خلاء های تحقیقات كشاورزی با تدوین نظام نوین ترویج شناسایی شد

خرم آباد - ایرنا - قائم‌ مقام معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی پایداری نظام نوین ترویج در حوزه كشاورزی را از اولویت های اصلی این سازمان دانست و گفت: خلاء های تحقیقات كشاورزی كشور با تدوین نظام نوین ترویج شناسایی شد.

به گزارش ایرنا محمد رضا شاه پسند روز چهارشنبه در سومین گردهمایی طرح فنی، ترویجی و بهبود عوامل خسارت زایی گیاهی در سالن جلسات سازمان جهاد كشاورزی لرستان افزود: با تدوین نظام ترویج همچنین شرح وظایف مروجان در حوزه كشاورزی كشور مشخص شد.
وی اظهار كرد: كارشناسان و صاحب نظران بیش از 2 سال برای تهیه و تدوین نظام نوین كشاورزی زمان صرف كرده اند.
وی افزود: قبل از این ارتباط بین ترویج و تحقیقات در حوزه كشاورزی بسیار ضعیف بود لذا ساماندهی مراكز كشاورزی در دستور كار قرار گرفت.
قائم مقام معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی با تاكید بر اینكه سیاست وزارت جهاد كشاورزی تدوین برنامه های عملیاتی در این حوزه است، گفت: برای تحقیقات در عرصه های تولیدی كشاورزی باید برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
شاه پسند ادامه داد: تا قبل از این ارتباطی بین كارشناسان و بهره برداران بخش كشاورزی وجود نداشت به طوریكه بین 10 تا 15 درصد بهره برداران زیر نظر كارشناسان فعالیت داشتند.
وی اظهار كرد: با اقدامات صورت گرفته ضریب ماندگاری نیروها در مراكز كشاورزی باید افزایش یابد.
قائم مقام معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی افزود: برگزاری كلاس های آموزشی برای نیروهای مراكز كشاورزی نیز در دستور كار قرار گرفت.
وی با اشاره به پهنه بندی عرصه های تولیدی كشاورزی در كشور بیان كرد: با این اقدام حداقل كارشناسان باید 10 سال در مراكز كشاورزی حضور داشته باشند.

** 20هزار تن گندم بین كشاورزان لرستان در سال جاری توزیع شد
رئیس سازمان جهاد كشاورزی لرستان نیز در این گردهمایی گفت: امسال 20 هزار تن گندم بین كشاورزان لرستان توزیع شد كه 60 درصد از گندم مورد نیاز كشاورزان را تأمین می ‌كند.
عبدالرضا بازدار افزود: 55 مركز خدمات به كشاورزان فعال در استان لرستان وجود دارد و 545 پهنه نیز در سطح مراكز شناسایی شده است.
وی با بیان اینكه 110 هزار نفر از بهره ‌برداران لرستان در سامانه ثبت شده اند، اظهار كرد: باید دانش خود را در زمینه آفات، بیماری‌ ها و استفاده از سموم به روز كنیم تا بتوانیم در قانع كردن كشاورزان موفق شویم.
وی افزود: در بحث سطح زیر كشت، تعداد دام، امكانات و ماشین آلات كمی ابهام وجود دارد كه باید به سپردن پهنه ‌ها به كشاورزان مدیریت خوبی بر عرصه‌ ها داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی لرستان گفت: 77 درصد از سطح زیر كشت استان لرستان زمین های دیم و 23 درصد آبی است.
وی افزود: امسال افزون بر 55 هزار هكتار از مزارع استان لرستان زیر كشت گندم آبی است كه 85 درصد فول مكانیزه و 195 هزار هكتار زیر كشت گندم دیم است كه 75 درصد مكانیزه است.
وی گفت: وضعیت تغذیه رو به بهبود است و ظرفیت كود برای مصرف را داریم كه اگر نتوانیم از تغذیه لازم استفاده كنیم محصول ما عملكرد اقتصادی مناسبی نخواهد داشت.
بازدار با بیان اینكه مبارزه با سن زدگی گندم و علف ‌های هرز در اولویت كاری ما قرار دارد، عنوان كرد: در سال زراعی 95-96 افزون بر 590 هزار هكتار از زمین های لرستان زیر كشت است و 445 هزار تن امسال تعهد تولید گندم می باشد.
وی به تولید 586 هزار تن گندم در سال زراعی گذشته اشاره و بیان كرد: امسال سطح زیر كشت كلزا در استان سه هزار و 700 هكتار است.
در این همایش از طرح فنی، ترویجی و بهبود مدیریت عوامل خسارت زای گیاهی رونمایی شد.
بنا بر آمار موجود حدود 800 هزار هكتار زمین كشاورزی در استان لرستان وجود دارد كه 25 درصد آن ها آبی است.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان كردی

سرخط اخبار استان‌ها