كشاورزي تلفيقي با سود آوري بالا در بخش زراعي و باغي در اولويت است

ايلام - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان ايلام گفت: اجراي كشاورزي تلفيقي و توسعه كشت محصولات راهبردي و سود ده زراعي و باغي با صرفه اقتصادي بالا از اولويت هاي اين سازمان و در راستاي سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي است.

به گزارش ايرنا، محمدتراب ميري روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز ايلام اظهار كرد: توسعه باغ هاي پسته در 170 هكتار، زيتون 400 هكتار از جمله اهداف اين سازمان در بخش توسعه باغات است ضمن اينكه طرح كشاورزي تلفيقي پرورش توامان درختان انگور و پسته در يك باغ نيز در دستور كار قرار دارد.
وي افزود: يكي از برنامه هاي سازمان در توسعه باغ ها، كشاورزي تلفيقي است كه در اين طرح درختان پسته و انگور در كنار هم پرورش مي يابند و كشاورز تا زمان رسيدن محصول پسته كه پنج تا هفت سال زمان مي برد، محصول درخت انگور كه زمان بازدهي كوتاهتري دارد، برداشت و از اين محصول كسب در امد مي كند.
ميري توضيح داد: در اين طرح كشاورز به طور مداوم و به قولي يك در ميان از ميوه و ثمر درختان باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره مي گيرد بنابراين انجام درست اين طرح براي باغدار صرفه و سود اقتصادي زيادي دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي ايلام در مورد توسعه باغ ها و اراضي زراعي استان نيز تاكيد كرد: توسعه باغ هاي انگور، پسته و زيتون و همچنين كشت چغندر، ذرت، كلزا و گندم در حوزه زراعي در اولويت است.
وي افزود: كشت پاييزه چغندر قند يكي از مهمترين برنامه هاي سازمان در راستاي سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي مبني بر توسعه توليد و كشت محصولات با مصرف آب كم يا تغيير زمان كشت اين محصولات است كه در اراضي جنوب استان در 140 هكتار انجام گرفته است.
ميري اضافه كرد: به منظور جلوگيري از هدر رفت منابع ارزي براي واردات روغن به كشور، وزارت جهاد توسعه كشت انواع دانه هاي روغني بويژه كلزا را در دستور كار دارد كه در استان ايلام نيز چهار هزار و 600 هكتار از اراضي استان به كشت دانه روغني كلزا اختصاص يافته است.
وي از توليد 30 هزار تن ذرت دانه اي در سال زراعي جاري و همچنين توليد 300 هزار تن گندم در سال زراعي گذشته خبر داد و گفت: توليد اين مقدار محصول استراتژيك گندم و ذرت در استان بي سابقه بوده است.
در استان ايلام 340 هزار هكتار اراضي زراعي و 6 هزار و 76 هكتار باغ وجود دارد كه از مجموع اين ميزان تنها 80 هزار هكتار به صورت آبي كشت مي شود و مابقي اراضي ديم هستند.
خبرنگار: زهرا موسوي ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7172/9002

سرخط اخبار استان‌ها