۳ اسفند ۱۳۹۵، ۲۳:۰۶
کد خبر: 82439859
T T
۰ نفر
افزایش تولید كشاورزی استان اردبیل به چهار میلیون و 500 هزارتن

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل با اشاره به افزایش تولید محصولات كشاورزی این استان از سه میلیون و 700 هزار تن به چهار میلیون و 500 هزار تن بر چاره اندیشی برای بالا بردن ارزش افزوده محصول دامی و كشاورزی استان در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی تاكید كرد.

به گزارش ایرنا ، مجید خدابخش سه شنبه شب در نشست ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی استان اردبیل افزود: افزایش این میزان تولید كشاورزی در مدتی كوتاه توسط سازمان جهاد كشاورزی موفقیتی ارزشمند است و این موفقیت باید با ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی تكمیل شود.
وی انجام برخی كارهای پژوهشی و تحقیقی ، افزایش سطح زیر كشت مكانیزه ، كشت و پرورش محصول هایی مانند زعفران ، پسته و بادام زمینی كه تاكنون در منطقه سابقه نداشته و یا در حد بسیار پایین بوده را از جمله فعالیت های قابل توجه جهاد كشاورزی استان ذكر كرد.
خدابخش با بیان اینكه استعدادهای بالقوه دامپروری و كشاورزی اردبیل یك نعمت خدادادی است و با اقدام های انجام یافته میزان محصول تولیدی افزایش قابل توجه داشته ، ادامه داد: باید دنبال این باشیم كه از این مازاد محصول به چه شكل استفاده بهینه كرده و ارزش افزوده آن را دهها برابر افزایش دهیم.
وی افزود: سالانه بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن انواع محصول های مهم كشاورزی در استان اردبیل تولید می شوند كه امكان تبدیل حدود سه میلیون و 500 هزار تن آن هنوز فراهم نشده است.
خدابخش گفت: فرآورده های دامی و كشاورزی به عنوان مواد اولیه محسوب می شوند كه موضوع درآمدزایی و ارزش افزوده چند برابری آن در زنجیره تولید در آخرین حلقه قرار دارد.
او افزود: با ایجاد صنایع جانبی می توان با تبدیل آنها به انواع كالا و مواد خوراكی ضمن كیفیت بخشی به موادغذایی با افزایش چند برابری ارزش افزوده آنها زمینه پیشرفت و رونق اقتصادی منطقه را فراهم آورد.
وی با اشاره به اینكه بین 300 تا 400 هزار نفر معادل حدود 30 درصد از جمعیت این استان از بخش كشاورزی ارتزاق می كنند، بیان كرد: به خاطر ضعف موجود در صنایع جانبی ، تبدیلی و تكمیلی دسترنج كشاورزان این استان با نرخ های پایین به فروش می رسد.
او مجموع درآمد حاصله از فروش محصول كشاورزی استان اردبیل را حدود 50 هزار میلیارد ریال در سال دانست و خاطرنشان كرد: اگر این افزایش تولید با چاشنی دانش و فن آوری های روز آمیخته شود با عاید كردن دهها برابر درآمد به این استان موجبات رونق اقتصادی منطقه فراهم خواهد شد.
استاندار اردبیل در قسمت دیگری از سخنانش گفت: جوانان تحصیل كرده و فارغ التحصیل از مراكز دانشگاهی باید برای كار به مزارع ، كارگاهها و واحدهای تولیدی و مراكز پژوهشی هدایت شوند و در كنار این كار افراد خلاق و كارآفرین نیز با گسترش فعالیت های خود و جذب بیش از پیش فارغ التحصیلان زمینه اشتغال آنها را فراهم كنند.
وی یادآوری كرد : در زمان حاضر چند نمونه از افراد خلاق و كارآفرین در استان اردبیل برای احداث كارخانه و واحدهای تولیدی كه هر یك می تواند برای چند هزار نفر از جوانان تحصیل كرده و بیكار جامعه اشتغال ایجاد كند فعالیت دارند و دولت نیز با در اختیار گذاشتن زمین ، تسهیلات ارزان قیمت و بعضی امكانات و زیرساخت های لازم از آنها حمایت می كند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست كه در سالن شیخ صفی الدین اردبیلی استانداری اردبیل برگزار شد نماینده سازمان جهاد كشاورزی این استان گزارشی از عملكرد این سازمان در ارتباط با تعهدهای این سازمان در اقتصاد مقاومتی ارایه كرد كه نشان می داد در بیشتر بخش ها بیش از میزان تعهد كار انجام شده است.
همچنین مدیرعامل بانك ملی استان اردبیل در این نشست از پرداخت تسهیلات به 278 طرح كشاورزی و صنعتی با مجموع اعتبار 2 هزار و 380 میلیارد ریال اعتبار خبر داد.
در این نشست جلسه همچنین از كتاب گزیده بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی توسط استاندار اردبیل رونمایی شد.
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6019/6016

سرخط اخبار استان‌ها