۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82378660
T T
۰ نفر
تكلیف بانك ها برای اختصاص 11.6 درصد تسهیلات به بخش كشاورزی

تهران- ایرنا - بانك مركزی با توجه به سهم بخش كشاورزی در تولید ناخالص ملی، بانك ها را مكلف كرد حداقل 11.6 درصد از تسهیلات خود را تا زمان اعلام رقم جدید، به بخش كشاورزی اعطا كنند.

به گزارش روز یكشنبه روابط عمومی بانك مركزی، براساس ماده (5) «دستورالعمل اجرایی ماده (47) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی كشور» كه یكم دیماه پارسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، بانك عامل مكلف است حداقل معادل سهم بخش كشاورزی از تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری از مجموع تسهیلات اعطایی خود در هر سال را به بخش كشاورزی پرداخت كند.
در تبصره این ماده، بانك مركزی باید در هر سال بر اساس آخرین آمار تولید ناخالص ملی، سهم مربوط به تسهیلات بخش كشاورزی به قیمت های جاری را به بانك عامل ابلاغ كند.
بر این اساس بانك مركزی در بخشنامه امروز (یكشنبه) خود آورده است: با توجه به اهمیت بخش كشاورزی در اقتصاد كشور، بانك ها، مراتب را به قید تسریع به تمام واحدهای ذی‌ربط هر بانك ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت كنند.
بانك مركزی از بانك ها خواسته است ترتیبی اتخاذ كنند كه نسخه‌ای از بخشنامه ابلاغی به واحدهای ذی‌ربط، به حوزه مدیریت‌كل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباری ارسال شود.‏‏
در ماده 47 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی كشور، همه بانك های غیرعامل غیرتخصصی موظف شده اند سهمی از تسهیلات اعطایی خود را حداقل معادل سهم بخش كشاورزی در اقتصاد كشور، بر اساس آخرین آمار تولید ناخالص ملی سالانه، به بخش كشاورزی اختصـاص دهند.
همچنین شورای پول و اعتبار و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مكلفند حداكثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون، دستورالعمل این اقدام را ابلاغ كنند و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران گزارش عملكرد این ماده را به تفكیك بانك ها به صورت شش ماهه به كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ارایه می كند.
اقتصام**2025**1561** تنظیم كننده: لیلا جودی** انتشاردهنده: مژگان توانا
۰ نفر