۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82230303
T T
۰ نفر
80 درصد از صادرات كشاورزي محصولات باغباني است

همدان - ايرنا - رئيس انجمن علوم باغباني ايران گفت: 80 درصد از صادرات بخش كشاورزي در ايران محصولات باغباني است و كشمش، كيوي و پسته در صادرات جايگاه مهمي دارند.

به گزارش ايرنا رضا فتوحي روز چهارشنبه در اولين سمپوزيوم ملي ميوه‌هاي ريز در دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان افزود: 20 درصد از كل صادرات غيرنفتي كشور به محصولات كشاورزي اختصاص دارد .
وي اضافه كرد: در برنامه ششم توسعه بايد به دنبال حل چالش هاي باغباني در كشور باشيم و براي افزايش بهره وري، عزم ملي، حمايت هاي مالي نظام، حضور متخصصان باغباني و توسعه دانش در بخش هاي توليد و توسعه فناوري مهم و ضروري است.
فتوحي تصريح كرد: 30 تا 50 درصد محصولات باغباني پس از برداشت از بين مي روند لذا بايد فناوري هاي پس از برداشت توسعه يابند و الگوي كشت اصلاح شود.
رئيس انجمن علوم باغباني ايران با بيان اينكه از 107 ميليون تن محصولات كشاورزي، 37.5 ميليون تن محصولات باغي است اظهار كرد: ميانگين توليد نسبت به 40 سال پيش افزايش يافته است اما چندان رضايت بخش نيست و بايد بيشتر تلاش كرد.
فتوحي بيان كرد: با توجه به اينكه افزايش محصول با افزايش سطح زيركشت پذيرفته نيست لذا مهمترين نكته افزايش بهره‌وري در واحد سطح است.
رئيس انجمن علوم باغباني ايران خاطرنشان كرد: اگرچه ميزان توليد باغ هاي صنعتي كشور در محصول انگور به 100 تن هم مي‌رسد اما عمده روستاييان و كشاورزان كمتر از 10 تن توليد دارند.
فتوحي با بيان اينكه نهادسازي يكي از راه‌هاي اصلي ايجاد سيستمي براي انتقال فناوري‌ها است گفت: اگر شركت‌هاي دانش بنيان و تعاوني تشكيل شود به طور قطع دچار تحول عظيمي خواهيم شد.
وي يكي از راهبردهاي انجمن علوم باغباني را ايجاد پيوند با بخش خصوصي دانست و بيان كرد: اگر بخش خصوصي و مردم را هدايت كنيم به طور قطع نتايج بهتري بدست مي آيد.
وي در ادامه سرانه آب تجديد پذير در كشور را يك هزار و 700 تا پنج هزار مترمكعب در سال دانست و افزود: روند كاهش سطح آب سفره هاي زيرزميني بسيار خطرناك است و با وجود 800 هزار حلقه چاه غيرمجاز در كشور، روند خشكسالي چيز بديهي است.
وي يادآور شد: اگر چه ميوه و سبزي آب كمي را در مقايسه با ديگر محصولات مصرف مي‌كند اما كشور با بحران آب مواجه است .
فتوحي ادامه داد: با توجه به آمار انجمن بيماري هاي گوارشي و سرطان، 80 درصد مردم ما روزانه كمتر از 100 گرم ميوه و سبزي مصرف مي كنند لذا براي افزايش بهره وري در بخش باغباني بايد تلاش كرد.
اولين سمپوزيوم ملي ميوه‌هاي ريز در دانشگاه بوعلي‌سينا همدان با حضور كارشناسان و استادان كشاورزي برگزار شد.
ميوه‌هاي ريز به ميوه‌هايي با ارزش خوراكي كه روي گياهان چندساله بوته‌اي يا كوچك توليد مي‌شوند، اطلاق مي‌شود.
انگور، توت فرنگي، كيوي، تمشك، بلوبري نمونه‌هايي از اين ميوه‌ها هستند كه ارزش بالاي غذايي دارند و در مقايسه با بسياري از محصولات ديگر، سبب توجه روز افزون مصرف كنندگان به اين ميوه‌ها شده است.
يكي ديگر از ويژگي‌هاي مطلوب ميوه‌هاي ريز در مقايسه با بسياري از درختان ميوه، امكان كشت آنها در سطح كم و مكان‌هاي كوچك است و به طور معمول ميوه‌هاي ريز نياز به فضاهاي كوچكتري دارند.
استان همدان با سطح زير كشت بيش از 21 هزار هكتار و توليد حدود 400 هزار تن انگور، يكي از مهمترين مناطق توليد اين محصول در كشور است و شهرستانهاي ملاير، همدان و رزن بيشترين مقدار توليد را دارا هستند.
7523/2087/1772
۰ نفر