مدرس‌خیابانی در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان یزد با اشاره به وضعیت بسیار مناسب ذخایر کالاهای استراتژیک گفت: هم اکنون ذخایر استراتژیک کالایی کشور در وضعیت بسیار مطلوبی به سر می‌برد و برآوردها حاکی از آن است که به منظور تامین به موقع کالاهای مورد نیاز، میزان ذخایر دو برابر نیاز کشور است. وی افزود: در این میان ستاد تنظیم بازار کشور به‌عنوان یک ستاد فرماندهی در حوزه بازار، جلسات خود را به‌صورت مرتب و هفتگی برگزار کرده که در آن، همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو با این ستاد، بیش از هر زمان دیگری مشهود است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و دشمنان تلاش کرده‌اند تا با وضع بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها، تعطیلی تولید و ضربه به معیشت مردم را دنبال کنند، افزود: در چنین شرایطی، صادرکنندگان کشور به‌عنوان خط شکنان صحنه جنگ اقتصادی، وارد بازارهای هدف شده و به‌‌رغم تمامی محدودیت‌هایی که پیش روی آنها قرار گرفته است، توانسته‌اند در ۹ ماهه ابتدای سال جاری، بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار صادرات داشته‌ باشند.

وی از رشد ۱۹ درصدی میزان صادرات کشور در این مدت خبر داد و گفت: البته صادرات به لحاظ ریالی نیز با رشد مواجه بوده؛ اما به دلیل تعدیل نرخ پایه‌های صادراتی که به درخواست صادرکنندگان کشور رخ داده، افزایش ارزشی صادرات به لحاظ دلاری، خود را چندان نشان نداده است؛ اما به هر حال رشد صادرات کشور نشان می‌دهد نقشه دشمنان نقش بر آب شده است.

مدرس خیابانی گفت: آنچه ظرف شش ماه گذشته در حوزه تنظیم بازار و تمرکز بر تامین نیازهای سبد مصرفی خانوارها رخ داده، حکایت از ثبات نسبی و ایجاد آرامش در بازار دارد؛ به نحوی که مولفه‌های تنظیم بازار یعنی موجودی و قیمت کالاها به خوبی رصد شده و مورد مراقبت قرار گرفته است؛ البته باید به این نکته توجه داشت که در سیاست‌گذاری دولت، همواره وفور کالا دارای اولویت بوده و در کنار آن، مولفه قیمت هم لحاظ شده و امروز ذخایر کالایی کشور که به دو برابر میزان نیاز افزایش یافته نیز ناشی از اجرای همین سیاست بوده است. قائم‌مقام وزیر بازرگانی با بیان اینکه تنظیم بازار، یک اقدام فرابخشی است، گفت: یک سازمان یا یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند تنظیم بازار را انجام دهد؛ همان‌طور که بیش از ۱۴ دستگاه در این زمینه، دخیل هستند که همه باید وظایف خود را به درستی انجام دهند تا بازار به خوبی تنظیم شود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه از محل حمایت تولید، در درازمدت حتما مصرف‌کننده نیز حمایت خواهد شد، گفت: این سیاست مهم در حوزه بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود؛ البته به موازات این توجه به تولید برای تنظیم بازار، تامین، توزیع، نظارت و اطلاع‌رسانی چهار شاخصه اصلی در تنظیم بازار است که هر کدام از این موارد دستخوش مشکل شوند، تنظیم بازار به ‌هم خواهد ریخت.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه شش ماه است که قیمت مرغ در دامنه ۱۱ تا ۱۲ هزار تومانی نوسان می‌کند، گفت: امروز کشور وضعیت بسیار مناسبی را به جهت ذخیره مرغ دارد و هیچ زمانی در دوره اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، چنین ذخیره‌ای وجود نداشته است. در این میان، در بسیاری از کالاها نگرانی از بابت ذخیره نداریم و شرایط بسیار بهتری را نسبت به اوایل سال جاری تجربه می‌کنیم.