۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82610441
T T
۰ نفر

چتر حمايتي دولت، تضميني براي دسترنج كشاورزان

۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82610441
چتر حمايتي دولت، تضميني براي دسترنج كشاورزان

همدان - ايرنا - دولت با خريد تضميني محصولات كشاورزي از جمله گندم علاوه بر ايجاد تعادل در نظام توليد و حمايت از توليد كننده، براي آسودگي خيال و رفع نگراني كشاورزان درباره محصولات، دسترنج آنان را تضمين مي كند.

به گزارش ايرنا خريد تضميني محصولات كشاورزي از جمله گندم و جو از نوسان شديد قيمت اين محصولات جلوگيري كرده و موجب كاهش هدر رفت محصولات كشاورزي و ضرر و زيان به كشاورزان مي شود.
خريد تضميني محصولات كشاورزي به عنوان ابزار مداخله دولت در اين بخش همواره مورد توجه سياست گذاران و برنامه ريزان است كه اين روند در دولت يازدهم و توجه بيشتر دولتمردان به اين مقوله تداوم يافت و علاوه بر افزايش خريد تضميني اين محصول در چهار سال گذشته نرخ خريد تضميني گندم نيز افزايش چشمگيري داشته است.
قيمت گذاري و خريد تضميني محصولات اساسي كشاورزي از سوي دولت يكي از سياست هاي حمايتي مهم اعمال شده در سال هاي گذشته بوده كه نقش موثري در هدايت به سمت الگوي كشت و بهره برداري از اراضي كشاورزي داشته است.
يكي از كشاورزان همداني در گفت و گو با ايرنا با ابراز خرسندي از خريد تضميني گندم توسط دولت گفت: در دولت يازدهم نرخ خريد گندم چند برابر شده است و اين امر رضايت كشاورزان را به دنبال دارد.
غلامعلي يار احمدي افزود: با اجراي اين طرح كشاورزان بدون هيچ دغدغه اي گندم خود را به فروش رسانده و رغبت بيشتري براي كشت اين محصول دارند.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه دولت، گندم با كيفيت پايين را خريداري نمي كند اين امر موجب شده كشاورزان براي افزايش كيفيت محصول خود تلاش بيشتري كنند و در اين زمينه سطح علمي خود در زمينه كشت گندم را ارتقا دهند.
وي افزود: در دولت هاي گذشته چون خريد گندم توسط دولت با قيمت پايين تري بود كشاورزان رغبتي به فروش محصول خود را نداشتند و گندم را نزد خود نگه داشته و در زمستان به فروش مي رساندند.
يكي ديگر از كشاورزان همداني به ايرنا گفت: تير تا شهريور ماه فصل برداشت از مزارع گندم در اين استان است و بهره برداران از روزهاي ابتداي تير كار برداشت اين محصول را آغاز كرده اند.
علي محمد دهقاني افزود: اگر حمايت ها در اعلام به موقع قيمت و خريد تضميني محصولات از سوي دولت ادامه پيدا كند، كشاورزان با دلگرمي و اميد بيشتري توليد خواهند كرد.
وي با بيان اينكه سال گذشته كشاورزان مطالبات خود را دير دريافت كردند و اين امر موجب نارضايتي بين كشاورزان شد گفت: اگر امسال دولت با برنامه ريزي بهتري نسبت به پرداخت مطالبات گندمكاران عمل كند و مبلغ را به صورت يك جا به حساب كشاورزان واريز كند، انگيزه كشاورزان در اين زمينه بيشتر خواهد شد.
مدير سازمان تعاون روستايي استان همدان نيز در اين باره گفت: يكي از برنامه ها و فعاليت هاي خوب دولت يازدهم اعلام به موقع قيمت هاي تضميني محصولات كشاورزي است كه اين امر به كشاورز كمك مي كند تا بتواند چه محصولي را كشت كند و با مديريت ايجاد شده در اين زمينه كشاورزان بسيار راضي هستند.
