۲۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۲۷
کد خبر: 82233148
T T
۰ نفر
هشدار كارشناس مواد غذایی درباره استفاده دوباره از روغن در غذاهای آماده

تهران - ایرنا - كارشناس مواد غذایی گروه روغن های خوراكی اداره كل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو، نسبت به خطرات حرارت دهی و استفاده دوباره از روغن های سرخ كردنی در برخی فست فودها (غذاهای آماده) هشدار داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان غذا و دارو، وحیده شایگان گفت: متأسفانه دریافت اسیدهای چرب اكسید شده از طریق مواد غذایی در روغنی كه بارها مورد استفاده قرار می گیرد ، افزایش یافته و به تهدیدی برای سلامتی مصرف كنندگان تبدیل شده است .
وی تصریح كرد: عرضه كنندگان اینگونه مواد غذایی به دلیل افزایش قیمت جهانی روغن های خوراكی به منظور صرفه جویی و سودجویی به استفاده نادرست از روغن های خوراكی در سطح عرضه مبادرت می كنند.
این كارشناس مواد غذایی خاطرنشان كرد: استفاده از روغن سرخ كردنی در دمای بالا موجب تشكیل مواد و تركیبات سمی از جمله هیدرو پراكسید ها و آلدئیدها می شود و این مواد سمی به سهولت جذب غذا و نهایتا پس از جذب در دستگاه گوارش وارد سیستم گردش خون می شود.
شایگان یادآور شد: پژوهشگران در گزارش های علمی به افزایش قابل ملاحظه فشارخون پس از مصرف غذاهای سرخ شده با روغن هایی مانند سویا و پالم كه چندین بار مورد استفاده قرار گرفته اند، اشاره كرده اند كه اخیرا تغییرات ماده ژنتیكی و غیر طبیعی شدن ژن ها و نیز اختلالات بافت شناسی نیز در این رابطه گزارش شده است.
وی ادامه داد: غذا و تغذیه یكی از ابعاد اساسی زندگی، سلامت و رفاه جامعه است و تامین غذای كافی ، سالم و مطمئن از دیدگاه توسعه ملی ، عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی، محور اصلی در بستر حركت انسان محوری است و بیمارهای ناشی از غذا ، نیروی بازدارنده، قوی و موثر برفرآیند توسعه ملی به شمار می آید.
كارشناس مواد غذایی گروه روغن های خوراكی اداره كل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو، اضافه كرد: بر اساس شواهد موجود، جامعه به سرعت دوران گذر تغذیه ای را پشت سر می گذارد كه نشانه های هشدار دهنده آن، گسترش بیمارهای قلبی و عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر دار و نیز دیابت، انواع سرطان ها و چاقی در سطح كشور به ویژه شهرهای بزرگ است.
شایگان افزود: از عوامل مهم زمینه ساز این مهم می توان به سبك زندگی شهر نشینی، عدم تحرك، استرس ها و نیز عامل مهم دیگر یعنی فرهنگ و عادات نادرست غذایی، تمایل مردم به مصرف غذاهای آماده به مصرف چرب به ویژه فست فودها اشاره كرد.
وی خاطرنشان كرد: این عوامل در كاهش سن سكته نیز بی تاثیر نبوده است؛ از این رو در جامعه امروز، مرگ و میر افراد میان سال و جوان ناشی از سكته های قلبی و بروز بیماری های مزمن اصلا دور از انتظار و شگفت انگیز نیست.
شایگان خاطرنشان كرد: فقدان یا ناكار آمدی افراد متخصص، درست در زمانی كه هزینه های سنگین برای تحصیلات آنها به اتمام رسیده و زمان خدمت به میهن فرارسیده است، خسارات جبران ناپذیر اقتصادی بر پیكره دولت تحمیل می كند و بار مالی و روانی زیادی برای خانواده ها به همراه دارد.
به گفته شایگان، تمایل و گرایش جوانان به صرف غذاهای آماده ، چرب و یا سرخ شده در روغن های خوراكی وضعیت جدیدی را رقم زده به گونه ای كه مصرف روغن های خوراكی در دهه اخیر چندین برابر شده است و به تبع آن تولید جهانی اینگونه محصولات همچنان رو به افزایش است.
این كارشناس مواد غذایی خاطرنشان كرد: روغن های گیاهی در مقایسه با روغن های حیوانی به دلیل عاری بودن آنها از كلسترول و همچنین پائین بودن میزان اسیدهای چرب اشباع و بالا بودن اسیدهای چرب غیر اشباع برای مصرف سالم تر و قابل توصیه است.
وی افزود: با این وجود امروزه مصرف غذاهای سرخ شده در سرتاسر دنیا به ویژه در كشورهای در حال توسعه به شدت رو به افزایش است.
اجتمام**9185**1776**خبرنگار: سادات حسینی خواه**دبیر:لیلا خطیب زاده
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه