۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82343216
T T
۰ نفر
نمك بیشتر نانهای لواش بیش ازحد استاندارد

تهران -ایرنا- رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: استاندارد جدید حد مجاز نمك در نان در بیشتر نان های سنگك رعایت می شود اما نمك در اغلب نان های لواش بیش از حد مجاز و استاندارد است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، هدایت حسینی روز دوشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه وزارت بهداشت با سازمان استاندارد افزود: ‌شكر، نمك، روغن و اسید چرب ترانس چهار عامل خطر تغذیه ای به شمار می آید و بر این اساس طرح ملی كاهش عوامل تغذیه‌ای را درسال 95 شروع كرده ایم.
وی ادامه داد: یكی از اقدامات انجام شده در این مسیر ابلاغ استاندارد جدید میزان نمك در نان است كه بر اساس، مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از 2 درصد به یك درصد كاهش یافته است.
حسینی گفت: با توجه به اینكه هر ایرانی روزانه حدود 300 گرم نان می خورد و از این طریق فقط با مصرف نان، حداقل 6 گرم نمك مصرف می كند كه با كاهش میزان نمك در نان، میزان نمك دریافتی از طریق نان در روز به سه گرم كاهش می یابد.
وی افزود: بر اساس ارزیابی انستیتو تغذیه و صنایع غذایی اغلب نان های سنگك و 50 درصد نان های تافتون این استاندارد را رعایت می كنند و بقیه این نان ها نیز میزان نمك بین یك تا 2 درصد دارند.
رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز بخش عمده ای از نان های بربری میزان نمك بالای یك درصد دارند و در مورد نان لواش وضعیت از همه بدتر است و هنوز اغلب این نان ها در كشور میزان نمك بالای یك درصد دارند.
وی گفت: راه حل اساسی برای كاهش نمك، تولید بیشتر نان صنعتی در كشور است. البته چه هنوز بخش مهمی از نان های صنعتی در ایران نیز میزان نمك بالای یك درصد دارند و باید این وضعیت را اصلاح كنند.

** دستگاه شوری سنجی برای نان ها
خسرو صادق نیت، رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: هم اكنون 71 هزار و 933 نانوایی در كشور فعالیت می كنند كه وزارت بهداشت با 600 مامور بهداشت باید بر كار آنها نظارت كند.
وی افزود: از این نانواهایی ها 35 / 6 درصد سنگك، 4 / 20 رصد بربری، 3 / 19 درصد تافتون و 3 / 33 درصد ، لواش پخت می كنند .‌ حدود 20 درصد دیگر از نان مصرفی مردم نیز از سایر نان های تولیدی در كشور تامین می شود.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان كرد: برای بهبود و تقویت نظارت بر نانوایی های كشور بعد از طرح تحول سلامت، دستگاه های جدید شوری سنجی خریداری شده و در اختیار ماموران بهداشت قرار گرفته است تا میزان نمك نان را در محل نانوایی بررسی كنند.
وی افزود: ماموران بهداشت علاوه بر سنجش شوری، میزان آلودگی میكروبی و آلودگی قارچی نان را نیز بررسی می كنند، استاندارد بهداشت محیط نانوایی و بهداشت فردی نانوایان بر اساس استانداردهای تعریف شده هنگام مراجعه ماموران وزارت بهداشت بررسی می شود و در صورت تخلف به واحداهای متخلف تذكر داده می شود.
رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: مردم می‌توانند از طریق شماره تماس 190 یا 1490 موارد تخلف بهداشتی نانوایی ها و اصناف دیگر را به وزارت بهداشت اطلاع دهند.
اجتمام** 3063**1776
خبرنگار: افشین شاعری** انتشاردهنده: لیلاخطیب زاده
۰ نفر