رضا عباسي افزود: در سال هاي گذشته و قبل از دولت يازدهم قيمت خريد تضميني گندم دير اعلام مي شد و كشاورز كشت خود را انجام مي داد و هيچ كمكي در تصميم گيري كشاورزان براي انتخاب نوع كشت صورت نمي گرفت.
وي با بيان اينكه قيمت تضميني در 2 محصول گندم و جو توسط دولت صورت مي گيرد ادامه داد: در سال جاري با توجه به افزايش بارندگي در ارديبهشت ماه مزارع ديم از حيث آب با مشكل مواجه شد و رشد نداشت و لذا امسال پيش بيني مي شود كه توليد گندم در اين استان كاهش داشته باشد.
عباسي گفت: پيش بيني امسال 550 هزار تن محصول گندم براي استان همدان بود كه با وجود اين تنش آبي پيش بيني مي شود 350 هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شود.
وي ادامه داد: تاكنون بيش از 180 هزار تن گندم خريداري شده است و باقي مانده تا پايان مرداد ماه كه اوج آن تا 20 مرداد ماه است محقق مي شود.
وي با بيان اينكه خريد تضميني گندم از 10 تيرماه آغاز و به تدريج گندم خريداري شده است افزود: اكنون كه در مراحل پاياني برداشت هستيم، بيشتر گندم آبي و 50 درصد ميزان پيش بيني گندم ديم برداشت شده است.
عباسي گفت: همدان در پرداخت مطالبات كشاورزان طبق روال جزو آخرين استان ها است و امسال تاكنون هيچ پولي به كشاورزان بابت خريد گندم پرداخت نشده است.
وي قيمت خريد تضميني گندم از كشاورزان را به ازاي هر كيلو گرم 13 هزار ريال عنوان كرد و گفت: در خريد تضميني گندم دولت با تامين اعتبار 100 درصد بهاي محصول را پرداخت مي كند.
وي با بيان اينكه در دولت يازدهم و از سال 92 تاكنون نرخ خريد تضميني گندم روند افزايشي داشته و بين 10 تا 15 درصد هر سال افزايش يافته است اظهار كرد: 31 هزار تن محصول گندم سال 92 توسط دولت خريداري شد و اين روند به 285 هزار تن در سال 95 رسيده است.
عباسي افزود: نرخ قيمت تضميني گندم توسط دولت در سال 92 هشت هزار ريال بود كه با روند افزايشي امسال اين رقم به 13 هزار ريال رسيده است كه اين افزايش قيمت خريد گندم موجب رغبت و انگيزه بيشتر كشاورزان شده است.
وي تعداد مراكز خريد گندم توسط تعاوني ها را 75 مركز در سطح استان ذكر كرد و گفت: 10 مركز طرف قرارداد با اين تعاوني هستند و بقيه مراكز زير مجموعه اين تعاوني فعاليت مي كنند.
مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 13 نيز با بيان اينكه 130هزار تن گندم تاكنون از كشاورزان استان همدان خريداري و ذخيره سازي شده است گفت: تحويل گندم‌ها منوط به ارائه معرفي نامه است و مسئولان خريد، كيفيت اين محصول را در مراكز تحويل كنترل مي‌كنند.
علي رنجبر ضرابي افزود: امسال حدود 398 هزار هكتار زمين سطح زير كشت گندم رفته است و پيش بيني مي شود مقدار 584 هزار تن گندم توليد و حدود 400 هزار تن از اين محصول به نرخ تضميني خريداري شود.
وي ادامه داد: در سال جاري 85 انبار در قالب 31 مركز خريد در استان، گندم مازاد بر نياز كشاورزان را تحويل خواهند گرفت.
وي تصريح كرد: به منظور نظارت بيشتر بر روند خريد گندم از كشاورزان، گندمكاران در زمان تحويل محمولات بايد داراي معرفي نامه حاوي ميزان توليد، سطح زير كشت و مشخصات گندم تحويلي باشند.
مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 13 اضافه كرد: در راستاي نظارت بر امر خريد گندم در طول فصل خريد، 2 نفر به عنوان عامل تشخيص و ذيحساب، يك نفر به عنوان مسئول كنترل كيفيت و يك نفر به عنوان ناظر حراست در مراكز حضور خواهند داشت.
رنجبر ضرابي با بيان اينكه تاكيد ما بر خريد گندم كيفي است گفت: در صورت خريد گندم با كيفيت، آرد و در نهايت نان با كيفيتي خواهيم داشت پس كارشناسان مستقر در مراكز خريد موظف به نمونه ‌برداري و آفت‌زني دقيق از محصولات هستند.
وي افزود: نرخ خريد تضميني گندم در سال جاري با چهار درصد افت مفيد و 2 درصد افت غيرمفيد، 13 هزار ريال است كه قيمت هر كيلوگرم گندم تا 2 درصد سن‌زدگي مشمول بخشودگي ‌است و بيش از آن بابت هر درصد 150 ريال از بهاي آن كسر خواهد شد.
فرماندار همدان نيز با بيان اينكه سال گذشته 47 هزار تن گندم در سطح مراكز خريد تضميني گندم در شهرستان همدان خريداري شد اظهار كرد: تاكنون 14 هزار تن گندم از كشاورزان در مراكز خريد تضميني گندم شهرستان همدان خريداري شده است.
علي تعالي افزود: با توجه به شرايط جوي، ميزان برداشت و خريدي كه تاكنون در سطح شهرستان انجام شده است احتمال كاهش ميزان خريد گندم وجود دارد.
وي خواستار تسهيل و همكاري مسئولان به منظور خريد تضميني گندم در سطح مراكز خريد شهرستان شد و تصريح كرد: عملكرد مراكز خريد گندم در ميزان خريد و جلوگيري از خروج گندم كشاورزان و فروش آن به مراكز خريد استانهاي همجوار بسيار موثر است.
تعالي با بيان اينكه با تدابير اتخاذ شده در مراكز خريد تضميني گندم ظرفيت لازم براي خريد گندم كشاورزان به ميزان كافي فراهم است ابراز اميدواري كرد: روند پرداخت بهاي گندم كشاورزان نيز با همكاري بانك عامل در كمترين زمان ممكن انجام پذيرد.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي استان همدان نيز با بيان اينكه سطح زير كشت گندم در اين استان در سال زراعي جاري 398 هزار و 630 هكتار بوده است گفت: 66 عامل خريد توسط غله و تعاون روستايي استان همدان پيش بيني شده است.
امير لاهوتيان افزود: ميزان خريد گندم تضميني از كشاورزان استان همدان تا 31 تيرماه امسال 165 هزار تن بوده و تاكنون 59 درصد گندم استان نيز برداشت شده است.
وي با بيان اينكه پيش بيني مي شود در سال زراعي امسال 384 هزار تن گندم از كشاورزان اين استان خريداري شود ادامه داد: تاكنون 230 هكتار از اراضي كشت گندم استان توسط كشاورزان برداشت شده است.
لاهوتيان گفت: پيش بيني مي شود از اراضي استان در سال جاري 560 هزار تن گندم توليد شود كه اين رقم نسبت به سال گذشته به دليل خشكسالي، سيل و بارش هاي بي موقع با كاهش روبرو شده است.
سالانه 918 هزار هكتار از اراضي استان همدان زيركشت محصولات كشاورزي مي‌رود كه از اين مقدار 26 درصد كشت آبي و 74 درصد نيز كشت ديم است.
در سال زراعي 96-95، 398 هزار و 630 هكتار از اراضي استان همدان زير كشت گندم رفته است.
2087/6993
گزارش از: زهرا پيرنيا** انتشاردهنده: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها