۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82378747
T T
۰ نفر
تخصيص ارز مبادله اي براي تامين ماشين آلات كشاورزي الزامي است

تهران - ايرنا - رييس مركز توسعه مكانيزاسيون وزارت جهاد كشاورزي برلزوم تخصيص ارز مبادله اي براي تامين ماشين آلات كشاورزي تاكيد كرد و خواستار ارتقاي صنايع كشاورزي در منشور صنعتي كشور شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، كامبيز عباسي تامين نشدن ارز مبادله اي براي ماشين هاي كشاورزي را از مصاديق كم توجهي به حوزه صنعت كشاورزي دانست و افزود: اين امر در حاليست كه تنها پنج درصد ماشين هاي كشاورزي شامل تراكتورها و كمباين هاي سنگين زراعي (برنج) و برخي ماشين هاي باغباني، اجزا و قطعات، ادوات و تجهيزات از اين منبع تامين مي شود و اين بخش نيازمند واردات با تامين ارز مبادله اي است.
وي افزود: اختصاص نيافتن ارز مبادله اي به ماشين هاي مورد نياز كشاورزي موجب افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت اين ماشين آلات شده و افزايش قيمت اين ماشين آلات موجب افزايش هزينه توليد و در مواردي كاهش رغبت بهره برداران براي خريد ماشين آلات خواهد شد.
به گفته وي، حوزه صنعت كشاورزي، ضامن امنيت غذايي كشور است و بايد به ماشين هاي كشاورزي به عنوان ابزار توليد غذا نگاه كنيم.

** پلاك گذاري 75 درصد تراكتورها و كمباين ها در دولت يازدهم
رييس مركزتوسعه مكانيزاسيون كشاورزي گفت: 75 درصد تراكتورها و كمباين هاي فعال بخش كشاورزي در دولت يازدهم پلاك گذاري شده است.
وي نقش توسعه مكانيزاسيون در افزايش توليدات كشاورزي را با اهميت خواند و افزود: توليد 14.5 ميليون تن گندم با تكيه بر ماشين هاي كشاورزي و بذركاري صورت گرفته است.
عباسي اضافه كرد: اكنون نزديك به 450 هزار تراكتور، 15 هزار كمباين برداشت غلات و 40 هزار بذر كار در بخش كشاورزي موجود است.
اين مقام مسئول افزود:نزديك به 10 هزار دستگاه از 40 هزاردستگاه بذركار در دولت يازدهم تامين شده و سهم بذركارهاي وارداتي در حوزه گندم كشور كمتر از دو درصد است.

** ماشين هاي پلاك گذاري شده كارت سوخت ندارند
اين مقام مسئول در دولت يازدهم گفت: تاكنون هيچ يك از 170 تا 180 هزار دستگاه تراكتور و كمباين داراي پلاك راهنمايي كارت سوخت دريافت نكرده اند و با وجود تاكيد سازمان بازرسي كل كشور، كارت سوخت به دارندگان اين ماشين ها تحويل نشده است.
به گفته عباسي، دارندگان ماشين هاي كشاورزي با تكميل فرم هاي اينترنتي تقاضاي سوخت مي كنند و با اين روش، امكان ذخيره سازي سوخت وجود ندارد، ضمن آن كه گاهي دارندگان ماشين هاي كشاورزي مجبور مي شوند از فروشندگي هاي سوخت در روستاها و يا از رانندگان ماشين هاي سنگين به قيمت گزاف، گازوييل خريداري كنند.
وي ضمن انتقاد از اين كه زيرساخت هاي توزيع و تحويل سوخت در بخش كشاورزي در چند دهه اخير مورد توجه نبوده، اظهارداشت: ايجاد جايگاه و زير ساخت سوخت در حوزه كشاورزي نيازمند برنامه ريزي جامع است و با روند رو به رشد كشاورزي در حوزه توليد و مكانيزاسيون، نياز به چنين برنامه ريزي بيشتر احساس مي شود.
به گزارش ايرنا، طرح جامع مكانيزاسيون كشاورزي، ترسيم نقشه راه صنعت ماشين هاي كشاورزي است كه بخش صنعت مي تواند مطابق اين طرح نسبت به توليد ماشين ها و ادوات كشاورزي اقدام كند.
با اجراي اين طرح 12 ساله، بخشي از كاهش توليد و ضايعات ناشي از عدم حضور مكانيزاسيون در اراضي كشاورزي جبران مي شود.
با اجراي طرح جامع مكانيزاسيون كشاورزي، در بسياري از محصولات كشاورزي به طور متوسط 35 تا 55 درصد كاهش هزينه هاي توليد، اقتصادي شدن و پايداري توليد را خواهيم داشت.
اقتصام**9186 ** 1559 **تنظيم كننده: هما همت خواه** انتشار دهنده: حسين عضدي فسا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد