۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81682476
T T
۰ نفر
مخالفت مجلس با كلیات طرح استفساریه موادی از قانون تامین اجتماعی

تهران - ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با كلیات طرح دو فوریتی استفساریه جز 6 بند ب تبصره دو ماده 76 قانون تامین اجتماعی مخالفت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه شنبه) با 113 رای موافق، 66 رای مخالف و 19 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر، با كلیات طرح دو فوریتی استفساریه جز 6 بند ب تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی مخالفت كردند.

دو فوریت این طرح در جلسه روز یكشنبه هفته جاری مجلس به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده بود.

در این طرح سوال شده بود كه آیا مراد از جز 6 بند ب تبصره دو ماده 76 قانون تامین اجتماعی اصلاحی مصوب سال 1380 این است كه كارفرما موظف است نسبت به سال های خدمت كارگر قبل از تاریخ قانون مزبور فقط 4 درصد مستمری برقراری را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد یا علاوه بر آن باید برای مدت مزبور 4 درصد حق بیمه اضافی هم به سازمان پرداخت كند؟

به این سوال پاسخ داده شده بود كه مراد از جز 6 فقط مورد اول است، یعنی كارفرما فقط موظف به پرداخت 4 درصد مستمری است. در هر حال مطالبه هر نوع وجهی از كارفرما به جز 4 درصد مذكور در بندهای 4 و 6 مجاز نمی باشد بنابراین دریافت هر گونه وجهی به جز 4 درصد مذكور غیرقانونی است.

همچنین در این طرح سوال شده بود آیا بازنشسته شدن كارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور كه حسب مورد 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب را با لحاظ آیین نامه مربوط گذرانده است مشروط بر این است كه كارفرما تكالیف مذكور در جزهای 4 و 6 بند ب قانون فوق الاشاره را انجام داده باشد یا بازنشسته شدن كارگر موصوف، صرفا مشروط به احراز شرایط مندرج در جزهای یك و سه بند ب (حسب مورد) می باشد؟

به این سوال این گونه پاسخ داده شده بود كه بازنشسته شدن كارگری كه شرایط مذكور در اجزای یك تا سه بند ب(حسب مورد) را احراز كرده باشد مشروط به انجام تكالیف كارفرما (مذكور در اجزا 4 و 6) نیست و سازمان موظف است پس از احراز شرایط مذكور در بندهای یك تا سه (حسب مورد) و درخواست كارگر حكم بازنشستگی وی را صادر كند.

رییس مجلس شورای اسلامی پس از مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با كلیات این طرح گفت: بر اساس آیین نامه در صورتی كه طرح استفساریه رای نیاورد در صورت وجود پیشنهادات، بررسی خواهد شد لذا در جلسه فردا پیشنهادات بررسی می شود.

سید تقی نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی به عنوان نماینده دولت با بیان این كه این طرح بر معیشت مستمری ‌بگیران تاثیر جدی دارد، افزود: براساس قانون، كارفرمایان باید حق بیمه مربوطه، میزان مستمری برقراری و همچنین چهار درصد میزان مستمری برقراری را به سازمان تامین اجتماعی بپردازند.

وی ادامه داد: در این طرح آمده است كه به جای میزان مستمری حق بیمه مربوطه به سازمان تامین اجتماعی تنها میزان چهار درصد مستمری برقراری پرداخت شود كه این موضوع مخالف اصل 73 قانون اساسی و نظر شورای نگهبان خواهد بود.

رییس سازمان تامین اجتماعی اضافه كرد: در زمان تصویب قانون مذكور بنده قائم مقام سازمان تامین اجتماعی بودم و باید بیان كنم كه برداشتی كه از قانون در حال حاضر می‌ شود با آن چه كه نظر قانونگذار در آن زمان بوده متفاوت است.

نوربخش خاطرنشان كرد: براساس این استفساریه، تعهدات كارفرما باید از جیب مستمری ‌بگیران پرداخت شود كه از نمایندگان تقاضا دارم اجازه ندهند این امر صورت گیرد.

سیام ** 9254 ** 9314**1429

سرخط اخبار سیاست