معاون وزیر كشاورزی: آزمایشگاه مرجع زمینه ساز صادرات جهانی عسل ایران است

تهران- ایرنا- معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزی راه اندازی آزمایشگاه مرجع صنعت زنبورداری كشور با همكاری سازمان ملل متحد مطابق با استانداردهای بین المللی را زمینه ساز حضور عسل ایران در تجارت جهانی دانست.

«حسن ركنی» امروز (دوشنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه همكاری در طرح توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار و همچنین توسعه زنجیره ارزش صنعت زنبورداری با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، اعلام كرد آزمایشگاه مرجع صنعت زنبورداری در استان البرز جانمایی شده و قرار است از كمك های فنی و اعتباری یونیدو بهره مند شود.
وی یادآوری كرد: صنعت زنبورداری ایران به لحاظ شمار كلونی زنبورعسل دارای رتبه چهارم جهانی و از نظر میزان تولید عسل رتبه هشتم دنیا را دارد.
ركنی گفت: پارسال برای متنوع سازی محصولات صنعت زنبورداری كه ژل رویال یكی از موارد آن است، تلاش زیادی كردیم اما هنوز نتوانسته ایم در تجارت جهانی نقش آفرینی كنیم و باید اقدام های بیشتر صورت گیرد.
وی ادامه داد: كیفی سازی محصول عسل و برگزاری دوره های آموزشی مناسب می تواند در افزایش تولید كیفی و همچنین صادرات نقش بسزایی ایفا كند. در سال های گذشته نیز مازاد عسل ایران به كشورهای دیگر صادر شده است.
ركنی درباره برندسازی در صنعت عسل گفت: در برخی موارد شاهدیم مصرف كنندگان عسل نگران كیفیت این محصول هستند و همچنین به دنبال برند معتبری برای استفاده از این محصول هستند بنابر این طی دو سال اخیر اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته است اما نیازمند ایجاد یك آزمایشگاه مرجع مطابق با استانداردهای بین المللی هستیم تا آزمایشگاه مرجع را هر چه زودتر راه اندازی كنیم تا در تجارت جهانی عسل حضور پررنگی داشته باشیم.
معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزی تاكید كرد صنعت زنبورداری ایران به فرهنگ سازی بیشتری نیاز دارد.
وی از تشكیل ستاد گرده افشانی در وزارت جهاد كشاورزی برای نهادینه سازی بكارگیری كندوهای زنبور عسل در كنار باغ ها خبر داد.
به گزارش ایرنا، اكنون ایران با برخورداری از نزدیك هفت هزار كلونی زنبور عسل و 78 هزار تن تولید سالیانه، رتبه چهارم كندوداری و رتبه هشتم تولید عسل دنیا را به خود اختصاص داده است.
75 هزار زنبوردار در این صنعت فعالند.
اقتصام**9186**3061**1961
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد