کد خبر: ۹۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 02
استاد دانشکده علوم پایه گروه بیولوژی رشت:
شفاآنلاین:تغذیه>استاد دانشکده علوم پایه گروه بیولوژی رشت گفت: ۴۸ درصد از برنج‌های متداول در بازار ایران حاوی پرومو‌تر P۳۵S بوده و تراریخته ژنتیکی هستند، در حالی که هیچ یک از نمونه‌های مورد آزمایش دارای برچسب گذاری نبودند.

به گزارش شفاآنلاین : صالحی استاد دانشکده علوم پایه گروه بیولوژی رشت با همکاری جمعی از همکارانش در مقاله‌ای نوشت: جمعیت جهان در حال افزایش است و نیاز به غذا یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر در طول تاریخ و در عصر بحران جمعیت بوده و کشورهای جهان را به چالش کشیده است؛ این در حالی‌ است که روش‌های سنتی کشاورزی پاسخگوی این نیاز نیستند.

یکی از روش‌های مقابله با این مشکل استفاده از بیوتکنولوژی در کشاورزی نوین و تولید محصولات تراریخته با ویژگی‌های زراعی، مفید بوده است که برنج به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی، قوت غالب برای بیش از نیمی از جمعیت جهان محسوب می‌شود، بنابراین لزوم وجود مقررات خاص برای کنترل حضور یا مقدار GMO‌ها در غذا، ترکیبات غذایی، خوراک و محصولات کشاورزی در سراسر جهان بیش از پیش احساس می‌شود.

صالحی، در این مطالعه سعی می‌کند تا به معرفی روشی سریع، حساس و در عین حال دقیق به منظور شناسایی برنج‌های تراریخته برچسب گذاری نشده موجود در بازار ایران بپردازد.

این استاد دانشگاه، روش‌های بررسی را اینچنین عنوان می‌کند: ابتدا 27 نمونه برنج پُرمصرف موجود در بازار مصرفی استان‌های تهران و البرز شامل انواع داخلی و خارجی جمع آوری شد؛ سپس استخراج DNA به روش استاندارد CTAB صورت گرفت؛ تست PCR بر پایهٔ ژن بومی PEPCex به منظور اثبات حضور ژنوم برنج و ژن P35S جهت غربالگری نمونه‌های مثبت از نظر تراریختگی انجام شد؛ سپس حساسیت تست PCR مورد سنجش قرار گرفت و در آخر کلونینگ ژن بومی PEPCex و پرومو‌تر ژن P35S انجام شد.

وی یافته‌های خود و همکارانش را بدین صورت شرح می‌دهد: تست PCR جهت تعیین ترادف و تهیه کنترل مثبت اپتیمایز و مشاهده شد 48 دزصد از برنج‌های متداول در بازار ایران حاوی پرومو‌تر P35S بوده و تراریخته ژنتیکی هستند، در حالی که هیچ یک از نمونه‌های مورد آزمایش دارای برچسب گذاری در این رابطه نبودند و نتیجه گیری می‌کنیم که تکنیک PCER روشی مناسب و قابل دسترس جهت غربالگری محصولات تراریخته مانند برنج است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: