۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82108343
T T
۰ نفر

40 هزار هكتار باغ در استان كردستان وجود دارد

۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82108343
40 هزار هكتار باغ در استان كردستان وجود دارد

سنندج- ايرنا- رييس جهاد كشاورزي استان كردستان گفت:40 هزار هكتار باغ در استان وجود دارد كه از اين تعداد دو هزار هكتار باغ زردآلو است كه بخش عمده آن دچار سرمازدگي مي شود.

به گزارش ايرنا؛ كريم ذوالفقاري روز شنبه در جمع رسانه هاي خبري استان در سنندج، بخش كشاورزي كردستان را از حيث محصولات درختي مطلوب ارزيابي كرد و افزود: مزارع بسيار ايده ال و مطلوبي از حيث پارامترهاي شبكه اي در استان وجود دارد.
وي وضعيت كشت ديم كشاورزي استان را ايده ال توصيف كرد و گفت: سرمايه گذاري دراين بخش نتيجه بخش و سودآورتر است.
وي با بيان اينكه كشاورزي جزء دشوارترين شغل ها و حلال ترين روزي ها است گفت: ميزان خريد گندم در سال گذشته 540 هزار تُن بوده است و در سال جاري نيز اميد است اين ميزان به بيش از 77 هزار تُن ارتقاء يابد.
وي افزود: ميزان توليد گندم استان كردستان در سال جاري 880 هزار تُن پيش بيني شده است.
وي ظرفيت انبارهاي محصول كشاورزي استان را 500 هزار تُن ذكر كرد و گفت: حدود 200 هزار تُن گندم در استان موجود است و از اين ميزان تاكنون مجوز حمل 100 هزار تُن گرفته شده است.
وي يادآور شد: كردستان در زمينه برداشت گندم در رده استان هاي آخر كشور قراردارد و كشاورزان كردستاني از حيث پرداخت هزينه ها با مشكل مواجه هستند.
به گفته وي؛ استان كردستان از حيث توليد نخود و سيب زميني در سطح چهارم كشور قرار دارد و شهرستان دهگلان نيز يكي از شهرستان هاي مستعد كشت سيب زميني است.
وي گفت: از 85 هزار تن سيب زميني سردخانه اي استان كردستان، حدود 45 هزار تُن وارد خط بهره برداري مي شود.
ذوالفقاري افزود: در زمينه ساخت سردخانه براي نگهداري سيب زميني با ظرفيت 20 هزار تُن به زودي به بهره برداري مي رسد و سردخانه اي با ظرفيت 25 هزار تُن نيز در حال ساخت و اتمام است.
وي بخش كشاورزي استان را در پنج سال گذشته سودآورترين و اقتصادي ترين بخش كشور دانست و گفت: دغدغه همه مديران استان نسبت به بخش كشاورزي مثبت است و مشاركت بالاي مردم در امر كشاورزي يك از افتخارات استان است.
وي ميانگين بارندگي بلند مدت استان را 520 ميلي متر ذكر كرد و گفت: ميانگين بارندگي سال جاري بيش از 600 ميلي متر است اما در چند سال اخيرميزان بارندگي ها 480 ميلي متر كاهش داشته است.
وي با بيان اينكه بخش كشاوري استان سالم ترين و بهترين محصول را توليد مي كند گفت: ساماندهي قيمت محصولات كشاورزي تنها راهكار است تشكل هاي واقعي و توانمند است.
وي افزايش درآمد سرانه كشاورزان استان را يكي از دغدغه هاي جهاد كشاورزي استان بيان كرد و افزود: موفقيت جهاد كشاورزي مرهون تحقق اين مهم است.
وي گفت: از 85 هزار تُن سيب زميني سردخانه اي استان حدود 45 هزار تُن وارد خط بهره برداري مي شود.
ذوالفقاري اظهار كرد: اولين دستگاه در كشور بوديم كه برنامه اقتصاد مقاومتي را تنظيم و استاني كرده ايم و برنامه هاي خود را در سمت و سوي اين اهداف تنظيم كرده ايم.
وي تاكيد كرد: از تمام استعدادهاي بخش كشاورزي در راستاي ايجاد اشتغال، افزايش ارزش افزوده، كاهش مخاطرات بخش كشاورزي و افزايش توليد در واحد سطح اقدام كنيم مي توانيم اقتصاد مقاومتي را اجرا كنيم.
وي افزود: تحقق اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي امنيت غذايي اين بخش را تامين مي كند.
وي محصول توت فرنگي استان را بهترين سالم ترين و ارگانيك ترين محصول در كشور دانست و گفت: در توليد و پرورش اين محصول از هيچ نوع كود و سمي استفاده نمي شود.
رييس جهاد كشاورزي استان كردستان ميزان توليد شير استان را بيش از 180 هزار تُن و ميزان توليد عسل استان را نيز بيش از هزار تُن عنوان كرد و افزود: از 28 اسفند سال 94 تا فروردين 95 تاكنون تعداد 428 نفر را در جهاد كشاورزي استان استخدام كرده ايم.
7352/6108

سرخط اخبار استان‌ها