رضا داوودنژاد؛ قربانی بدن‌سالاری یا نفرت از بدن؟

مرحوم رضا داوودنژاد اولین قربانی بدن‌سالاری نبود. آخرینش نیز نخواهد بود. تنها تفاوت او با سایر قربانیان شهرت اوست. میل مفرط به لاغری؛ حالا چنین فاجعه‌ای را آفریده است.

حواستان هست؟ حواستان هست تولید نفرت از بدن‌های ما چگونه قربانی می‌گیرد. زن و مرد ندارد. قربانی بدنش را دوست ندارد . حس می‌کند باید لاغرتر، زیباتر، قدبلندتر، کشیده‌تر و جوان‌تر باشد. همه چیز در الگویی قرار دارد که تبلیغات گسترده و زیرپوستی آن را تبدیل به ناخودآگاه جمعی ما کرده است.

حالا کلینیک‌های زیبایی، چون قارچ در سراسر این شهر‌ها می‌رویند و اگر کمبود دارو و اقلام اساسی برای نجات جان انسان‌ها به چشم می‌خورد کسی با کمبود ژل و بوتاکس و ... روبرو نیست.

مرحوم رضا داوودنژاد اولین قربانی بدن‌سالاری نبود. آخرینش نیز نخواهد بود. تنها تفاوت او با سایر قربانیان شهرت اوست. میل مفرط به لاغری؛ حالا چنین فاجعه‌ای را آفریده است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

خاطرم هست سال‌ها قبل در زمان اولین پیوند کبد رضا داوودنژاد صحبت از این بود که از کار افتادن کبد وی به مصرف قرص لاغری بازمی‌گردد. بعد‌ها خودش در گفتگویی با رسانه‌ها این موضوع را تکذیب کرد و دلیل این اتفاق را بای‌پس روده اعلام کرد. او این عمل را عملی اشتباه خواند و توضیح داد به دلیل وسعت ناحیه عمل، کبد وی تحت فشار قرار گرفته و عوارض ناشی از این اتفاق نیز به درستی از سوی پزشکان تشخیص داده نشده است.

عوارضی، چون بی‌حالی و بی‌اشتهایی که اتفاقا مورد تشویق خودش و پزشکان معالجش قرار می‌گرفته، در حقیقت زنگ‌های خطری بوده که کبد به صدا درآورده بود، اما شنیده نشد. تنها تجویز در این دوره حیاتی نیز قرص ویتامین بود.

در نهایت کبد او که در مدت زمانی کوتاه، ٩٠ کیلو وزن کم کرده بود از کار می‌افتد و او در سیزده سالی که پس از این اتفاق فرصت زیستن داشت با عوارض این لاغری غیراصولی دست و پنجه نرم کرد. کافی است فیلم‌های او را ببینید که چطور درباره بزرگی بدنش صحبت می‌کند. حتی در ویدئویی کوتاه دارد با یکی از فوتبالیست‌های مطرح. عرصه شوخی، اما شوخی درباره بدن اوست. انگار متر و معیار مشخص است و بدنی که خارج از این متر و معیار قرار گیرد، می‌تواند محلی برای شوخی و خنده باشد. هدف این‌جا یافتن مقصر نیست، مقصر اصلی را همه می‎شناسند. مقصر اصلی مافیایی است که صنعت زیبایی را به محلی برای کسب درآمد‌های هنگفت بدل کرده است. رضا داوودنژاد تنها کسی نیست که در اثر میل مفرط به لاغری جانش را از دست داد. خاطرم هست که مادر یکی از دوستانم در دهه سی زندگی؛ درست یک روز پس از عمل لاغری موسوم به ساکشن جان خود را از دست داد و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌داد وی دچار آمبولی شده است.

زنگ خطر از سال‌ها قبل به صدا درآمده؛ موج تبلیغات برای بیزاری از بدن در کنار بدن‌سالاری مورد تبلیغ توفنده‌تر می‌شود.

