کد خبر: ۱۸۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۶ - 2018January 17
کمبود این ماده معدنی نه تنها موجبات افسردگی افراد را فراهم می‌آورد، بلکه بروز ترس و چیره‌تر شدن خستگی را نیز به تهی شدن ذخایر بدن از این ریزمغذی نسبت می‌دهند
شفا آنلاین>سلامت>متخصص تغذیه درخصوص تغذیه مناسب برای جلوگیری از افسردگی در فصل زمستان توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین، سیدضیاالدین مظهری متخصص تغذیه در خصوص تغذیه مناسب تاثیرگذار بر روند افسردگی‌های زمستانی توضیح داد: کمبود این ماده معدنی نه تنها موجبات افسردگی(Depression) افراد را فراهم می‌آورد، بلکه بروز ترس و چیره‌تر شدن خستگی را نیز به تهی شدن ذخایر بدن از این ریزمغذی نسبت می‌دهند. برطرف کردن نیاز بدن از طریق مکمل یاری و یا منابع غذایی حاوی سلنیوم که منجر به رفع کمبود این ماده معدنی گردد، به سرحال شدن و برطرف نمودن افسردگی منجر خواهد شد.

مظهری گفت: ضمنا سلنیوم به علت خاصیت ضدزنگ‌زدگی و یا آنتی‌اکسیدانی، رادیکال‌های آزاد و مهاجم را خنثی می‌کند و از سرطانی شدن سلول‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و همانند سایر آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی ساز و کار مغز و شبکه در هم تنیده اعصاب، تاثیر مثبت می‌گذارد و احتمالا از بروز آلزایمر(Alzheimer) زودرس جلوگیری می‌کند.

وی افزود: غنی‌ترین منبع غذایی سلنیوم، فندق برزیلی می‌باشد که بالغ بر 2500 برابر بیشتر از سایر آجیل‌ها، حاوی ماده معدنی سلنیوم است، ولی غذاهای دریایی، صدف، ماهی و آبزیان دیگر، دانه‌ها و غلات کامل پرک شده، جگر مرغ و جوجه پرورش یافته در هوای آزاد نیز از دیگر منابع غذایی سلنیوم محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: از استفاده خودسرانه مکمل‌های حاوی سلنیوم باید خودداری شود، چرا که دریافت زیاد آن از طریق مکمل‌ها و غذاها مسمومیت‌(Poisoning)های خطرناکی را ایجاد می‌نماید، ولی استفاده از منابع غذایی آن و مخصوصا ماهی‌های مختلف که علاوه بر دارا بودن سلنیوم، غنی از اسیدهای چرب امگا-3 و پروتئین‌های حیوانی با ارزش بیولوژیکی بالاتر و صدها ترکیب مفید دیگر می‌باشند، بدون وارد آمدن صدمه‌ای به سلامتی، به نشاط شما خواهند افزود.

مظهری گفت: آهن از جمله مواد معدنی بسیار پراهمیت و دارای وظایف و خواص متعدد می‌باشد. کم‌ خونی(Anemia) و تهی شدن بدن از ذخایر آهن، دو حالت بسیار نزدیک به‌هم هستند. تفاوت این دو موضوع، در سطور زیر به صورت ساده بیان گردیده است.

این متخصص تغذیه گفت: کم خونی یعنی تهی شدن گلبول‌های قرمز خون از آهن و افت غلظت هموگلوبین. در این حالت حجم گلبول‌های قرمز کوچک‌تر از معمول می‌شود و رنگ پریده‌تر و به رنگ قرمز روشن در می‌آیند. چنین گلبول‌هایی توانایی لازم را جهت انتقال اکسیژن کافی از شش‌ها به سلول‌های بافت‌های بدن دارا نیستند و تحت تاثیر این رویداد، در افراد مبتلا به کم خونی، آزاد شدن انرژی در سلول‌های بدن با تاخیر انجام می‌شود و این موضوع بر عملکرد و توانایی سلول‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: