بازدید 27472
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تشدید تلاش اوباما برای تصویب توافق هسته‌ای در کنگره/ زمان بازگشت شرکت‌های فرانسوی به ایران/ بازتاب جدل لفظی نتانیاهو هاموند بر سر ایران

تشدید تلاش های دولت اوباما برای قبولاندن توافق هسته ای به کنگره و ادامه مخالفت جمهوری خواهان با این توافق، آمادگی فرانسه برای ازسرگیری تعاملات اقتصادی با ایران، بازتاب جدل لفظی نتانیاهو و هاموند بر سر ایران، ادعای آمریکا درباره رویکرد ایران نسبت به سوریه و اظهارنظر وزیر خارجه روسیه درباره نقش آمریکا در مذاکرات، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را از آن خود اختصاص کرده است.
کد خبر: ۵۱۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵ 17 July 2015
تشدید تلاش اوباما برای تصویب توافق هسته‌ای در کنگره/ زمان بازگشت شرکت‌های فرانسوی به ایران/ بازتاب جدل لفظی نتانیاهو هاموند بر سر ایرانتشدید تلاش های دولت اوباما برای قبولاندن توافق هسته ای به کنگره و ادامه مخالفت جمهوری خواهان با این توافق، آمادگی فرانسه برای ازسرگیری تعاملات اقتصادی با ایران، بازتاب جدل لفظی نتانیاهو و هاموند بر سر ایران، ادعای آمریکا درباره رویکرد ایران نسبت به سوریه و اظهارنظر وزیر خارجه روسیه درباره نقش آمریکا در مذاکرات، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را از آن خود اختصاص کرده است.

به گزارش «تابناک»، این روزها و در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، همه چشم ها به نحوه اجرایی شدن این توافق دوخته شده است. در همین راستا، خبرگزاری فرانسه از تشدید تلاش های دولت آمریکا برای متقاعد کردن کنگره درباره توافق هسته ای خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد، دولت آمریکا روز پنجشنبه مذاکرات خود را برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره در مورد توافق هسته ای با ایران، شدت بخشید؛ اما به نظر می آید جمهوری خواهان بیش از همیشه با این توافق مخالفت می کنند. جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا برای دومین روز پیاپی عازم کنگره شد تا پشت درهای بسته به نمایندگان در مورد اسناد توافق با ایران توضیح دهد. وی که روز چهارشنبه نیز با نمایندگان دموکرات کنگره دیدار کرده بود، روز پنجشنبه به سراغ سناتورهای کمیته روابط خارجی رفت.

*****

با وجود این، مخالفان همیشگی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، همچنان به مخالفت های خود ادامه می دهند و بعید به نظر می رسد تلاش های دولت های اوباما روی بخش عمده جمهوری خواهان تأثیر چندانی داشته باشد. در همین راستا، سایت شبکه خبری «فاکس نیوز»، اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را بازتاب داده که گفته اکثریت کنگره با توافق هسته ای ایران مخالف هستند. به نوشته این سایت، جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته، کاملاً روشن است که اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنا مخالف توافق هسته ای ایران هستند. وی در کنفرانس خبری هفتگی خود اظهار داشته: «روشن است که دست کم، اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنا مخالف این توافق هستند؛ اما اینکه تعداد مخالفان چقدر باشد، باید منتظر ماند و دید».

*****

این در حالی است که متحدان اروپایی آمریکا از هم اکنون خود را برای تعامل با ایران آماده کرده و تصویب و قطعیت یافتن توافق هسته ای را امری مسلم در نظر گرفته اند. بر اساس گزارش شبکه خبری «فرانس 24»، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرده شرکت های فرانسوی بتوانند بخشی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند. وی اظهار داشته: «مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران به پایان رسیده است و همه آن را پذیرفته اند؛ بنابراین، از این به بعد چیزی که مهم است، کیفیت است. فرانسه در ایران در گذشته خیلی فعالیت داشته و ایران نیز با فرانسه همکاری زیادی داشته است. دو کشور در بخش صنایع خودروسازی و دیگر بخش های نفتی فعالیت های زیادی با هم داشته اند». وی نیمه اول سال آینده میلادی را چشم انداز زمانی این موضوع ذکر کرده است.

*****

اما جدال لفظی نخست وزیر رژیم اسرائیل و وزیر خارجه انگلیس درباره توافق هسته ای ایران، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد، رویارویی عصبی و حاکی از ناآرامی فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل مقابل دوربین ها که روز پنجشنبه رخ داد، حاکی از وجود تنش میان طرفین درباره موافقتنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 بود. نتانیاهو اخیراً در سخنان خود خطاب به پارلمان انگلیس اعلام کرد اسرائیل از هیچ گونه توافقی با ایران خرسند نخواهد بود. یک روز پس از مطرح شدن این سخنان، هاموند با نتانیاهو دیدار کرده بود تا شاید بتواند نگرانی های وی را در خصوص امضای موافقتنامه هسته ای با ایران از بین ببرد؛ اما آنها اظهار نظرهای دیپلماتیک خود را مختصر بیان کردند و سپس 20 دقیقه رویاروی یکدیگر قرار گرفتند.

*****

در مطلبی دیگر درباره ایران، شبکه خبری «الجزیره» اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا را بازتاب داده که مدعی شده، ایران حاضر به مذاکره با آمریکا درباره سوریه است. بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن خوب خواندن نتایج مذاکرات هسته ای گفته، ایران حاضر است در مورد سوریه وارد مذاکره شود. وی اظهار داشته: «از روسیه نشانه هایی دریافت کردیم که آن ها خواهان ازسرگیری راهکارهای سیاسی برای حل بحران سوریه هستند. روسیه نگران مسائلی چون ورود جنگجویان خارجی به سوریه است. ایران هم علناً اعلام کرد که حاضر است در این مورد وارد مذاکره شود. اوباما نیز از اینکه ایران در حل سیاسی مسأله سوریه و آغاز مرحله انتقالی حقیقی در سوریه مشارکت داشته باشد، استقبال کرده است».

*****

در نهایت، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده که در ادامه روند بهبود روابط میان آمریکا و روسیه در پی توافق هسته ای ایران، از نقش آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران تقدیر کرده است. به نوشته این خبرگزاری، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، واشنگتن بزرگترین مشارکت را در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 داشت. وی در این زمینه گفته: «باید بدون اغراق اشاره کنم که مشارکت اصلی، تعیین کننده و بی چون و چرا در دستیابی به توافق، توسط مذاکره کنندگان آمریکایی صورت گرفت. این واقعیتی انکار ناپذیر است. بدون تمرکز آمریکا بر دستیابی به نتیجه، یافتن راه حل های مورد قبول دو طرف و مصالحه ها، این موافقت نامه نمی توانست محقق شود». 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی