۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹

مدیرکل دفتر زنان و امور عشایر کشور:

تشکل های زنان روستایی تقویت شوند

تشکل های زنان روستایی تقویت شوند

ساری - مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر کل دفتر زنان و امور عشایر کشور بر لزوم حمایت از تشکل‌های زنان روستایی و دانش آموخته بخش کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فروغ السادات بنی‌هاشم ظهر دوشنبه در اولین گردهمایی حمایت از تشکل‌های زنان روستایی و فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی که در جهاد کشاورزی شهرستان ساری برگزار شد، مهم‌ترین رسالت جهاد کشاورزی تأمین سلامت غذایی کشور برشمرد.

وی بابیان این‌که خانم‌ها به لحاظ عرفی بر روی زمین‌هایی که فعالیت می‌کنند، مالک نیستند و حتی اگر به‌عنوان ارث به زنان رسیده باشد زمین به اسم برادر ثبت می‌شود گفت: عملاً هم  در آمارهای رسمی از مشارکت زنان چیزی نمی‌بینیم درحالی‌که کشاورزی به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود.

وی بابیان این‌که آنچه در طرح واگذاری زمین مهم بوده اهداف فرهنگی در کنار اهداف اقتصادی است چراکه منع قانونی برای واگذاری زمین به خانم‌ها نداشتیم، گفت: با امضا تفاهم‌نامه سه‌جانبه تأکید بر واگذاری زمین است تا موضوع مالکیت زمین برای بانوان موردتوجه جدی قرا گیرد و مالکیت زمین خانم‌ها جدی گرفته شود.

بنی‌هاشم تصریح کرد: مالکیت برای خانم‌ها باید به‌تدریج احراز و تأکید شود و در راستای اجرای تفاهم‌نامه، در مرحله اول تشکل‌ها موردتوجه قرار گرفت چون این تشکل‌ها در درجه اول امکان دسترسی به تسهیلات و اجاره زمین‌ها  را دارا هستند.

این مقام مسئول افزود: امیدواریم با تغییر و تحولات در جامعه روستایی و پررنگ نشان دادن حضور زنان، تغییر فرهنگی هم اتفاق افتد و احساس مالکیت زنان جدی‌تر گرفته شود زیرا با تحقق پیدا کردن واگذاری زمین به بانوان و با تشکل‌های خوب مازندران این کار به نحو احسن انجام می‌شود.

میترا نجفی مشاور سازمان مرکزی تعاونی روستایی در امور بانوان ورئیس اداره تعاونی روستایی زنان نیز با بیان این که تعاونی زنان یکی از طرفین تفاهم نامه است گفت: تجمیع سرمایه به نحوی که تجربی، فکری، علمی و انسانی باشد می تواند در تعاونی اثر بخش باشد.

وی با بیان این که مهمترین سرمایه، سرمایه مشارکتی است که اگر تحقق نیابد سرمایه گذاری نتیجه بخش نیست افزود: پایداری  و کاربری برای تعاونی باید حرف اول را بزند و تشکل های روستایی می تواند اشتغال زایی را تقویت کند و مهاجرت معکوس را تحت تاثیر قرار دهد اما تا زمانی که پروژه ای تدوین نشده باشد خواسته ها هم شناسایی نمی شود و در مازندران پروژه هایی مثل کشت گیاهان دارویی در اولویت قرار دارد.

نجفی با بیان این که مشارکت در کنار هم به موفقیت تشکلها کمک می کند خاطرنشان کرد: بهره برداری می تواند با در نظر گرفتن گردشگری و دامپروری و تقویت مراتع به وسعت دامنه آن بیفزاید.

کد خبر 3045135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha