۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۲۳
کد خبر: 82386644
T T
۰ نفر
یك مسوول اتاق ایران: افت 300 درصدی هزینه حمل و نقل پیامد برجام است

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون حمل و نقل و لجستیك اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: با امضای نهایی برجام، كاهش نزدیك به 300 درصدی هزینه‌های حمل و نقل و گشایش‌های مهم در این عرصه رخ داد كه می‌تواند چرخ‌های اقتصاد كشور را با سرعت به حركت درآورد.

به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
یكی از موضوع های مطرح در این زمینه، رفع تحریم‌های بخش حمل و نقل بود كه در پی اجرای برجام، شاخص هایی مانند اتصال به خطوط كشتیرانی بین‌المللی به میزان بسیار زیادی ارتقا یافت.
به شنبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس كمیسیون حمل و نقل و لجستیك اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: هوشیاری‌ مقام های ایرانی در مذاكره با قدرت‌های غربی سبب شد رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت حمل و نقل كشور در اولویت قرار گیرد.
«امید ملك» ورود نخستین هواپیمای ایرباس به كشور را آغازی برای احیای این صنعت مهم و كلیدی عنوان كرد و ادامه داد: تا پیش از این ایرانیان برای سفرهای خارجی به اروپا و سایر نقاط دنیا، باید به ناچار به امارات یا تركیه سفر می كردند كه این موضوع برای كشوری مانند ایران مناسب نبود و هزینه‌ها را افزایش می‌داد.
به گفته وی، با بازسازی این ناوگان هوایی می توان هزینه‌ها را مدیریت كرد و دور جدیدی از اشتغالزایی و درآمدزایی برای كشور پدید آورد.

** ارتقای شاخص لجستیك كشور با لغو تحریم‌ها
نایب رییس انجمن كشتیرانی كشور تاكید كرد پس از لغو تحریم‌ها، شاخص لجستیك كشور به طور معناداری ارتقا یافت و گفت: اكنون شاهد ورود دوباره شركت های كشتیرانی بین‌المللی به بندرهای كشور هستیم و این باعث افزایش ضریب اطمینان و آرامش برای بازرگانان شده است.
وی صنعت حمل و نقل را پل ارتباطی اقتصاد هر كشور با دنیا توصیف كرد و افزود: دشمن می‌خواست این پل ارتباطی را از بین ببرد تا كل اقتصاد ما را زمینگیر كند اما با اقدام های انجام شده شاهد گشوده شدن درها و بازگشت امید به این بخش هستیم.
ملك افزود: با رفع تحریم‌های بین‌المللی، شاهد كاهش هزینه‌ها هستیم و زیرساخت ها برای حضور دوباره اقتصاد ایران در بازارهای منطقه‌ای و جهانی فراهم شده است.
این مسوول ابراز امیدواری كرد با رفع برخی قوانین دست و پا گیر حضور بخش خصوصی در این زمینه افزایش یابد.
اقتصام **1070**1961** تنظیم كننده: فریبا بابائی **انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد