۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82190770
T T
۰ نفر
طرح كنترل عارضه خشكیدگی خوشه خرما در فهرج با موفقیت اجرا شد

كرمان - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان گفت: طرح تحقیقی - ترویجی كنترل عارضه خشكیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج با موفقیت اجرا شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان عباس سعیدی در بازدید از طرح تحقیقی - ترویجی كنترل عارضه خشكیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج افزود: هر سال در ماه های تیر و مرداد به دلیل افزایش بیش از حد دمای هوا و وزش بادهای گرم در مناطق خرما خیز استان كرمان مانند شهرستان های فهرج، نرماشیر و ریگان خسارت خشكیدگی خوشه خرما پدیدار می شود.
وی ادامه داد: گاهی به دلیل افزایش دما حدود 50 درصد محصول خرمای مناطق شرقی استان كرمان از بین می رود.
وی گفت: 10 تا 70 درصد و در میانگین بیش از 30 درصد خسارت ناشی از خشكیدگی خرما طی سال جاری در استان كرمان وجود دارد.
سعیدی با بیان اینكه سال گذشته طرح تحقیقی - ترویجی كنترل عارضه خشكیدگی خوشه خرما در شهرستان فهرج اجرا و اطلاعات برداشت شد افزود: این طرح در سال جاری نیز تكرار و خوشبختانه در سال 94 و 95 در مقایسه با سال های قبل نتایج خوبی گرفتیم.
وی اظهار كرد: توصیه می شود كشاورزان از نتایج تحقیقات انجام شده در شهرستان فهرج در زمینه جلوگیری از بروز عارضه خشكیدگی خوشه خرما استفاده كرده تا جلوی خسارت به محصولات خود را بگیرند.
سعیدی به كشاورزان توصیه كرد: با استفاده از كودهای پتاسه و فسفاته و ریزمغذی ها نخل های خود را تغذیه كنند و با پوشش پارچه ای (متقالی) روی خوشه ها را بپوشانند تا از بروز عارضه خشكیدگی خوشه خرما در باغ های خود جلوگیری كنند.
وی ادامه داد: 6 تا 8 خوشه خرما در هر درخت نخل نگهداری می شود.
سعیدی همچنین كشاورزان را نسبت به بیمه كردن باغ های خود توصیه كرد و افزود: چنانچه خسارت مختصری هم در باغ ها به وجود آید بیمه این خسارت را جبران نموده و با راهكارهای ارائه شده به بیمه، كل خسارت جبران می شود.
طرح تحقیقی - ترویجی كنترل عارضه خشكیدگی خوشه خرما حدود 2 سال در شهرستان فهرج در حال اجراست.
مركز شهرستان فهرج در 260 كیلومتری شرق كرمان است.
7429/3029

سرخط اخبار استان‌ها