اقدام دولت اعتدال براي فعال كردن حوزه اقتصادي در وزارت خارجه قابل تقدير است

اردبيل - ايرنا - عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني صنايع ، معادن و كشاورزي ايران و رييس اتاق اردبيل با بيان اينكه دولت يازدهم اولين دولت در فعال كردن حوزه اقتصادي در وزارت امور خارجه است ، از اقدام هاي صورت گرفته در اين زمينه قدرداني كرد.

به گزارش ايرنا ، حسين پيرموذن روز سه شنبه در ديدار سفير جديد ايران در جمهوري آذربايجان با مسوولان و فعالان اقتصادي استان اردبيل گفت: نمود اقدام هاي دولت اعتدال حضور هيات هاي تجاري در همه سفرهاي وزير امور خارجه است و اقدام هاي موثر در اين ديدگاه مي تواند موجب رونق فعاليت بخش خصوصي در كشور شود.
وي افزود: درك اهميت حاكم بودن چنين ديدگاهي با توجه به اين نكته است كه به عنوان نمونه در استان اردبيل حدود 75 درصد فعاليت تاجران به گونه اي با وزارت امور خارجه و سفارتخانه در باكو مرتبط است و از اين رو سفيران بايد بتوانند سياست هاي اقتصادي وزارت خارجه را به اجرا درآورند.
عضو هيات رييسه اتاق ايران و رييس اتاق بازرگاني صنايع ، معادن و كشاورزي اردبيل بيان كرد: پيش تر مشكلاتي در زمينه هاي گمركي بين ايران و آذربايجان از جمله در گمرك بيله سوار وجود داشت كه استاندار اردبيل و ديگر مسوولان ذيربط رفع آنها را پيگيري كردند اما مشكل جديد بازرگانان ايراني افت ارزش پول آذربايجاني هاست.
او خواستار فعال شدن صندوق ضمانت بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان كشور شد و گفت: مشكلات بانكي بين دو كشور به صادر كنندگان ايراني اجازه استفاده از ال. سي. را نمي دهد و تبادل پول از طريق صرافي ها صورت مي گيرد كه امروزه در تجارت جهاني از به عنوان روشي نادرست ياد مي شود.
پيرموذن در ادامه از سفير جديد ايران در آذربايجان خواست پيگير پايبندي باكو براي اجراي مفاد تفاهم نامه هاي سفرهاي رييس جمهوري و وزير ارتباطات باشد.
وي با اشاره به اينكه بيله سوار به گمرك پايلوت انتقال ماشين آلات آذربايجان و منطقه جدا شده آن كشور تبديل شده بيان كرد: در نتيجه مذاكرات صورت گرفته قرار شد فعاليت 24 ساعته گمرك بيله سوار و صادرات همه اقلام از اين گمرك محقق شود و بازرگانان بتوانند از حوزه سيب زميني خارج وارد تحارت در زمينه هاي مختلف شوند.
رييس اتاق بازرگاني اردبيل در ادامه افزود: امسال در زمينه صادرات سيب زميني به جمهوري آذربايجان از نظر قانوني مشكل و مانعي وجود ندارد و هر بازرگاني مي تواند از همه نقاط كشور در اين زمينه اقدام كند اما بايد پذيرفت كه در بازار هدف با مشكل روبرو هستيم.
او گفت: فعالان بايد نسبت به بررسي علت بالا بودن بهاي تمام شده سيب زميني توليد داخل و محصول موجود در بازار هدف بپردازند كه از علت هاي آن مي توان به استفاده نكردن از كودهاي جديد و كشت و برداشت هاي مكانيزه اشاره كرد.
پيرموذن همچنين با تاكيد بر فعاليت اتاق هاي مشترك بين دو كشور بيان كرد: هيچ مشكلي در زمينه فروش ، انتقال و مسائل گمركي وجود ندارد و مشكل در بازرگانان ايران و آذربايجان و نحوه تعامل بين آنهاست.
وي همچنين اظهار كرد: صادرات ديگر كشورها از جمله روسيه از طريق خط ريلي صورت مي گيرد در حالي كه صادرات ايران از طريق جاده اي است و اين امر موجب كاهش بهاي تمام شده كالاي آن كشورها در بازار آذربايجان مي شود و اميد مي رود صادرات ايران نيز با خط ريلي امكان پذير شود.
به گزارش ايرنا ، نماينده مردم اردبيل ، نير ، نمين و سرعين در مجلس شوراي اسلامي نيز با تاكيد بر برگزاري جلسه هايي ويژه مشكلات فراروي صادرات ، خواستار ارائه مشكلات قابل حل از طريق مجلس از جمله تشكيل گروه هاي دوستي در قالب بسته اي مدون شد تا براي روان سازي تجارت گام برداشته شود.
رضا كريمي همچنين گفت: در زمينه تجارت بايد رقابت انجام شود و در اين زمينه كيفيت از اهميت بالايي برخوردار است و براي حضور كالاي ايراني در بازارهاي جهاني بايد اين نكته نيز مورد توجه باشد.
وي افزود: سفيران و نمايندگي ها نيز بايد براي بازارسازي براي محصولات ايراني فعاليت كنند و از سوي ديگر نسبت به معرفي ظرفيت هاي بازار كشورهاي هدف به بازرگانان ايراني گام بردارند.
كريمي در ادامه به مشكل صادرات از جمله در زمينه محصول سيب زميني اشاره كرد و گفت: بيشتر مشكلات به درون كشور بازمي گردد زيرا با وجود توليد كنندگان قابل توجه ، زيرساخت ها فراهم نيست و بهاي تمام شده كالا بالاست.
8123/6018

سرخط اخبار استان‌ها