اصلاح ساختار 2.5 میلیون هكتار خاك كشور در برنامه ششم توسعه/چاه های غیرمجاز مسدود شود

تهران - ایرنا - معاون وزارت جهاد كشاورزی آب و خاك را دو عامل موثر بربهره وری بخش كشاورزی برشمرد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه اصلاح ساختار 2.5 میلیون هكتار از خاك اراضی كشاورزی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی مراد اكبری روز یكشنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت سی وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشریح اهم فعالیت ها و برنامه های در دست اجرای این معاونت افزود: طبق این برنامه سالانه باید 500 هزار هكتار از خاك اراضی كشاورزی مورد پایش و اصلاح ساختار قرار گیرد.
وی اظهارداشت: عملیات پایش خاك های شور و قلیایی و تهیه نقشه یك 20 هزارم با كمك دانشگاه تهران، انجمن علوم خاك، معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاوری و موسسه علوم آب وخاك انجام می شود كه در صورت تامین منابع مالی عملیاتی خواهد شد.
اكبری تصریح كرد: اجرای عملیات مزبور برای هر هكتار از اراضی به طور متوسط برحسب نوع خاك ، حداقل 10 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

** لایحه حفاظت خاك در مجلس مطرح شد

به گفته اكبری، اكنون فرسایش خاك كشور 16 تا 17 تن در هر هكتار است كه سرعت بسیار بالایی دارد.
معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت :حساسیت خاك بخش كشاورزی موضوع مهمی است كه دولت باید نسبت به آن توجه داشته باشد واكنون طرح جامع خاك كشاورزی به منظور اصلاح ساختار و بهبود تهیه و تدوین شده تا هرچه سریعتر عملیاتی شود.
وی اظهارداشت : 8.7 میلیون هكتار خاك كشاورزی كشور ، حدود 1.2 میلیون هكتار فاقد محدودیت خاك است و بقیه دارای شوری، قلیایی و فاقد نقشه تپوگرافی است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی، اصلاح خاك كشاورزی را اولویت برنامه های این معاونت ذكر كرد و افزود: لایحه حفاظت خاك در مجلس شورای اسلامی مطرح شده كه اجرای آن در حفظ و حراست خاك می تواند موثر باشد.
به گفته وی، اكنون این برنامه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ارایه شده، تا اعتبارات مورد نیاز آن تامین شود.
این مقام مسئول، عوامل موثر در بهره وری بخش كشاورزی آب، خاك، ماشین الات، كود، سم و بذر دانست، اما آب و خاك از فاكتورهای اصلی در این بخش به شمار می رود كه تاكنون مغفول باقی مانده است.
وی گفت: موضوع اصلاح ساختار خاك كشاورزی به شكل جدی در برنامه ششم توسعه و سال 95 توسط معاونت آب و خاك مورد پیگیری است .

** انسداد چاه های غیرمجاز در برنامه ششم توسعه

معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: اكنون مشكل اصلی آبهای زیرزمینی كشور، وجود چاه های غیرمجاز و برداشت اضافی از چاه ها است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: طبق آخرین گزارش وزیر نیرو در كنگره تغییر اقلیم، 115 هزار مترمكعب ذخایر استاتیك آب كشور مصرف شده و بیلان منفی آب های زیرزمینی، سالانه حدود 6 میلیون مترمكعب است.
اكبری گفت: 750 تا 800 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در كشور مورد بهره برداری قرار می گیرد و از این تعداد حدود 400 هزار حلقه چاه مجاز هستند كه ادامه این روند می تواند برای منابع ابی كشور خطرناك باشد.
وی اضافه كرد: مسدود سازی چاه های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه های دارای پروانه به عنوان اولویت برنامه های این بخش است .
این مقام مسئول، ارائه پیشنهاد به وزارت نیرو را یادآور شد تا با كمك وزارت جهاد كشاورزی، قوه قضائیه و قوه مقننه در یك برنامه زمان بندی انسداد چاه های غیرمجاز را عملیاتی سازند.

** اعتقادی به كنتورهای الكتریكی نداریم

معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی اظهارداشت: نصب كنتور در بخش كشاورزی الزامی است ،اما اعتقادی به نصب كنتورهای حجمی برقی (الكتریكی) نداریم.
به اعتقاد وی، كمك وزارتخانه های نیرو و جهاد كشاورزی می تواند موجب شود تا كنتورهای حجمی دراختیار كشاورزان قرار گیرد، تادر تامین آب مورد نیاز سالیانه خود دچار مشكل نشوند.
وی اضافه كرد: پیش بینی می شود در دوره ششمین برنامه توسعه كشور تا جای ممكن، كنتورهای حجمی آب تحویل شود.

