پرورش محصولي ارگانيك و مطمئن موجب حفظ سلامت مصرف كنندگان و محيط زيست مي شود.
ميري با اعلام اينكه در 10 هزار هكتار از اراضي زراعي و باغي استان مبارزه بيولوژيك و سالم انجام مي شود، يادآور شد: كارت هاي تله نوري و زنبور براگن از جمله راه هاي اين نوع مبارزه است كه براي دستيابي به محصولي مطمئن از آنها استفاده مي شود.
وي در مورد آفت هاي زراعي در اراضي كشاورزي استان گفت: سن گندم نوعي آفت بومي است كه بايد قبل از حركت سن به سمت مزارع آنها را از بين برد و هر سال با برنامه هاي آموزشي و پيشگيرانه روند فعاليت اين آفت كمتر از گذشته شده هر چند هنوز به طور كامل ريشه كن نشده است.

** كشاورزي استان ايلام از نگاه آمار
به گزارش ايرنا، استان ايلام يكي از مستعدترين استان هاي كشور براي پرورش انواع واحدهاي دامي است و تا پايان نيمه نخست سال جاري 2 ميليون و 500 هزار راس دام سبك و سنگين، 61 واحد گاوداري صنعتي شيري با 2 هزار و 800 راس، 350 واحد گاوداري نيمه صنعتي شيري با سه هزار و 900 راس، 170 واحد پرواربندي گوساله صنعتي با 21 هزار راس، 594 واحد پرواربندي گوساله نيمه صنعتي با 19 هزار و 200 راس، 26 واحد پروار بندي بره با ظرفيت 13 هزار راس، 386 واحد پرورش طيور با ظرفيت هفت ميليون قطعه مرغ در هر دوره، زنبور عسل با 76 هزار كلني و توان توليد 700 تن عسل در سال در اين استان وجود دارد.
در حوزه شيلات نيز 200 واحد پرورش ماهيان سرد و گرم آبي با توان توليد 6 هزار و 925 تن ماهي در سال در استان فعال است كه از اين تعداد، 155 واحد را ماهيان گرمابي و 45 مورد نيز متعلق به پرورش ماهيان سردآبي است.
مقدار توليد سالانه فرآورده هاي دامي استان 165 هزار تن انواع توليدات دامي شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزيان، تخم مرغ، عسل و شيرخام است كه عمده اين فرآورده هاي دامي افزون بر نياز مصرف داخل استان است و توان صدور آنها به بازارهاي داخلي و خارج كشور وجود دارد.
استان ايلام داراي 340 هزار هكتار اراضي زراعي است كه از اين مقدار 80 هزار هكتار آن آبي و 260 هزار هكتار ديم است.
يكي از مهمترين برنامه هاي حوزه آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي افزايش 100 هزار هكتاري سطح اراضي آبي اين استان تا سال 97 با استفاده از سهم آبي سد كرخه و انتقال آب به اراضي دشت عباس، دهلران و مهران و تجهيز اين ميزان اراضي ديم به روش هاي نوين آبياري است.
سطح باغ هاي استان ايلام 6 هزار و 76 هكتار است كه عمده اين باغ ها در شهرستان هاي شمالي استان ايلام واقع شده اند و اكنون توسعه باغ هاي تلفيقي در دستور كار سازمان قرار دارد.
ليموترش و ليموشيرين، زيتون، گردو، انگور، انار، انجير، زردآلو از مهمترين محصولات باغي، خيار، انواع صيفي و سبزي، گندم، جو، كلزا، زعفران، چغندر از مهمترين محصولات زراعي استان ايلام است.
گزارش رويدادهاي خبري به همراه گزارش تصويري آن ها و اخبار متنوع ديگر، هر روز بر روي سايت ايرنا استان ايلام http://www.irna.ir/ilam و كانال تلگرام به نشاني irnailam@ منتشر مي شود.
گزارش: زهرا موسوي ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها