۲۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۲۲
کد خبر: 82029193
T T
۰ نفر
فضای مطلوب برای رونق مبادلات تجاری ایران و قزاقستان/ حمایت بیشتر دولت از تجار

گرگان - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی گرگان گفت: فضای خوبی برای انجام مبادلات تجاری بین ایران و قزاقستان به وجود آمده و سفر رئیس جمهوری قزاقستان به تهران نیز افق مبادلات تجاری بین دو كشور را تقویت خواهد كرد.

رمضانعلی بهرامی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: انتظار می رود دولت برای رونق مبادلات تجاری با كشور قزاقستان از بخش خصوصی كشور هر چه بیشتر پشتیبانی و حمایت كند.
وی افزود: گاهی اوقات ادبیاتی در زمینه پشتیبانی و حمایت از بخش خصوصی عنوان می شود كه غیركارشناسانه و پشتیبانی را كمتر می كند كه دولت باید كمك كند تا این ادبیات حذف شود.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: اكنون به دلیل نگرانی كه از بابت حمایت های دولتی در توسعه مبادلات تجاری با كشور قزاقستان در بین بخش خصوصی وجود دارد، صادرات به این كشور با افت مواجه شده و ضروری است كه این مشكلات بررسی و مبادلات تجاری بین دو كشور افزایش یابد.
بهرامی افزود: با توجه به اینكه 80 درصد كالای موردنیاز در قزاقستان وارداتی است و اقتصاد این كشور نیز متكی به دولت است، لازم است دولتمردان ایرانی برای جهش صادرات كالا به این كشور و حضور گسترده تر تجار از بخش خصوصی بیشتر حمایت داشته باشند.
وی اضافه كرد: باید افق صادرات 5 میلیارد دلاری به كشور قزاقستان كه رئیس جمهوری كشورمان ترسیم كرده اند، محقق شود كه حضور رئیس جمهوری قزاقستان در تهران زمینه را برای انجام آن هرچه بیشتر تقویت خواهد كرد.
بهرامی همچنین ورود رئیس جمهور قزاقستان را به تهران متفاوت با سفر سایر روسای جمهوری به ایران در یكسال اخیر دانست و گفت: در خصوص كشور قزاقستان پیش از این كارهای مبادله، تفاهم با برگزاری نشست های مشترك و كار كارشناسی بین هیات های دو كشور انجام شده و اكنون این توافق ها به امضای دو رئیس جمهوری می رسد تا اجرایی شود.
وی همچنین از بخش خصوصی خواست از فرصتی كه برای مبادلات تجاری بین دو كشور ایران و قزاقستان در آینده نزدیك فراهم خواهد شد نهایت استفاده را برده و خلاء چند سال اخیر به وجود آمده از بابت تحریم های ظالمانه علیه كشور را رفع كنند.
به گفته وی لازم است به مبادلات تجاری بین دو كشور با نگاه دوست و بُرد - بُرد توجه شود زیرا هر دو طرف به هم نیاز دارند.

* بهره مندی استان گلستان از مبادلات تجاری با قزاقستان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و كشاورزی گرگان در ادامه گفت: با توجه به اشتراكات گلستان و قزاقستان و رابطه دیرینه استان با این كشور و حضور قزاق های ساكن در گلستان این استان می تواند از فرصت به وجود آمده در آینده به خوبی و بیش از دیگران برای توسعه تعاملات و همكاری ها و رونق منطقه استفاده كند.
وی با اشاره به خط آهن بین المللی ایران - تركمنستان - قزاقستان كه آذرماه 93 با حضور روسای جمهوری سه كشور ایران، قزاقستان و تركمنستان در مرز اینچه برون گلستان به بهره برداری رسید، افزود: خط ریلی اینچه برون گلستان و اتصال راه آهن سه كشور بهترین زمینه و شرایط را برای توسعه همكاری های ایران و قزاقستان فراهم كرده است.
به گفته وی وجود راه آهن در مرز اینچه برون استان گلستان، دسترسی كشور قزاقستان از این طریق به آب های آزاد و مقرون به صرفه بودن انتقال كالای این كشور از بهترین امكانات توسعه مبادلات و همكاری ها را فراهم كرده است.
وی با بیان اینكه بخش خصوصی استان گلستان نیز از ظرفیت ریلی به وجود آمده باید نهایت استفاده را كند، افزود: در این راستا از صدور شیوه نامه های ایجاد كننده مانع در رونق مبادلات تجاری، باید به جِد پرهیز شود.
بهرامی به عنوان نمونه به مساله ممنوع شدن واردات گندم اشاره كرد و گفت: به بهانه حمایت از تولید داخلی، واردات گندم ممنوع شده است كه این اقدام فضای نامطلوبی را در استان گلستان برای استفاده از خط ریلی اینچه برون به وجود آورده است.
وی همچنین خواستار حمایت دولت از ظرفیت ریلی اینچه برون و خروج آن از ركود و توسعه همكاری های بخش خصوصی با كشورهای آسیای میانه و از جمله قزاقستان شد.
راه آهن بین المللی ایران - تركمنستان - قزاقستان كه آذرماه سال 93 با حضور روسای جمهوری سه كشور در مرز اینچه برون واقع در شرق استان گلستان افتتاح شد، زمینه ساز توسعه روابط با كشورهای آسیای میانه شده است.
اكنون فعالیت تجاری بین استان گلستان و كشور قزاقستان با استفاده از راه زمینی و خط ریلی از طریق گمرك اینچه برون واقع در شرق گنبدكاووس و عبور از تركمنستان و خط دریایی از طریق بندرتركمن انجام می شود.

* استان منگستائو می تواند سكوی افزایش صادرات كالا از گلستان به كشور روسیه شود
بهرامی همچنین گفت: استان منگستائو قزاقستان كه با گلستان خواهر خواندگی دارد، با امضای توافق نامه مبادلات تجاری بین دو رئیس جمهوری ایران و قزاقستان می تواند سكوی افزایش صادراتی كالا از این استان به كشور روسیه نیز شود.
وی ظرفیت گلستان برای صادرات كالا به كشور قزاقستان را بیشتر در حوزه مواد غذایی، انتقال خدمات فنی و مهندسی، قطعات فلزی و مواد معدنی (سیمان) برشمرد و گفت: واردات از كشور قزاقستان نیز بیشتر غلات، آلیاژهای فلزی و مواد معدنی است.

*حضور هیات قزاقستانی در گلستان در حاشیه سفر رئیس جمهوری قزاقستان
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و كشاورزی گرگان اظهار داشت: در حاشیه حضور رئیس جمهوری قزاقستان در تهران یك هیات قزاقستانی متشكل از دو استاندار و شش تجار به استان گلستان سفر خواهند داشت.
وی افزود: حضور این هیات قزاقستانی بیشتر بمنظور آشنایی با ظرفیت گلستان و پیگیری تفاهم نامه های همكاری در زمینه های مختلف بوده كه در گذشته توافق شده است.
قزاقستان از مجموعه كشورهای آسیای میانه است، پایتخت این كشور در سال 1998 از آلماتی در جنوب كه بزرگ ترین شهر آن است به آستانه در شمال منتقل شد.
جمعیت قزاقستان 16 میلیون و 600 هزار نفر، زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این كشور تِنگه است.
قزاقستان بزرگترین كشور محصور در خشكی در دنیا است.
حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در سال 2014 بر اساس آمار منتشره از سوی منابع قزاقی حدود 987 میلیون دلار اعلام شد كه از این میان سهم صادرات قزاقستان 893 میلیون دلار و صادرات ایران 94 میلیون دلار بوده است، این میزان مبادلات تجاری بین دو كشور نسبت به سال 2013 افزون بر 59 درصد افزایش داشته است.
همچنین براساس آمار منتشره از سوی گمرك جمهوری اسلامی ایران میزات مبادلات تجاری دو كشور در سال 1393 معادل 353 میلیون دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد داشته است.
استان گلستان زمینه صادرات محصولات و تولیدات در حوزه های مختلف از جمله مواد غذایی، دامپروری، صنایع تبدیلی كشاورزی و توسعه كشت های فرا زمینی، ارائه خدمات فنی و مهندسی و خدمات پزشكی و درمانی به كشور قزاقستان را دارد و این كشور نیز می تواند در زمینه صادرات گندم و تولیدات معدنی با ایران همكاری های خود را توسعه دهد.
هم اینك قزاقستان پنجمین كشور مقصد صادرات از گلستان است و در هشت ماه نخست سال گذشته حدود چهار میلیون دلار كالا از استان به این كشور صادر شده است.
بر اساس گزارش رسانه های قزاقستان؛ «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری این كشور شمالی ایران به دعوت همتایش «حسن روحانی» روز دوشنبه 23 فروردین به تهران سفر می‌كند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال كشور دارای یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت از اقوام مختلف است، از جمله اقوام ساكن استان قزاق ها هستند، این قوم بیشتر در شهر گرگان سكونت دارند.
6204/1648/6203 /

سرخط اخبار استان‌ها