۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۲۲:۵۸
کد خبر: 82673642
T T
۰ نفر
توسعه همكاری‌های اقتصادی محور سفر كمیسیون كشاورزی مجلس به ایرلند

لندن - ایرنا - دكتر 'احمدعلی كیخا' نایب‌ رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یك‌هفته‌ای به دوبلین و دیدار با مقامات این كشور بر لزوم توسعه همكاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه كشاورزی میان ایران و ایرلند تأكید كرد.

به گزارش ایرنا، اعضای كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به ریاست دكتر احمدعلی كیخا شنبه گذشته وارد دوبلین شده و مورد استقبال جواد كچوئیان سفیر ایران در ایرلند قرار گرفتند.
در این سفر آقایان نظر افضلی، حاتمیان، خادم، وقفچی و نوری از اعضای كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی، دكتر كیخا را همراهی كردند.
هیات مذكور طی اقامت یك‌هفته‌ای خود در دوبلین با مقامات رسمی و بخش خصوصی ایرلند از جمله با رئیس مجلس سنا، وزیر كشاورزی، تغذیه و منابع دریایی درخصوص بسط و توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین بحث و گفت وگو نمودند.
علاوه بر آن، ایشان طی این مدت از بخش كشاورزی دانشگاه دوبلین UCD ، مركز توسعه صادرات ایرلند ( Enterprise ) ، مركز صادرات مواد غذایی ایرلند ( BordBia ) و مركز صادرات مواد لبنی و گوشتی ایرلند ( Ornua ) دیدار و با مسئولین عالی‌رتبه هر یك از آن‌ها دیدار و گفت وگو كردند.
هیات مذكور در این سفر از كتابخانه Chester Beaty ، باغ ملی گیاه‌شناسی، فونیكس پارك و مزارع كشاورزی و پرورش دام ایرلند نیز بازدید به عمل آوردند.
در ملاقات اعضای هیات كمیسیون كشاورزی با رئیس مجلس سنا و وزیر كشاورزی ایرلند، بر اهمیت ژئوپلیتیك ایران در منطقه خاورمیانه و نقش آن در برقراری ثبات و امنیت، توجه به همسایگی 15 كشور با ایران و سكنی گزیدن بیش از 300 میلیون جمعیت در این كشورها و اینكه جمهوری اسلامی ایران مركز این بازار بزرگ اقتصادی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود، مورد توجه و تأكید قرار گرفت.
هیات ایرانی همچنین تأكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران از هرگونه بسط و توسعه همكاری‌های اقتصادی و تجاری با ایرلند استقبال می‌نماید منوط به آنكه این فعالیت ‌ها در قالب همكاری‌های مشترك از جمله سرمایه‌گذاری Joint Venture و تولید مشترك و انتقال فنّاوری بوده و به علاوه زمینه صادرات متقابل به ایرلند نیز فراهم گردد.
در این دیدارها طرف‌های ایرلندی نیز از گسترش روابط و همكاری‌های اقتصادی و تجاری با كشورمان استقبال و بر ضرورت بازگشایی سفارت این كشور در تهران و رفع هر چه سریع‌تر برخی موانع بانكی به‌منظور بسط و توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری بین دو كشور تأكید داشتند.
لازم به ذكر است كه رئیس مجلس سنای ایرلند بنا به دعوت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در رأس هیاتی در نیمه اول مهرماه به تهران سفر خواهد نمود.
همچنین هیات اقتصادی و تجاری ایرلند به ریاست وزیر مشاور در امور تجارت، سرمایه‌گذاری و اشتغال این كشور به دعوت وزیر صنعت و معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با همراهی بیش از 45 شركت ایرلندی در اواخر آبان ماه سال جاری به تهران سفر خواهند نمود.
اعضای كمیسیون كشاورزی؛ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز دوبلین را به مقصد تهران ترك كردند.
شبك**اروپام ** هـ ن **1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

سرخط اخبار جهان