۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82435023
T T
۰ نفر

نياز البرز به واردات 97 هزار تن گوشت قرمز و سفيد

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82435023
نياز البرز به واردات 97 هزار تن گوشت قرمز و سفيد

كرج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي البرز با اشاره به توليدات گوشت قرمز سنگين و سبك و گوشت مرغ در استان، گفت: با وجود توليدات خوبي كه در البرز وجود دارد باز هم نيازمند واردات 97 هزار تن از اين فرآورده هاي پروتئيني هستيم.

سيد مجيد موسوي روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: سالانه حدود 9 هزار و 510 تن گوشت قرمز در اين استان توليد مي شود كه بر اساس سرانه مصرف 11.4 كيلوگرم در استان، نياز به واردات 30هزار كيلوگرم از اين نوع گوشت داريم.
وي اظهار داشت: همچنين در البرز 226 واحد مرغداري فعال وجود دارد كه سالانه 9.5 ميليون قطعه كشتار و روانه بازار مصرف مي شود.
موسوي ميزان توليد گوشت مرغ در البرز را سالانه 21 هزار تن گوشت اعلام كرد و گفت: با توجه به كثرت جمعيت نياز به واردات 67 هزار تن گوشت مرغ از ديگر استان ها داريم.
وي گفت: به ازاي توليد هر كيلوگرم گوشت مرغ در اين استان 2 كيلوگرم نهاده مصرف مي شود ولي متوسط كشوري آن بيش از 2 كيلوگرم است.

***مازاد 70 درصدي شير توليد شده در البرز
موسوي با بيان اينكه البرز بزرگترين واحدهاي دامي شيري را در خود جاي داده، ادامه داد: در اين استان 70 هزار راس گاو اصيل شيري در 2600 واحد دامداري وجود دارد كه سالانه 415 هزار تن شير توليد مي كنند.
وي افزود: متوسط توليد شير در كشور كمتر از 35 كيلوگرم به ازاي هر راس دام است ولي در استان البرز به 35.5 كيلوگرم مي رسد و البرز با توليد متوسط 44 كيلوگرم شير به ازاي هر راس دام ركورد دار كشور است.
وي بيان داشت: 70 درصد شير توليد شده در استان البرز به ديگر استان ها صادر مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي البرز از جمله مشكلات اين واحدهاي دامي را تامين سوخت گاز دانست و گفت: با شركت گاز توافقات لازم براي گازرساني به اين واحدها انجام شده است.
وي در ادامه به ديگر توليدات دامي استان اشاره كرد و افزود: در البرز 700 بهره بردار توليد كننده عسل وجود دارد كه داراي بيش از 58 هزار كلني هستند كه در سال 290 كيلوگرم عسل توليد مي كنند.

**توليد 1790 تن ماهيان گرمابي و سردابي در البرز
موسوي در ادامه به توليد آبزيان در استان اشاره كرد و اظهار داشت: از 1790 تن ماهيان گرمابي و سردابي توليد شده در البرز، 90 تن را ماهيان گرمابي و 1700 تن را ماهيان سردابي شامل مي شوند اين در حالي است كه نياز استان به 22 هزار تن انواع ماهي است كه مابقي آن را بايد از ديگر استان ها تامين كنيم.
وي گفت: سرانه مصرف ماهي در اين استان 8.5 كيلوگرم است كه اين عدد در تمام استان ها فراگير است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي افزود: همچنين در اين استان 12 ميليون قطعه ماهيان زينتي توليد مي شود.
6156/ 6155خبرنگار: نوشين طهماسبي** انتشار دهنده : محمد عزيزپور

سرخط اخبار استان‌ها