** صرفه جویی 11 میلیارد مترمكعب آب در برنامه ششم

اكبری اظهار داشت :كنترل آب سفره های زیرزمینی مورد تاكید است و در برنامه ششم توسعه صرفه جویی 11 میلیارد مترمكعب آب مدنظر قرار دارد.
وی انتقال آب از طریق كانال های روباز را یكی دیگر از مشكلات بخش آب كشاورزی برشمرد و افزود: وزارت نیرو برای انتقال آب از كانال های روباز استفاده می كند كه این روش در دنیا منسوخ شده است.
به گفته این مقام مسئول، انتظار می رود وزارت نیرو برای انتقال آب از روش های جدید و لوله گذاری استفاده شود كه این مهم در توسعه آبیاری تحت فشار نیز می تواند موثر واقع شود.
وی افزود: طبق برنامه وزارت جهاد كشاورزی، هیچ برنامه ای برای توسعه افقی بخش كشاورزی وجود ندارد و برنامه این وزارتخانه عمودی و در مسیر بهره وری بخش كشاورزی و افزایش بهروه وری آب و خاك است و در همین رابطه در بخش زراعی و باغی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

** تولید 100 میلیون تن مواد غذایی با منابع آبی موجود

معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: چنانچه صرفه جویی منابع آبی صورت گیرد و استفاده صحیح از عوامل آب و خاك به عمل آید ، می توان تولید موادغذایی كشور را به 100 میلیون تن در سال رساند .

** تعیین میزان مصرف آب محصولات كشاورزی

معاون اب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت: پیش بینی می شود برای سال آینده با پایش آب موجود دشت های كشور میزان مصرف آب محصولات كشاورزی را تعیین كنیم كه این عملیات به دو سال زمان نیاز دارد و می تواند در مصرف آب و صرفه جویی آن برای تولید محصولات نقش موثری داشته باشد.

** مصرف آب بخش كشاورزی كمتر از 60 درصد

اكبری درباره آمارهای مربوط به مصرف 86 تا 90 درصدی آب بخش كشاورزی گفت : كاهش 18 درصدی بارندگی ها، افت 49 درصدی روان آب ها، و افزایش یك درجه حرارتی زمین و افزایش تبخیرها، آمارهای دقیقی نیست و طبق برآوردها میزان مصرف آب كشاورزی كمتر از 60 درصد است.

** بیش از 25 درصد محصولات كشاورزی آب مورد نیاز را ندارند

اكبری گفت: اكنون در كشور بیش از 25 درصد محصولات كشاورزی دچار مشكل آبیاری كم هستند ، كه در واقع آب مورد نیاز گیاهان تامین نمی شود و در برخی موارد در باغ های پسته استان كرمان كم آبیاری بیش از 50 درصد برآورد شده كه همین امر باعث كاهش عملكرد شده است.

** سدسازی ها با عوامل زیست محیطی مطابقت ندارد

معاون وزیر جهاد كشاورزی درباره سدسازی ها گفت: ضروری است سدسازی با مسائل زیست محیطی و اكولوژیكی مطابقت داشته باشد ،زیرا قطع آب در برخی مناطق می تواند محیط زیست و اكولوژی منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
وی اضافه كرد: قوانین محیط زیست می توانست از سدسازی های بی رویه از جمله احداث سد گتوند جلوگیری كند، اما این موضوع مغفول ماند.

** یك میلیون و 500 هزار هكتار آبیاری تحت فشار انجام شد

معاون آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت: تاكنون حدود یك میلیون و 500 هزار هكتار آبیاری تحت فشار در كشور انجام شده كه توانسته حدود 6 میلیارد مترمكعب صرفه جویی آب در بخش كشاورزی به همراه داشته باشد.
وی اظهارداشت: امسال دولت در نظر دارد به ازای هر هكتار آبیاری میكرو 70 میلیون ریال، ماشین آلات ابیاری 60 میلیون ریال و كلاسیك 50 میلیون ریال كمك و تسهیلات بلاعوض بدهد.

** 40 میلیارد دلار اعتبار سیستان و بلوچستان جذب شد

اكبری درباره پروژه سیستان و بلوچستان گفت: اكنون برای 46 هزار هكتار از اراضی سیستان 40 میلیون دلار بالغ بر یك هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.
وی افزود: كل 40 میلیارد دلار جذب شده و 20 پیمانكار در این عملیات فعالیت دارند كه اجرای آن تا پایان سال شروع خواهد شد.
اكبری اضافه كرد: اعتبار پیش بینی شده در حوزه دریاچه ارومیه نیز حدود سه هزار و 500 میلیارد ریال در بخش اب، خاك و نقشه های كاداستر است كه 30 درصد آن از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت .
وی گفت: سه هزار میلیارد ریال آن برای آبیاری تحت فشار جذب شده كه در 106 هزار هكتار از اراضی اجرایی می شود ،همچنین 180 هزار هكتار تا پایان سال مالی 94 قابل اجراست.
به گفته این مقام مسئول ،برای سال آینده اجرای آبیاری تحت فشار با مبلغ 28 هزار میلیارد ریال در 400 هزار هكتار پیش بینی شده و طی برنامه 10 ساله اجرای چهار میلیون هكتار آبیاری تحت فشار را در دستور كار قرار گرفته است .
اقتصام** 9186 ** 1559
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد