۸ مهر ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 82248600
T T
۰ نفر
نماینده مجلس:بازاریابی محصولات از مشكلات اصلی بخش كشاورزی است

ارومیه - ایرنا - رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بازاریابی محصولات از مشكلات اصلی بخش كشاورزی است و در صورتی كه 115 میلیون تن محصولات تولیدی كشاورزی به خوبی بازاریابی و مدیریت نشود، برای این بخش مشكل آفرین خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی محمد شاعری شامگاه چهارشنبه در جلسه مشترك اعضای كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان وزارت جهاد كشاورزی با مدیران و تشكلهای بخش كشاورزی و مسئولان آذربایجان غربی افزود: باید كشاورزی را صادرات محور كرده و همه اهدافمان را در این راستا تنظیم كنیم.
وی اضافه كرد: مشكلات زیست محیطی و یا كشاورزی در آذربایجان غربی مشكل یك بخش و یا یك دستگاه نبوده و همه مردم و نمایندگان و دستگاههای دولتی باید در كنار یكدیگر نسبت به حل این مشكل اقدام كنند.
وی بیان كرد: نگاه كمیسیون كشاورزی به مسائل در راستای حمایت جدی از كشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بوده و هیچ رتبه بندی در این موارد انجام نمی شود.
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: باید بخشی نگری جای خود را به یك نگاه جامع بدهد و همه با جامع نگری و یك همكاری به هدف برسیم.
وی افزود: كشاورز هم اكنون وظیفه خود را در بخش تولید انجام داده ولی بازار افسار گسیخته است و ستاد تنظیم بازار باید در راستای نظم دهی به بازار و حل مشكلات حركت كند.
عباس كشاورز مدیر زراعت وزارت جهاد كشاورزی نیز در این جلسه گفت: كشاورزی كشور چالش های جدی دارد و پایین بودن بهره وری مهمترین چالش پیش روی بخش كشاورزی است.
وی بیان كرد: پایین بودن بهره وری میزان آب و سرمایه و بالا بودن هزینه های تمام شده برای كشاورزان از دیگر مشكلات این بخش است و نمی توان با این اوضاع درآمد خوبی را برای كشاورزان متصور بود.
وی گفت: بنای توسعه بر خودجوش بودن و ایجاد پس انداز در كشاورزان است و اگر این اتفاق بیفتد، زمینه سرمایه گذاری، كاهش هزینه و بهره وری فراهم می شود.
كشاورز اظهار كرد: كشاورزی كشور مانند سایر نقاط جهان نیازمند سرمایه، تكنولوژی آسان و نیروی انسانی ماهر است و باید تلاش شود تا این سه عنصر برای بخش تولید فراهم شود.
مدیر زراعت وزارت جهاد كشاورزی بیان كرد: آب كشور نیز با چالش مهمی روبه روست و باید به كمك دولت و مجلس برای این موضوع نیز چاره اندیشی شود.
وی گفت: تولید 14 میلیون تن گندم در كشور موفقیتی بود كه با كاهش یك میلیون هكتاری زمین به دست آمده است و ارتقای مدیریت آب و ساماندهی استفاده از آن می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.
وی گفت: نیازمند بازارهای صادراتی بلند مدت تثبیت شده هستیم و صادرات ما در شان كشاورزان نیست به طوری كه یك دلال برای كشاورزان كل كشور در یك مرز تصمیم می گیرد و این صحیح نیست.
وی با بیان اینكه آذربایجان غربی در حاشیه مرز بوده و دسترسی خوبی به بازارهای خارجی دارد، گفت: صادرات شكر از این استان می تواند انجام شود و این استان از این ظرفیت برخوردار است.
این جلسه مشترك با هدف بررسی مسائل و چالشهای بخش كشاورزی آذربایجان غربی و نیز بازدی از توانمندی های این استان در این بخش به مدت دو روز تداوم دارد.
براساس اعلام مسوولان جهادكشاورزی آذربایجان غربی اعضای كمسیون كشاورزی اب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه به بازدید از صنایع كشاورزی استان در شهرهای مختلف استان می پردازند.
بازدید از عملیات مقابله با كانونهای ریزگرد در دریاچه ارومیه، بازدید از شبكه آبیاری تحت فشار تجمیعی اراضی در ارومیه، بازدید از باغات انگور دیم دشت در ارومیه نیز جزء برنامه های این كمیسیون است.
همچنین بازدید از پروژه انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه، بازدید از زنجیره گوشت مرغ در مهاباد، جلسه با تشكل های بخش كشاورزی و بازدید از یك نمونه باغ سیب از سایر برنامه های كمیسیون كشاورزی مجلس در سفر دو روزه خود به آذربایجان غربی است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یك میلیون هكتار اراضی كشاورزی قابل كشت است كه 800 هزار هكتار این اراضی زیر كشت انواع محصولات زراعی و باغی قرار دارد.
در این اراضی زیر كشت 230 هزار نفر بهره برداری مشغول هستند.
آذربایجان غربی در تولید محصولاتی چون سیب و انگور و چغندر قند جزء استان های برتر كشور بوده و سالانه با تولید 6 میلیون تن از محصولات كشاورزی استانی تاثیر گذار در اقتصاد كشاورزی كشور است.
7125/1042**خبرنگار: طاهره نوید آرین**منتشر كننده: فاطمه نوری جهانگرد
۰ نفر