۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82109399
T T
۰ نفر
اختصاص ارز مبادله ای برای واردات جو متوقف شد

تهران- ایرنا- مدیركل تامین و توزیع نهاده های دامی شركت پشتیبانی امور دام با بیان اینكه اختصاص ارز مبادله ای برای واردات جو متوقف شد، گفت: تخصیص ارز آزاد به جای مبادله ای برای واردات به نفع بخش كشاورزی است.

احمد اباذری روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: واردات ارزان قیمت برخی محصولات كشاورزی به كشور، همان عاملی است كه به تولید ملی ضربه می زند، از این رو دولت با اختصاص ارز آزاد به جای ارز مبادله ای، مقدمات كاهش واردات محصولات كم یا بی كیفیت كشاورزی را فراهم كرده كه یكی از این محصولات، جو است.
مدیركل تامین و توزیع نهاده های دامی شركت پشتیبانی امور دام اضافه كرد: با تخصیص ارز آزاد به جای ارز مبادله ای برای واردات جو، از شدت واردات این محصول كاسته خواهد شد كه این موضوع علاوه بر تعادل قیمت ها، باعث افزایش حجم خرید مصرف كنندگان از كشاورزان ایرانی به جای محصول وارداتی ارزان قیمت می شود.
احمد اباذری یكی از مشكلات اساسی بخش كشاورزی را واردات محصولات ارزان قیمت به كشور عنوان كرد و گفت: تولیدكننده داخلی با وجود كیفیت مناسب محصولش، توان رقابت با محصول وارداتی را از لحاظ قیمت ندارد و از طرفی نیز قیمت تمام شده داخلی دیگر جایی برای كاهش ندارد.
به گفته وی، براساس مصوبه هیات دولت، امسال جو باید در بورس كالای ایران مورد معامله قرار گیرد اما به دلیل عرضه جو وارداتی ارزان قیمت در بازار، مصرف كنندگان تمایل زیادی برای خرید جو ایرانی در بورس كالا نداشتند اما پیش بینی می شود با توقف واردات جو با ارز مبادله ای، به زودی شاهد تقاضای پر حجم مصرف كنندگان برای خرید جو ایرانی باشیم.
اباذری گفت: كاهش اختصاص ارز مبادله ای برای واردات، خبر خوبی برای تولید ملی محسوب می‌شود و ما از این اقدام استقبال می كنیم چرا كه این امر موجب رونق واحدهای تولیدی كشور می‌شود و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر، شكل واقعی به خود خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، همه ساله همزمان با برداشت محصولات كشاورزی از جمله جو در كشور ، متاسفانه با واردات بی رویه این محصولات روبرو هستیم. این رخداد همه ساله باعث دست نیافتن كشاورزان ایرانی به حقوق واقعی خود می شود. به نظر می رسد دولت امسال تمهیداتی را برای حل این مساله اندیشیده است.
اقتصام**9186**2022**1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد