ایرنا نوشت ،رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری سهم بخش کشاورزی استان از بهبود فضای کسب وکار استان را 33 درصد دانست و گفت: 22 درصد اشتغال استان نیز مربوط به بخش کشاورزی است.

ذبیح الله غریب  در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه بخش های مختلف تولید در استان اظهار داشت: ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان در سال گذشته 32 هزار میلیارد ریال بوده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال، حمل و نقل و تجارت غیرنفتی استان اثرات مطلوب داشته است.
وی دولت را حامی بخش کشاورزی دانست و افزود: وزارت جهاد کشاورزی برنامه منسجمی با توجه به یک دهه درگیر بودن در خشکسالی برای افزایش تولید و تغییر الگوی کشت دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: چهارمحال و بختیاری در 12 قلم کالای بخش کشاورزی از جمله حبوبات، گوشت قرمز، برنج، ماهی و شیر، بیش از 40 درصد تولید مازاد دارد که از ضریب خوداتکایی گذر کرده است.
غریب گفت: چهارمحال وبختیاری در اجرای طرح های آبیاری نوین با تجهیز 51 هزار هکتار از اراضی استان به این سیستم، مقاوم دوم کشور را بعد از استان فارس کسب کرده است.
به گفته وی، شهرستان بروجن با تجهیز بیش از 60 درصد اراضی به سیستم آبیاری نوین در کشور مقام اول شهرستانی را داراست.
وی یادآور شد: متوسط تولید محصولات مختلف استان درهرهکتار در سال گذشته در حبوبات 6.5 تن، کلزا 7.5 تن، گندم آبی 12 تن، سیب زمینی 93 تن و چغندر قند 67 تن بوده است.
غریب با بیان دغدغه و مشکلات کشاورزان سیب زمینی کار نسبت به تولیدات مازاد بر نیاز، گفت: سال گذشته علاوه بر خرید تضمینی سیب زمینی در استان،30 هزار تن سیب زمینی از چهارمحال و بختیاری صادر شد.
به گفته وی، بروز پدیده خشکسالی در کشور و استان، تامین آب را به مهم ترین مشکل بهره برداران بخش کشاورزی تبدیل کرده که با دستور وزیر جهاد کشاورزی، آب به صورت حجمی در زمان و مکان به کشاورزان تحویل خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی استان نیز در این آیین گفت: خشکسالی و کمبود منابع آب، مشکلات فراوانی برای کشاورزان استان ایجاد کرده که باید مسئولان ارشد استان برای رفع این مشکل و دغدغه کشاورزان تلاش و برنامه ریزی کنند.
حجت الاسلام ابراهیم دهقان ادامه داد: در برنامه ریزی ها برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی بخشی نگری نشود.
گفتنی است ، در این آیین از 49 فعال نمونه بخش کشاورزی استان در زمینه های مختلف تجلیل شد.
سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیرکشت استان 270 هزار هکتار با 66 هزار بهره بردار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =