۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۰۲
کد خبر: 82314548
T T
۰ نفر
الكترونيكي شدن گمرك صادرات محصولات كشاورزي را آسان كرد

تهران- ايرنا- رييس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: پنجره واحد تجارت فرامرزي يكي از اقدام هايي بود كه گمرك ايران توانست با طراحي و رونمايي آن بسياري از مشكلات بخش بازرگاني را حل كند.

به گزارش روز شنبه ايرنا از گمرك جمهوري اسلامي ايران، «احمد صادقيان» افزود: در گذشته افرادي كه در بخش بازرگاني فعال بودند از يك وكيل كاري براي انجام امور گمركي خود بهره مي بردند، اما اينك مي توانند با چند كليك در رايانه شخصي خود از رفت و آمد هاي زياد اجتناب كنند و همه امور اداري خود را در اين بخش به صورت غيرحضوري و اينترنتي انجام دهند.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران اظهار داشت: بروز و ظهور عملكرد پنجره واحد تجارت فرامرزي در كشور نيازمند آن است كه همه سازمان هاي مربوط به بخش بازرگاني با هم همكاري داشته باشند.
به گفته اين مقام مسوول، با اجرايي شدن پنجره واحد و الكترونيكي شدن انجام عمليات گمركي، مدت زمان صادرات كالا بويژه محصولات كشاورزي كوتاه شده و همين موضوع مي تواند داراي اهميت فراوان باشد.
صادقيان با اشاره به بخش ديگري از مشكلات صادرات گفت: نفس پنجره واحد بسيار خوب بوده و بسياري از بازرگانان از رونمايي اين سيستم استقبال مي كنند، اما هنوز تشريفات صادرات برخي سازمان هاي ديگر با گمرك تداخل داشته و بايد هرچه زودتر رفع شود.
وي خاطرنشان كرد: يكي از مزاياي الكترونيكي شدن گمرك، كاهش مدت زمان ترخيص كالاهاي صادراتي بخصوص در بخش هاي فاسدشدني و حذف رفت و آمدها براي مجوز است.
اين فعال اقتصادي ادامه داد: با توجه به اينكه بخش صادرات كشور مدت هاي زيادي از نگاه مسوولان دور مانده بود، الكترونيكي شدن گمرك را مي توان يك اقدام و گام اساسي در اين زمينه برشمرد.
صادقيان اضافه كرد: اين سامانه از قابليت‌هايي برخوردار است كه اكنون مورد استفاده كاربران نيست و به نظر مي رسد به زودي وارد شود.
رييس كميسيون كشاورزي اتاق ايران تاكيد كرد، اگر همه سازمان هاي مربوطه در اجراي كامل پنجره واحد فرامرزي كمك كنند و گمرك را رها نكنند، به يقين كشور به سمت پيشرفت و صادرات بيشتر حركت خواهد كرد.
وي افزود: وجود سيستم كنترل مركزي به نام پنجره واحد توانسته كاغذ و مجوزهاي صوري را حذف كند و با اين روش صادركننده با خيال آسوده تري به كار خود ادامه مي دهد .
صادقيان در پايان يادآور شد: اين سامانه براي مقابله با قاچاق كالا گام هاي موثري برداشته است كه كمك سازمان هاي مربوطه را مي طلبد.
به گزارش ايرنا، سامانه جامع گمركي (پنجره واحد تجارت فرامرزي) پانزدهم مهرماه 1393 با حضور معاون اول رييس جمهوري و وزير امور اقتصادي و دارايي رونمايي شد.
تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمركي موجب شفافيت و سلامت تجارت مي شود و با همكاري سازمان هاي مرتبط، شرايط را براي افرادي كه تجارت قانوني و سالم مي كنند، آسان تر و عرصه را براي متخلفان و قاچاقچيان تنگ تر مي كند.
اقتصام ** 3065 **1561** تنظيم كننده: محمد ملك دار ** انتشاردهنده:مژگان توانا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد