۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82090898
T T
۰ نفر
فست‌فودها خطري كه سلامت جوانان و نوجوانان خراسان شمالي را تهديد مي كند

شيروان- ايرنا- گسترش روافزون فست فودها هر چند از رونق بالايي برخوردار است ولي به نوعي زنگ خطري براي سلامتي جوانان و نوجوانان خراسان شمالي كه اصلي ترين مشتريان اين نوع غذاها به شمار مي روند به حساب مي آيد.

به گزارش ايرنا فروش فلافل، سمبوسه، انواع ساندويچ ها و ... مشتريان پرطرفداري دارد كه بسياري از خانواده ها در پايان هفته و يا روزهاي تعطيل به اميد ميل كردن اين نوع غذاهاي لذيذ و تند مهمان مغازه هاي پر زرق و برق فست فودها مي شوند.
اين غذاها بر خلاف ظاهر زيبا داراي ارزش غذايي پاييني هستند و نه تنها ويتامين و املاح مورد نياز بدن را تامين نمي‌كنند بلكه مصرف مداوم آن‌ها باعث بروز اختلالات رشد در كودكان و نوجوانان به ويژه در سنين بلوغ مي‌شود.
مصرف فست فودها اگر هر از چند گاهي و به دليل شرايط خاص، نوعي تنوع غذايي تلقي شده و ضرر آن خيلي بر سلامت ما تاثير نمي‌گذارد اما اگر همين فست فودها بي رويه مصرف و به عادت هر روزه تبديل شود براي سلامتي خطرناك است چرا كه امروزه يكي از مشتريان ثابت اين نوع غذاها جوانان و نوجوانان هستند و كودكان نيز از آن دسته افرادي هستند كه علاقه زيادي به اين نوع غذاهاي آماده و سريع و خوشمزه دارند.
در گذشته، افراد زمان بيشتري را صرف غذا پختن مي كردند و ضمن تحرك و فعاليت غذا را آماه مي كردند ولي امروزه مردم ضمن اينكه تحرك ندارند، غذاهاي آماده شده به صورت غذاهايي چرب، خوشمزه و پركالري را به راحتي در دسترس دارند.
از اين رو تغذيه سنتي ايراني با توجه به اينكه شامل مصرف مواد غذايي از جمله ميوه، سبزي و نان است و حاوي مقدار زيادي فيبر است، بهترين شيوه غذايي براي كنترل بيماريها محسوب مي شود از طرف ديگر بسياري از اغذيه فروشي ها از فضا و مكان مناسب براي نشستن و غذا خوردن برخوردار نيستند و يا اينكه استاندارد بهداشتي لازم را ندارند و هدف آنان فقط در سرعت پخت و طعم خوب و غذاي متفاوت است و هيچ گونه توجهي به نحوه صحيح پخت ندارند.
كارشناس نظارت بر موادغذايي شبكه بهداشت و درمان شيروان گفت: فست فودها غذاي آماده اي هستند كه به شكل ساندويچي سرو مي شود كه اين غذاها هر چند ظاهر و طعم جذاب دارند اما عادت غذايي نادرستي همچون پرخوري، كم تحركي و سريع غذا خوردن ايجاد مي نمايد.
مهندس حسين صادقي در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد:همبرگر، انواع ساندويچ هاي سوسيس و كالباس، هاگ داگ، سيب زميني سرخ كرده، مرغ سوخاري و انواع پيتزاها جزو فست فودها مي باشند.
وي با بيان اينكه افزودني هايي مانند نيترات و فسفات جهت حفظ رنگ و طعم در سوسيس و كالباس مورد استفاده قرار مي گيرند گفت: اين افزودني ها به عنوان نگهدارنده به سوسيس و كالباس اضافه مي شود كه مانع رشد باكتري هاي خطرناكي چون كلستريديوم بوتولينوم مي گردد اما متاسفانه اين افزودني ها در بدن به يك ماده سرطان زا به نام نيتروزآمين تبديل مي شود.
صادقي ضمن اشاره به عوارض ناشي از مصرف فست فودها افزود: چاقي، اضافه وزن، بيماري هاي قلبي عروقي و اختلالات گوارش و كبد از جمله عوارض مي باشند زيرا اين غذاها با كالري، نمك و چربي هاي اشباع بالا مي باشد كه در دراز مدت مشكلات فشارخون بالا را افزايش مي دهد همچنين نان هاي استفاده شده از فست فودها بدون سبوس است كه فاقد فيبر بوده و منجر به دريافت فيبر مورد نياز بدن مي شود.
كارشناس نظارت بر مواد غذايي شبكه بهداشت و درمان شيروان گفت: در رستوران ها كه غذاي آماده سرو مي شود غالبا غذاهايي از پيش آماده شده كه در طول روز گرم نگه داشته مي شوند كه احتمال آلودگي در اين غذاها بالاست.
صاقي با اشاره به استفاده از روغن ها جامد در غذاها افزود: در تهيه غذاهاي نذري از روغن جامد استفاده نكنيد زيرا كه روغن هاي جامد حاوي مقادير زيادي اسيدهاي چرب اشباع و ترانس مي باشد كه خطر بروز بيماري هاي قلبي عروقي را افزايش مي دهد.
وي گفت:همچنين نوشابه هاي گازدار كه همراه غذاهاي آماده مصرف مي شوند حاوي مواد شيميايي و قندها مي باششند به همين دليل سبب شيوع چاقي و اختلال در هضم و جذب مواد مغذي غذاها در دستگاه گوارش مي شوند.
وي افزود: در نوشابه هاي گازدار از مواد افزودني و نگهدارنده استفاده شده است كه مصرف زياد آن ها سبب تجمع اين مواد در بدن شده و زمينه ابتلاء به بيماري هاي مزمن را فراهم مي كند از سويي نوشابه هاي گازدار در كودكان ايجاد سيري زودرس، بي اشتهايي و در نهايت سوء تغذيه مي نمايد.
وي گفت: كودكان در حال رشد و نوجوانان و جوانان كه يكي از وعده هاي غذايي شان غذاي آماده يا فست فودها است همچنين مادران باردار كه در معرض افزايش فشارخون حاملگي قرار دارند بيشترين افرادي هستند كه در معرض خطرات ناشي از مصرف غذاهاي آماده يا فست فودها مي باشند.
وي ضمن توصيه بهداشتي در تهيه و عرضه غذا افزود: از روغن هاي با اسسيد چرب ترانس پايين كمتر از 10 درصد در طبخ غذا استفاده گردد، از مواد اوليه بهداشتي و پاستوريزه مانند كشك، شير، ماست و پنير پاستوريزه و كم چرب استفاده گردد، از مواد اوليه اي كه تاريخ مصرف آن ها منقضي شده است استفاده نكنيد و در زمان صبخ غذا از روزنامه به عنوان دمكني استفاده نشود.
صادقي با بيان اينكه از سوزاندن غذا در زمان كباب كردن يا پخت بايد خودداري شود گفت: همچنين از مصرف بخش هاي سوخته غذا بايد پرهيز شود زيرا كه بخش هاي سوخته غذا داراي مواد سرطان زا است و توصيه مي شود مصرف روزانه ميوه، سبزي تازه و شير و لبنيات كم چرب را به جاي فست فودها در برنامه غذايي خود بگنجانيم.
وي افزود: توصيه مي شود مصرف انواع كمپوت، كنسرو، نوشابه و آبميوه هاي صنعتي را به حداقل رسانده و به جاي غذاهايي كه در كارخانجات صنايع غذايي تهيه مي شوند كه حاوي مقادير زيادي نمك، شكر يا روغن و بعضا نگهدارنده هاي شيميايي هستند از غذاهاي خانگي و طبيعي استفاده شود.
براساس آخرين برآوردهاي جمعيتي ،استان خراسان شمالي 925 هزار نفر جمعيت دارد كه حدود 300 هزار نفر آن جمعيت 15تا 29 سال تشكيل مي دهند.
7186/ 6042
گزارش از فاطمه مقدسي باجگيران خبرنگار ايرنا در شيروان

سرخط اخبار استان‌ها