لازم نیست زیاد جستجو کنید. آبان ماه سال گذشته سه زن در جریان سه عمل جداگانه برای لاغری و زیبایی جانشان را از دست دادند، اما کجاست آماری که نشان دهد هر ساله عمل‌های زیبایی و لاغری چه تعداد قربانی می‌گیرد؟

در کشوری که «بدن» تبدیل به عرصه عمومی جدال سیاستگزاران با مردم شده و محدوده بدن هر روز بیشتر از دیروز شاهد صدور بخشنامه و دستور است، تبلیغات عمومی چنان بر عمل‌های زیبایی و لاغری استوار است که گویی هیچ مسئولیتی جز زیباتر شدن در این جامعه وجود ندارد. حالا به جای عبارت پزشک و بیمار شاهد همنشینی عبارت پزشک و زیباجو هستیم. نکته اینجاست که مغز متفکر صنعت زیبایی، حتی دست به ابداع واژه نیز زده است و زیباجو را به واژه‌ای جاافتاده در این عرصه بدل نموده.

نتیجه تبلیغات جهنمی برای نفرت از بدن با هدف ساختن بهشتی غیرواقعی برای ان‌ها که از خود بیزارند در بهترین حالت شباهت عجیب آدم‌هایی است که صورت و بدن را عرصه تاخت و تاز پزشکان زیبایی کرده‌اند. در بدترین حالت نیز مرگ است که در می‌زند.

اطراف‌تان را ببینید. چه تعداد گونه‌های برجسته، ابرو‌های کادر شده، لب‌های ژل خورده، بینی عمل شده، مو‌های کاشته شده و بدن‌های نحیف تراشیده شده را می‌بینید؟ فاجعه، اما آنجاست که طراحان لبخند و کامپوزیت دندان وقتی برای سرخاراندن ندارند، اما آمار‌های ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد؛ افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندانِ ازدست‌رفته دارند و در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد دیگر هیچ دندانی برایشان باقی نمانده.

تراژدی تنها به این ماجرا ختم نمی‌شود. ما با تراژدی عمیق‌تری روبرو هستیم. غم‌انگیز ماجرا این‌جاست که بی‌سابقه‌ترین موج مهاجرت پزشکان متخصص و پرستاران کاربلد و کادر درمان در ایران شکل گرفته است. گروهی به دنبال تحقق رویاهایشان، جغرافیا را عوض می‌کنند و گروهی دیگر برای دستیابی به آرزوهایشان از حوزه تخصصی و کاری‌شان مهاجرت می‌کنند. شهریور ماه سال گذشته بود که مقدسی، رییس نظام پزشکی دامغان زبان به شکوه گشود و گفت متخصص قلبی را می‌شناسند که تزریق بوتاکس انجام می‌دهد؛ متخصص داخلی که کلینیک زیبایی زده و انبوه پزشکانی که از کار تخصصی‌شان فاصله گرفته و کار جانبی می‌کنند. او این اتفاق را ناشی از سیاستگذاری غلط وزارت بهداشت دانسته بود.

حالا سیاست‌های اشتباه و میل مفرط به درآمدزایی از قبال تولید نفرت از بدن، دامان همه را گرفته است. اگر تا دیروز عمل بینی و گونه و پلک جوانسازی پوست و ... باب بود امروز افزایش شدید شمار عمل‌های بای‌پس معده و روده و پیکرتراشی و ... نشان از پیشروی دست‌اندرکاران این صنعت در محدوده بدن‌ها دارد.

آماری مدون از میزان عمل‌های لاغری و زیبایی ندارم، اما کافی است به مطب گمنام‌ترین پزشکان مراجعه‌ای داشته باشید تا با شمار کسانی مواجه شوید که قبل از شما برای انجام این عمل‌ها نوبت گرفته‌اند. اتفاقا این وظیفه اصلی سیاستگزار بهداشت و درمان در ایران است که با اعلام این آمار و انتشار شمار کسانی که در این مسیر جان شیرینشان را از دست می‌دهند، به جامعه بگوید در این مسیر چه خطراتی نهفته است.

تردیدی نیست صد‌ها زن و مرد به سرنوشت ناگوار رضا داوودنژاد مبتلا شده‌اند. همان‌ها که راه میان‌بر را برای زیبایی و نه سلامتی برمی‌گزینند. حکایت تلخی است حکایت بدن‌های دوست نداشته شده. روایت رنجی که آدمیان از بدن‌های تحمل ‎ناپذیر می‌برند. بدن‌ها هم عرصه میدان جنگ سیاستگزار است و هم عرصه تاخت و تاز مالکانشان. هر دو این بدن را برنمی‌تابند و تلاش در تغییر شکل آن دارند. مرگ نابهنگام رضا داوودنژاد بیش از پیش روشن کرد ما ابزاری جز بدن‌مان برای زندگی نداریم. باید همه با تمام توان‌مان از این جبهه عقب‌نشینی کنیم؛ برای نجات فردای همین جامعه.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
هیشکدوم قربانی سربازی نرفتن ولی اگه میرفت به نفعش بود و شاید به جای مردن شهید میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
فقط مردم مقصرند هیچ کدام از بیمه های دولتی تعرفه خدمات دندانپزشکی را حمایت نمی کنند تا کی قرن 21 ما هنوز از بهداشت دهان و دندان عقبیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
واقعا خجالت اوره شرم اوره باچه مدرک پزشکی قانونی که مرگ ایشون رابخاطر ادعای شما مستندکرده یک بازیگر و هنرمند دوست داشتنی راتخریب میکنید چی بهتون میرسه غیراز این است که شما فقط ازحسادت که جایگاهشون رانداشتید تخریب میکنید شرم اورنه چندش اوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
دلیل اش سربازی بوده دست پیش گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خدا بیامرزتش
Turkiye
بمانی
۱۹:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
سلام
بعضی‌ها بدنشان جواب نمیده ،
البته دکتر خوب هم خیلی تاثیر دارد. و نظارت دقیق لازم هست
البته گقتن این خدا بیامورز ، همه راهها را رفته ،حتی برای بلندی قد و غیره ... خدا رحمتش کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
هیشکدوم قربانی فرار از سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
این چرت و پرتا چیه نوشتید خودشون گفتن بخاطر معافیت از سربازی چاق شدن بعدش هم سر لاغر کردن دچار مشکلات شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
وقتی آموزشگاههای کنکور و کلینیکهای لاغری از کل آموزش پرورش و وزارت بهداشت قویتر هستند. این مسائل کاملا طبیعیه. مردم هم میبینند که راحت دارن تبلیغ میکنند و کار میکنند. مافیا از این بالاتر و مسوولین از این بالاتر والا تو سیسیل و پالرمو دهه ۵۰ هم نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
ولی فیلم هایی که ازش پخش شده گفته برای معافیت ،چاق کرده....
بخاطر نفرت از بدنش عمل نکرده
Turkiye
بمانی
۱۹:۵۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مصاحبه‌های خودشو گوش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مشکل اینه که بازیگرا طالب هیکل زیبا هستند و کارگردانها دنبال افرادی هستند خوش اندام باشند.
Iran (Islamic Republic of)
مهندس پارسی
۱۴:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
با درودی دیگر.
در خارج از کشور و کشورهای توسعه یافته کادر پزشکی یک سقف حقوق و درآمدی دارند و نمی توانند بیش از آن را داشته باشند و در غیر این صورت مالیات مضاعفی را باید بپردازند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
وقتی بجای ارزشگذاری به سلامت بدن تابع تصاویر بنجل اینستاگرامی میشن عاقبت خوشی بدنبال نداره هیچ فرقی نمیکنه دنبال لاغری باشن یا عمل بینی یا گونه یا چانه یا بوتاکس یا هزار و یک مصیبت دیگه که عوارضش چند سال بعد معلوم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
نداشتن عقل جان در عذابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
اصلا برای لاغری سراغ عمل معده و اینا نرید بسیار خطر داره برای بدن، گول تبلیغات دروغ لاغری با قرص و دارو را نخورید، برای لاغری بدن و شکم فقط و فقط ورزش کردن جواب میده به طور طبیعی لاغر می‌شید
Iran (Islamic Republic of)
یاعلی
۱۲:۳۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پیشنهاد میدم به دوستان از روشی بنام جراحی ذهن برای لاغری استفاده کنند که بدون بازگشت و عوارض وزن کم میکنند به راحتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
قربانی تبلیغات کانالهای لوسانجلیسی و لندنی و دوبی و ترکیه
را خورده و
بعد هم صددرصد غرب گدا و غرب زده بوده که
هر تبلیغی را بدون تحقیق و تفحص و چشم بسته قبول میکرده
چمن همسایه را سبزتر از چمن خانه خودش میدیده
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۵۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پشت سر متوفی حرف نزن بیشعور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خب بنده بر اثر چاقی کبدش چرب شده خبر نداشته وقتی متوجه میشه کبد کلا خراب شده پیوند کبد میشه دوباره کبدش خراب شده کبد خون بدن را تصفیه می‌کنه مثل فیلتر عمل می‌کنه وقتی کارایی خودش را از دست داده خونش عفونت کرده بعد هم بستری دیگه کار از کار گذشته بوده خدا رحمتش کنه جایگاهش بهشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
حال آدم از انسان تو بهم می خوره که خیلی راحت مردم رو قضاوت می کنی. واقعا نفرت انگیز هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مطمئنا غربگدا بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
الکی پشت سر مرده حرف نزن یعنی چه که غربگرا بوده
Iran (Islamic Republic of)
نسلمان
۱۱:۵۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
به‌ترتیب بجای نوش دارو نوشتاری محکومیت حاکمانی که نه به فکر سلامتی وتغییر وروان مردمند فقط سیاسی‌کاری وریا راخوب بلدند وسط‌ها وحضور بیخود در جمع مردم که تحقیق کنید فقط سرکاری..آلودگی هوا،آب،درگیری فکری در ادارات، ترافیک،قیمت بالایی دندانپزشکی که خرابی دندان باتحقیقات نشان داد شروع بیماری‌های معده وهاضمه و یگر بیماری‌های وعفونتها وسر درد وحتی التهاب‌های می باشد فقط کار کشور دقت کنید دولت تمام ثروت در دستش واحکام اسلام وجالب تمام کارها مردم وشیرین وجالب همیشه کاسه گدایی دستشه خیر ودین وعاقبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
شعر نو نوشته جملات سرو ته ندارد نه اول نه آخر جملات مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
این مردمی کی میگی یه مشت بنده شیطان اند که هیچ عقل و اراده ای از خودشون ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خدا وکیلی خودت فهمیدی چی نوشتی؟! به نظرم یک بار بشین متن نوشته ات رو با دقت بخون
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خودت یه بار بخون ببین میفهمی چی نوشتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بهترین روش ورزش هست (حتی شده روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی) به همراه تغذیه سالم

افراط و تفریط در هر موردی کار دست آدم میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
واقعا بهترین راه همینه البته آرامش فکری،اینقدر مشکلات اقتصادی داریم حتی عاشق ورزش باشی وقت نکنی ده دقیقه تو روز ورزش کنی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
ایشان بدشانس بودند وگرنه آقای مهران غفوریان یا خانم رابعه اسکویی با وجود لاغر شدن زیاد مشکل سلامتی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
آقای مازیار اسکویی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
اون مازیار لرستانیه دلبندم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲۱۲
۱۲:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
از کجا میدونی مگه داخل زندگی اون هایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
تو از کجا میدونی مشکل ندارند مگه بهت میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
سلام، باید قانون و فرهنگ سازی مدون پشت این برنامه ها قرار بگیره تا نتیجه بده، تو شهر ما یه خانوم دکتر جوان بود که متخصص و خیلی هم خوشتیپ بود چون اشنایی دوری باهم داریم خبر دارم ، بخاطر یه کوچولو بزرگی شکم ، فک کنم لیپوساکشن کرد ، پیش بهترین متخصص شهرمون چند روز بعد فوت کرد ، باور کنید از لحاظ جسمانی شبیه به یه ورزشکار ایروبیک بود ، خونواده اش نابود شدن نابود.....خیلی خطرناکه برید ورزش کنید کمتر بخورید و پیش دکتر تغذیه رفتن با کمی صبر نتیجه میگیرید ، خدا همه رفتگان رو بیامرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
کسانی که چاق هستند اول به کبد آسیب میزنه بعد دوقلب چربی جمع میشه برای لاغری بدون قرص و عمل های جراحی خطر ناک باید به صیفی‌جات بخار پز رو ببریم مثل کدو هویج کلم بروکلی قارچ کرفس همه را هر تکه نیم ساعت میپزه وقتی شکم سیر شد هوس پلو خورشت میکنید سه چهار قاشق بخوریم خودمان دیگه میل مون پس میزنه باعث میشود کم کم لاغر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مسئولین سری به عطاریها بزنند،داروهای بی نام و نشان که بعنوان داروی چاق کننده به خلق الله بی خبر از محتوای این داروها تجویز میشود حاوی کورتیکواسترویید هستند که عوارض بی بازگشت ایجاد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۱:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
لاغری سالم فقط با رژیم اصولی و ورزش صورت میگیره. زمان بره ولی سلامت آدم به خطر نمیوفته. توروخدا با این داروهای لاغری و عمل ها جون خودتونو به خطر نندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خیلی ها از روی شکم سیری قرص لاغری یا چاقی و یا عمل بای پس معده انجام میدن یا حتی عمل های زیبایی
ولی چاقی خودش یک مریضی محسوب میشه و باید اصولی درمان بشه یا تحت نظر باشه که بیشتر عمر کنن
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۱۱:۰۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
معاونت درمان وزارت بهداشت به راحتی مجوزمرکززیبایی وپوست رابه پزشکان عمومی میده واونها هم ازافرادغیرمتخصص استفاده می کنند.من کلینیک آرشیدا درخیابان جردن رامی شناسم که کسانی که تکنیسین های کاشت مو ی کلینیک مدرک دیپلم برق، حسابداری و سایررشته های غیرمرتبط رادارندضمنا آقایی هم بودکه سه شنبه ها عمل بلفاروبلاستی انجام می دادکه ایشان هم تکنیسین اتاق عمل بود ولی هربارکه بازرس وزارتخانه میادبه راحتی قضیه حل میشه.مسول کلینیک دکترصادق فروشی زاده است.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۰:۵۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
طیب الله خیلی خوب نوشته شده ولی کو گوش شنوا نه مردم نه مسولین نه خود به اصطاتح پزشکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مسولی دیدید به ما هم اطلاع بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
این بنده خدا بخاطر سربازی رفتن خودش رو چاق کرد که معاف بشه
این صحبت بدن سالاری و نفرت از بدن بنظرم درست نیست
پشت مرده اینطور نگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
چرا مزخرف میگی ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
تو که خودت داری تهمت میزنی بعد میگی پشت سر مرده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
والله تو بدترش کردی بعدم ایشون از همون اول تو فیلم های که بازی می کردن تپل بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
اونوقت همین مثلا سلبریتیهای بی‌سواد شدن الگوی مردم !!!
البته خداوند ایشون رحمت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
الگو تو عوض کن... بزار رئیس جمهور که بهش میگن آیت الله و صب تا شب با روزی مردم بازی میکنه با حماقتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
الگوی یک بچه مسلمان دین و قرآن و اهل بیت پیامبر است به گفته و دستور رسول الله ص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
دوست عزیز 11:21 الگو برداری از یک انسان سالم و رشد یافته نیاز به رشد اجتماعی و فکری دارد، به همین دلیل اکثر الگوبرداریها سطحی و بدون اندیشه صورت میگیرد.
آن چنان که افراد فاقد رشدیافتگی، بدون اندیشیدن، در صدد تخریب الگوهای سالم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پول این هزینه های اضافه را بدهید فقرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
یکی از اشنایان از طریق تبلیغ کانالهای اینور اب
مقداری ویتامین سفارش داد
و بعد از مشکلات قلبی و بلاخره عمل جراحی و
هیچ وقت روی سلامتی را ندید
اگر میخواهید سالم باشید .گول تبلیغات کانالهای اینور اب را نخورید
پودر جانسون که خیلی معروف است .بعد از چند دهه متوجه شدند .سرطان زا بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
تبلیغ اینور????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
خب الان که محمد رضا حیاتی داره برای محصولات خیراندیش تبلیغات می‌کنه دارو گیاهی لاغری که بدون ورزش و رژیم پد سه ماه ارسال می‌کنه قیمتش یک میلیون دویست هزار تومان هست اصلا خیر اندیش پزشک هست ؟ واقعا ؟ شرکت اش تهران هست تو آیتا تبلیغات میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
داداش امروز بچمو بردم دندون پزشکی یه قیمتی گفت که باید وسایل خونمو بفروشم تا بتونم پرداخت کنم.. دولت محترم بهداشت دهان و دندان از واجباته..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
بدن چاق و اضافه وزن که هزار عوارض داره رو بایدم دوست نداشت کی گفته باید تحملش کرد و ازش راضی بود؟!!! منتهی کاهش وزن هم راه های اصولی و علمی داره و نباید سراغ هر راهی رفت و البته که تمام این پزشکان زیبایی که بهشون انتقاد شده و انتقاد به جایی هم هست دارن با مجوز وزارت بهداشت و درمان تجارت میکنن با جون مردم و کسی هم کاریشون نداره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
واییییییییییی قرصهای لاغری باعث از بین رفتن کبد رضا داود نژاد و در ادامه مرگ را رقم زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
نخوندی عمل بای پس روده کوچیک کردن روده
آخرین اخبار