Iranian Agriculture News Agency

افزایش 50 درصدی قیمت محصولات غذایی در سیستم توزیع سنتی/ از کتاب قانون صنعت پخش کشور در اگروفود 2016 رونمایی می‌شود

یکی از چالش‌های مهم در بخش صنایع غذایی، نظام توزیع و فروش است؛ کمبود نقدینگی، نوسان نرخ ارز و تأمین مواد اولیه از دغدغه‌های اصلی تولید و توزیع و رساندن غذا از مزرعه به سفره مشتری است...

افزایش 50 درصدی قیمت محصولات غذایی در سیستم توزیع سنتی/ از کتاب قانون صنعت پخش کشور در اگروفود 2016 رونمایی می‌شود


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حمیده قاسمی:


یکی از چالش‌های مهم در بخش صنایع غذایی، نظام توزیع و فروش است؛ کمبود نقدینگی، نوسان نرخ ارز و تأمین مواد اولیه از دغدغه‌های اصلی تولید و توزیع و رساندن غذا از مزرعه به سفره مشتری است.

در کشور ما از اواسط دهه 40 نظام توزیع غذا به‌صورت مویرگی شکل گرفت. گروه صنعتی البرز، یک‌و‌یک و صنایع غذایی بهشهر نخستین شرکت‌هایی بودند که در زمینه تأمین و توزیع فیزیکی کالا از این شیوه‌ها بهره بردند و بخش بازرگانی به‌عنوان پاشنه‌آشیل شرکت‌های پخش و فروش شکل گرفت، اما به‌دلیل انحصار تولید، سازمان‌های فروش مواد غذایی در کشور بر مبنای "سازمان‌های سواره و مشتری پیاده" شکل گرفت. با ورود به دهه 70 و به‌دلیل افزایش کمی و کیفی تولیدکنندگان و عرضه بیشتر محصولات، کم‌کم فضای بازار رقابتی شد. این مسئله در شرایطی رخ داد که هنوز در سیستم فروش از همان شیوه‌های سنتی توزیع دهه 40 استفاده می‌شد تا اینکه فناوری برای کمک به منابع انسانی و تجهیزات وارد صحنه شد.

امین رفیع‌زاده، کارآفرین برتر در حوزه نرم‌افزار پخش مویرگی و تیم او از پیشگامانی بودند که با دغدغه استانداردسازی و بومی‌سازی سیستم توزیع بیش از 12 سال به طراحی و به‌روزرسانی این نرم‌افزارها برای پاسخگویی و رفع نیاز کشور به نمونه‌های غیربومی و ناسازگار با فرهنگ سنتی و فروش بازاری همت گماشته‌اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در جریان نشستی خبری که پیش از ظهر امروز با هدف تبیین نقش نرم‌افزارهای پخش مویرگی در شکوفایی اقتصادی بخش‌های صنعت، کشاورزی و تجارت برگزار شد، گفت: پس از پایان یافتن تحریم‌ها موانع راه صنعت کشور برداشته شد و فرصت‌هایی ایجاد شد که به صنایع بالادستی و پایین‌دستی و کشاورزی جان تازه‌ای داد و برای همه انگیزه توسعه و پیشرفت کشورمان فراهم شد.

رفیع‌زاده ضمن تشریح فعالیت‌های تیم خود در حوزه کسب و کار افزود: ما همواره سعی کرده‌ایم به‌عنوان بازوهای صنعتگران، کشاورزان و فعالان اقتصادی با الگوبرداری‌های بهینه و استفاده از مهندسان و متخصصان ایرانی موجبات رشد و تحول در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت را فراهم شود.

وی در ادامه مباحث کشاورزی و تأمین مواد اولیه، کارخانه، مدیریت تولید و مدیریت توزیع را به‌عنوان چهار پایه اصلی مدیریت غذا عنوان کرد و ادامه داد: در شرایط کنونی یکی از معضلات موجود در بخش کشاورزی بحث ضایعات آن است و چنانچه بخواهیم این معضل را نادیده بگیریم، صدمات جبران ناپذیری به این بخش وارد می‌شود. در ایران چیزی حدود 35 درصد از محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود و این امر به‌دلیل نحوه توزیع نامناسب است. تأمل در این آمار ما را به این نتیجه می‌رساند که این ضایعات می‌تواند غذای بخش وسیعی از جامعه باشد. بحث استانداردسازی سیستم پخش برای افزایش سرعت ثبت سفارش و رساندن به دست مصرف‌کننده نهایی و کاهش ضایعات دغدغه ما از سال‌های پیش بوده است و امروز توانسته‌ایم نتیجه سال‌ها تجربه را جایگزین شیوه دلالی گذشته کنیم و ضمن کاهش واسطه‌ها و در چارچوب قرار دادن سیستم تولید و توزیع، محصولات را تک‌نرخی کنیم.

این کارآفرین نمونه با اشاره به ناکارآمدی شرکت‌های پخش ایجاد شده به‌دلیل تکیه بر شیوه‌های سنتی در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: هرچند که سیستم توزیع در این شرکت‌ها توانسته است ظاهر خود را به‌روز کند، اما همچنان ساختار سنتی حاکم بر آن مانع از پیشرفت و افزایش بهره‌وری در آنها شده است.

رفیع‌زاده در تشریح ویژگی‌های یک شرکت پخش یا سازمان فروش مناسب تصریح کرد: شاید به جرأت بتوان گفت که امروزه باید قوی ترین بخش یک سازمان فروش، بخش بازاریابی و مارکتینگ باشد.

وی یادآور شد: اما از آنجا که بازاریابی و فروش برای یک سازمان فروش موفق کافی نیست، باید شکل‌گیری این بخش بر اساس تحقیقات و سلایق مشتری باشد. اینکه مشتری خواستار یک کالا باشد، آنچه انجام می‌دهیم فروش نیست، بلکه توزیع است. در واقع فرآیند فروش زمانی آغاز می‌شود که مشتری به‌دلیل تنوع بازار و روبه‌رو شدن با بازار رقابتی از خرید کالایی امتناع کند. اینجاست که ضعف شرکت‌های پخش کنونی خود را نشان می‌دهد، چراکه به محض روبه‌رو شدن با مشکلات، با بی‌میلی مشتری کنار می‌کشند و برنامه‌ای برای آن ندارند. موجودی انبار بالا، حجم برگشتی‌ها، کاهش تولید و ورشکستگی تولیدکنندگان و مسائل تبعی آن ارمغان این بی‌برنامگی‌ها است.

رفیع‌زاده تأکید کرد: با وجود همکاری ما با بیش از 500 شرکت، هنوز بخش عمده‌ای از سیستم توزیع ما در کشور با شیوه سنتی انجام می‌شود و این امر باعث افزایش قیمت در برخی محصولات غذایی تا 50 درصد می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: اکنون مفتخریم که از فردا دوشنبه در اگروفود بیست‌وسوم در کنار سایر فعالان بخش کشاورزی و صنایع غذایی در این نمایشگاه حضور می‌یابیم و به‌عنوان حلقه واسطه بین تأمین‌کننده، تولیدکننده و مصرف‌کننده بیستمین نسخه به‌روزشده این نرم‌افزار را که بر اساس تحلیل رفتارهای بازار مصرف‌کننده ایرانی طراحی کرده‌ایم به سیستم توزیع بیش از پیش معرفی کنیم./

O-950309-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید