۹ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۱۹
کد خبر: 82445662
T T
۰ نفر
مجوز صادرات 3 میلیون تن آرد گندم داده شد/ ذخیره 9 میلیون تنی گندم

تهران- ایرنا- تامین كالاهای اساسی نوروزی در تعاونی های مصرف كارمندی و كارگری و فروشگاه های زنجیره ای، بر عهده شركت بازرگانی دولتی ایران قرار دارد كه با توجه به تكمیل بودن ذخایر آن، مقدار مورد نیاز به تدریج جایگزین می شود.

مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاكید كرد ذخایر كالاهای اساسی این شركت تكمیل است و كمبودی در این زمینه وجود ندارد.
«علی قنبری» افزود: اكنون كشور دارای بیش از 9 میلیون تن گندم، 200 هزار تن روغن خام، 200 هزار تن برنج وارداتی و 200 هزارتن شكر است و كمبودی در این زمینه نداریم.
به گفته معاون وزیر جهاد كشاورزی، اكنون 33 هزارتن برنج هندی در بندر امام خمینی(ره) در حال تخلیه و بارگیری است كه به ذخایر برنج كشور اضافه می شود.
وی بخش عمده برنج وارداتی كشور را هندی و اروگوئه عنوان كرد و افزود: هرساله برنج های مربوط به ذخایر شركت بازرگانی دولتی ایران به طور تدریجی به بازار عرضه و جایگزین می شود.
برای تنظیم بازار شب عید و حمایت از مصرف كنندگان هر كیلوگرم برنج هندی با قیمت 38 هزارریال، برنج اروگوئه 26 هزار ریال و دیگر برنج های خارجی 20 هزار ریال عرضه می شود.
همچنین هر كیلوگرم شكر در كارخانه 25 هزار و 200 ریال قیمت دارد و هر بسته شكر 900 گرمی با قیمت 29 هزار و 500 ریال و یك كیلوگرمی 32 هزار ریال به مصرف كننده عرضه می شود.

** صدور مجوز صادرات سه میلیون تن آرد گندم
معاون وزیر جهاد كشاورزی اعلام كرد: كشور با 9 میلیون تن موجودی گندم وارد سال جدید می شود و اكنون مجوز صادرات سه میلیون تن آرد گندم به كشورهای متقاضی صادر شده است.
قیمت هر كیلوگرم گندم آرد یارانه ای 6 هزار و 650 ریال و گندم آرد خبازی های آزادپز 9 هزار ریال است.
به گزارش ایرنا، طبق مصوبه اخیر كارگروه تنظیم بازار، برنج درجه یك هندی با قیمت هر كیلوگرم 38 هزار ریال، برنج اروگوئه ای با نرخ هر كیلوگرم 26 هزار ریال و سایر ارقام برنج با بهای هر كیلوگرم 20 هزار ریال بدون محدودیت عرضه می شود.
هر كیلوگرم شكر سفید تصفیه شده درجه یك تحویل در كارخانه 25 هزار و 200 ریال و در بسته‌های 900 گرمی با قیمت 29 هزار و 500 ریال و یك كیلوگرمی با بهای 32 هزار ریال برای مصرف كننده در شبكه‌های توزیع و فروشگاه های زنجیره‌ای عرضه می شود.
همچنین پنج هزار تن كره برای توزیع در این فروشگاه ها تامین است. این محصول در بسته‌های 50 و 100 گرمی به ترتیب با قیمت های 15 تا 29 هزار ریال عرضه می شود.
هر كیلوگرم گوشت گوسفندی با قیمت 315 هزار ریال، مرغ منجمد با نرخ 55 هزارریال (حداكثر 5 درصد افزایش قیمت) در میدان های میوه و تره بار، نمایشگاه های بهاره، فروشگاه های زنجیره ای ارایه می شود.
تنظیم بازار مجموعه ای از سیاست ها و راهبردهایی است كه دولت برای حمایت از مصرف كننندگان و تولیدكنندگان با توجه به ابزار مناسب بین متغیرهای بازار (قیمت و مقدار) اعمال می كند.
براساس مصوبه هیات وزیران، روغن، برنج، شكر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و سایر كالاهای حساس و ضروری از طریق مباشران دولتی عرضه می شود.
اقتصام*9186*1961* گزارش: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد