۶ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۴۲
کد خبر: 82362372
T T
۰ نفر
كيفيت در خريد تضميني گندم ملاك قرار گيرد

تهران- ايرنا- رئيس كانون انجمن هاي صنايع غذايي كشور با بيان اينكه در كميت توليد گندم به خودكفايي رسيده ايم اما هنوز در بخش كيفيت مشكل داريم، تاكيد كرد كيفيت محصولات بايد در خريد تضميني گندم ملاك قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، كاوه زرگران عصر امروز(دوشنبه) در نشست كميته موضوع ماده ٧٦ قانون برنامه پنجم توسعه افزود: دولت بايد شاخص هايي از جمله پروتئين، گلوتن و انديكس را در خريدهاي تضميني خود ملاك قرار دهد.
وي ادامه داد: بايد در مورد سيستم خريد تضميني اصلاحاتي اعمال شود؛ زماني كه در كشورهاي ديگر امكان خريد گندم با لحاظ كردن كيفيت امكانپذير است، ما نيز بايد بتوانيم خريد گندم را با توجه به كيفيت انجام دهيم.
زرگران تاكيد كرد: نظر بخش خصوصي اين است كه شاخص هاي مختلف كيفيت در خريد تضميني اعمال و توليد گندم بر اساس نياز صنعت انجام شود؛ علاوه بر اين، در آزمايش كيفيت گندم از امكانات بخش خصوصي استفاده شود و نتيجه اعلام شده از سوي بخش خصوصي و كارخانجات ملاك قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، معاون امور زراعت وزير جهاد كشاورزي نيز پيش از زرگران در اين نشست گفت: هيچ نگراني از كيفيت گندم نداريم؛ حدود ٤٦ درصد گندم هاي توليدي كشور در رديف كيفيت عالي قرار دارد.
وي در مورد سنجش كيفيت گندم در زمان خريد تضميني نيز گفت: در گذشته اين مساله مطرح بود اما به دليل امكانپذير نبودن سنجش كيفيت در فاصله زماني كوتاه مدت( دوره ٢٥روزه برداشت و خريد) اين امر مسكوت ماند.
معاون وزير جهاد كشاورزي تاكيد كرد: در صورتي كه ابزار لازم براي سنجش كيفيت گندم در اين فرصت كوتاه وجود داشته باشد از آن استقبال مي كنيم؛ مشروط بر اينكه اين مساله منجر به تاخير در خريد تضميني نشود.
بر اساس ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران موظف است با همكاري و حضور اتاق تعاون مركزي جمهوري اسلامي ايران و شوراي اصناف كشور، نسبت به شناسايي قوانين، مقررات و بخشنامه‌هاي مخل توليد و سرمايه‌گذاري در ايران اقدام كند و با نظرخواهي مستمر از تشكل‌هاي توليدي و صادراتي سراسر كشور و بررسي و پردازش مشكلات و خواسته‌هاي آنها به طور مستمر گزارش‌ها و پيشنهادهايي را تهيه و به كميته‌اي متشكل از دو نفر از هر قوه به انتخاب رييس آن قوه ارائه دهد. اين كميته موظف است ضمن بررسي پيشنهادهاي ارائه‌شده، راهكارهاي قانوني لازم را بررسي و پيگيري كند.
اقتصام**٩١٨٩** 2023** خبرنگار: اسماعيل داودي ** انتشاردهنده: لطيف نكوئي
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد