۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۵۱
کد خبر: 82191440
T T
۰ نفر
استاندار خوزستان: طرح 550 هزار هكتاری خوزستان نباید معطل آب بماند

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان گفت: وزارت نیرو هنوز مجوز تخصیص آب مرحله دوم طرح 550 هزار هكتاری را صادر نكرده است و این طرح نباید معطل آب بماند.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی عصر سه شنبه در نشست طرح احیاء اراضی كشاورزی خوزستان و ایلام كه با حضور معاون وزیر كشاورزی در سالن جلسات استانداری برگزار شدتصریح كرد: با وجودی كه وزارت نیرو صورتجلسه تخصیص آب مرحله دوم طرح 550 هزار هكتاری كشاورزی را امضا كرده اما هنوز موافقت خود را به صورت رسمی اعلام نكرده است.
شریعتی با بیان اینكه مشكلات زیست محیطی طرح 550 هزار هكتاری مورد توجه قرار نگرفته است گفت: رهبری و رئیس جمهوری به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای داشته و دستور داده اند هیچ طرحی نباید بدون مطالعات زیست محیطی اجرایی شود.
وی تصریح كرد: بعد از تحویل كار توسط موسسه جهاد نصر نباید مشكلات اجتماعی و زیست محیطی ناشی از اجرای این طرح در منطقه باقی بماند.
شریعتی با مقایسه طرح 550 هزار هكتاری و طرح توسعه نیشكر اظهار كرد: در خوزستان مدت ها با تبعات طرح توسعه نیشكر و افزایش شوری آب مواجه بودیم .
وی همچنین با اشاره به وسعت طرح احیاء اراضی كشاورزی خوزستان و ایلام اظهار كرد: با توجه به اینكه این طرح اولین تجربه و در تاریخ كشاورزی كشور بی نظیر است اگر از ناظر بین المللی برای نظارت عالیه استفاده می شد احتمال اشتباه و خطا به حداقل می رسید.
شریعتی تاكید كرد: خوزستان از همه توان خود برای اتمام طرح 550 هزار هكتاری كشاورزی استفاده می كند و هدف ما این است كه این طرح عظیم با كمترین نقص به اجرا درآید تا هم استان خوزستان و هم كشور از منافع آن بهره مند شوند.
استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به برخی مشكلات این طرح افزود: در اجرای این طرح برخی مسائل كارشناسی نشده است به طور مثال برخی شبكه های فرعی در محل هایی اجرا شده كه هنوز شبكه اصلی ساخته نشده و یا نقاطی بوده كه زهكش های اصلی دچار مشكل بوده اند همچنین برخی كانال های زهكشی در جاهایی اجرا شده كه نیاز به این طرح نداشتند.
وی طولانی شدن طرح را در برخی نقاط باعث نارضایتی كشاورزان دانست و افزود: كشاورزی تنها معیشت مردم این مناطق است و نمی توانند چند فصل دست از كشت بردارند.
شریعتی همچنین با انتقاد از عدم نظارت بر پیمانكاران این طرح تصریح كرد: پیمانكاران باید نواقص كار خود را برطرف كنند، در غیر اینصورت باید با پیمانكاران برخورد شود.
وی با تاكید بر استفاده از پیمانكاران بومی در اجرای طرح 550 هزار هكتاری گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان همه طرح ها باید با استفاده از نیروها و تولیدات بومی اجرا شود، مگر اینكه تخصص یا كالای مورد نیاز در استان موجود نباشد به طور مثال اخیرا به ما اعلام شده كه خرید لوله از كرج و شیراز و اصفهان انجام می شود كه این موضوع قابل فبول نیست.
شریعتی با اشاره به طغیان زهاب های شور كشاورزی در اراضی دشت آزادگان و هویزه گفت: كشاورزان این شهرستان ها هر سال از بی آبی دچار خسارت می شدند و امسال طغیان زهاب اراضی آنها را از بین برد.
وی افزود: با وجود اطلاع سازمان آب و برق خوزستان و موسسه جهاد نصر از موضوع طغیان زهاب ها اما هیچ كاری برای رفع این مشكل نشده و محصولات كشاورزان نابود شد.
شریعتی تصریح كرد: از مدیرعامل موسسه جهاد نصر انتظار داریم حضورش را در خوزستان بیشتر كند تا از نزدیك بر امور این موسسه در اجرای طرح نظارت مستقیم نماید تا سرمایه های كشور دچار زیان نشود.
سرنوشت زهاب های طرح 550 هزار هكتاری كشاورزی در خوزستان و مطالعات ارزیابی زیست محیطی این طرح در ماه های اخیر یكی از موضوع های مهم استان شده است.
7151/6064

سرخط اخبار استان‌ها