تصويب 69 ميليارد و 350 ميليون ريال اعتبار براي بازسازي قنوات سيستان وبلوچستان

زاهدان- ايرنا- مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: 69 ميليارد و 350 ميليون ريال اعتبار از ابتداي امسال تاكنون از محل اعتبارات استاني و ملي براي بازسازي قنوات استان به سازمان جهاد كشاورزي ابلاغ شده است.

محمدحسن يادگارزايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: 60 ميليارد و 800 ميليون ريال از مجموع اين اعتبار از محل اعتبارات استاني و هشت ميليارد و 550 ميليون ريال از محل اعتبارات ملي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: 154 رشته قنات سيستان و بلوچستان با اين ميزان اعتبار مرمت و بازسازي مي شود.
مدير آب و خاك سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان همچنين از مساعدت سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: علاوه بر اعتبارات ذكر شده، 60 ميليارد ريال نيز از محل اعتبارات خشكسالي براي بازسازي قنوات استان در نظر گرفته شده است.
وي گفت: اين استان داراي هزار و 925 رشته قنات به طول 2 هزار و 327 كيلومتر است.
وي ادامه داد: سيستان و بلوچستان جزو استان هاي قنات خيز كشور محسوب مي شود به گونه اي كه رتبه 6 كشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگي به آب قنات را دارد.
وي ادامه داد: طويل ترين قنات سيستان و بلوچستان با حدود 25 كيلومتر و پر آب ترين قنات ها با آب دهي متوسط 300 ليتر در ثانيه در شهرستان سراوان واقع شده است.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد 2 بار محصول را دارند.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهاني ** انتشار دهنده: حيدر سراياني

سرخط اخبار استان‌ها